• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Fru E

Sladdar in, Ingis har du kvar receptet på kolan?? VIsst var den med riktig mörk choklad? Jag har blivit av med receptet och tänkte göra den om jag hinner...

Annars har den hemska avundsjukan slagit till när en ruvande kollega (första ivf 40 1/2 år inga barn) ska testa imorgon och tror att det blir plus..........jag har pushat på henne om att testa ivf innan det är för sent.......orkar inte följa en kollega till som sitter bredvid mig med mage.....

• Fru E

Blommis-Buster tycker om att äta på granen, glittret och kulorna men än inga större fadäser som tur är. Förutom att han kissade på min nyinköpta matta en natt eftersom husse glömt sista kissningen innan sängen.....

• Fru E

Nu mot mirakeldoktorn eller ja hans kollegor!

• muggles

Ingis: rullar hatt=partar. Men det var tydligen inte så mkt party utan ganska avslaget. Nåja, det var ju en tisdag... Maken kom hem redan före 21.30 vilket var tur på ett sätt då småtjejerna vaknade redan kl 05. I vanliga fall stoppar vi in nappen och så sover de en timme till men nu är de så snuviga så de kan inte suga på nappen liggandes, så det blev tidig uppgång för maken (jag tog nattmatningen så jag slapp gå upp).

Jag valde ut ett kort med alla tre barnen där Moa sitter och håller om varsin tvilling i soffan, så det blev barnkort i år (eg är jag allergisk mot gulliga barnjulkort men va fasen, det är ju det släkten vill ha...).

Tänker också på Fru E!!! Inte för att det kanske blir så mkt resultat idag redan men vi håller på dig hela vägen!

Vi var och röntgade Bedas höfter idag på Östra. Som maken sa; vi har åkt alldeles för mycket till Östra... Läkaren som skickade remissen sa att vi skulle ta med Ada också för om de hittade ngt så skulle hon också röntgas iom att de är enäggs. Jag tänkte för mig själv "går det utan remiss?" men sa inget. Och givetvis röntgadce de Beda och sedan tittade röntgenläkaren på bilderna men vi fick inget resultat (vi träffade inte röntgenläkaren alls), utan resultatet skickas till BVC och de ska sedan meddela oss. Så Ada fick minsann ingen röntgen - det går ju inte utan remiss. Jahapp, det var väl det jag tänkte. Men störande att inte läkare själv vet processen. Nu får ni hålla tummarna att de inte hittar ngt på Beda för då måste hon ligga i skena - precis när hon vill börja krypa. Och inte nog med det, då måste säkert även Ada ligga i skena. Jippiiieee vad roligt vi ska ha då! *ironisk*

• Heloise

Skickar en massa kramar till Fru E och hoppas att mirakeldoktorn och hans vänner lever upp till namnet!

Ingis: grattis på bröllopsdagen!

Blomman: jävla skitstövel till karl, hur svårt kan det vara att bestämma sig?

Idag ska Elise och jag in till stan för att köpa de sista julisarna, känner mig helt lugn i år, är så glad att ajg drev igenom nya julklappsmodellen med lottdragning och alla köper present till EN person samt nått litet till ungarna.

Diskussionerna pågår fortfarande hemma ang mkp men det gör inget vi har inte fått ngn kallelese än. Mest glad är jag över att Panzer utan att jag puschat honom eller "övertalat" honom har landat på samma sida som mig. Panzers största fasa i livet har alltid varit att få ett barn med syndrom alt cp-skada, innan E så hade han inte tvekat ett ögonblick när det gäller både abort och avancerad foserdiagnostik. Nu kommer han hem ifrån jobbet och säger, "vet du vad Heloise, det känns bara så jävla fel att göra ett mkp, jag vill ha det här barnet och va fan gör det om det har downs eller nått annat syndrom? Vi vill ju ha barn och titta på E hon är ju perfekt precis som hon är." Jag tror faktiskt aldrig att jag varit så stolt över att ha just honom till min man som när han sa det! För precis så känner jag det! Jag är stolt över att han istf att bli ännu räddare för att få ett barn till med syndrom, känner tillförsikt om att skulle det bli så, så fixar vi det med! Sen tror jag inte att det är ngt" fel" på det här barnet, jag ska bara få det att stanna kvar tills det är dags för henne att komma ut ( här skulle Panzer sätta in "honom" ).

Annars är allt bra, E är frustrerad precis som Ada och Bedca eftersom hon inte kan krypa än men väldigt väldigt väldigt gärna vill kunna krypa. Hon ligger på golvet och luftjuckar, det är inte långt borta hon ska bara få lite mer musker på överarmarna så att hon orkar trycka upp sig.

Det var en mass amer grejjer jag skulle kommentera men nu biter E på Panzers datakablar som en liten hundvalp så jag måste träda in och avbryta hennes lek .

puss på er i julstöket

• passionsblomman

Här kommer kolareceptet:

http://www.tasteline.com/Recept/Magnus_franska_kola

Jag ska också göra den idag.
    Ifjol gjorde jag den alldeles för tidigt-den tog ju nästan helt slut inna julafton......Skäms

Just nu doftar det apelsin här, för jag hittade tre trista apelsiner i en skål och kör nu mitt superknep för hemtrevlig juledoft-skiva upp och kasta in på plåt och torka i ugnen på 50-75 grader, med luckan på glänt.
    Har sorterat upp en massa stök i skafferiet, så jag kan få in mina fat med skinkan och så sedan. Tomglas, pet-flaskor och pappersinsamilng ut-julmat in.

Jag har inte varit i skolan idag, för kroppen skriker rakt ut att den tänker bli vrålförkyld om jag inte ser till att sova, andas och återhämta lite. Så idag har jag stillsamt vankat runt i tystnad och bara plockat sådär sakteliga och en pinal i taget. Det går i mycket maklig takt, men det gör inget. Vad jag däremot inte begriper, är varför vi i dn här familjen nödvändigt ska sprida ut pappershögar, hundkoppel, kläder och allsköns udda föremål över hela huset, på ställen som verkligen inte är rätt plats. Och laddare! ÅH vad jag en dag ska ha ett specialbyggt skåp där alla laddare kan bo OCH där saken som ska laddas också kan stå under tiden nämnda laddning sker!

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

EA, stor kram till dig idag!
    Jag hoppas så innerligt att drömmen jag hade att du var här och hade mage, var en sanndröm.  Gravid

• ingenjörsbruden

Fru E: Magnus mörka kola tror jag den hette från början, arla-recept om jag inte minns fel. Kan skriva in receptet i morgon när jag jobbar hemifrån.

Muggles: ahaaa! Bra deal ni har med nattmatning/morgonmatning Ibland kan man verkligen undra hur det står till med de grå hos läkarna. Håller tummarna jättehårt o hoppas innerligt att Ada o Beda slipper skenor!

Heloise: Blir alldeles rörd när jag läser det du skrev om Panzer o mkp! Ljuvligt att ni är på "samma" sida. hahahaha vilken busunge som biter på datakablar!

• passionsblomman
    ingenjörsbruden skrev 2011-12-21 13:14:15 följande:
    Fru E: Magnus mörka kola tror jag den hette från början, arla-recept om jag inte minns fel. Kan skriva in receptet i morgon när jag jobbar hemifrån.
    Gjort!

Heloise, så himla skönt att få höra sin partner säga precis sådana där saker! Ibland är de extra bra och man får dubbelunderstruket på varför man valde mannen från början. Gott!
  • ingenjörsbruden

Förvirringen var stor på stadsbyggnadskontoret, de hade inga handlingar där att titta på....suck....men men....
    tog en liten runda om Lagerhause o köpte lite bröllopsdagspresent till maken.
    Det blev en glas-skål med lock som man kan ha godis i o lite gulligt godis....en söt bit till en sötnos (chokladbitar), och så kärlekstärningar....parspel med mys...kan ju alltid liva upp lite   Inget jätteavancerat, men lite gott o så gulligt.
     Tog sen vägen in om cervera o köpte en melon-kulskopa (ska jag ha till tryffeltillverkningen o så kunde jag inte motstå ett set med 3 plåtburkar i pastellfärger......perfekt att ha godis o kakor i! Jag är verkligen ett stort sucker för plåtburkar o glasburkar....förvaring i alla dess former!
    Så har maken glömt bort dagen så får jag ett set med plåtburkar!

Har fortfarande inte hittat jobb-geisten igen så jag kommer nog spamma mkt i dag o i morgon!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård