• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • muggles

Jag har haft två irriterade småtjejer ett bra tag nu; verkar gå långsamt med krypet. Beda är på gång och flyttar sig rätt fort åt sidan el bakåt, så hon är lite nöjdare för hon kommer iaf någonstans. Ada blir mest förbannad för hon tycker det är jobbigt och ligger mest och sprattlar som en säl på mage utan att komma någonstans. Även om det blir jobbigt så längtar jag tills de kryper så att det blir mindre gnäll. Och snart är det bara en månad kvar av min mammaledighet, GULP! Är inte särskilt sugen på att börja jobba faktiskt...

Tittade för övrigt på några små videosnuttar från när Moa var liten och hon jollrade betydligt mer redan när hon var 2-3 mån än vad dessa tjejer gör nu vid 7 mån, så de här två kommer nog inte att prata tidigt som Moa gjorde. Moa är i full gång med att öva bokstäver och siffror och kan skriva mama (ibland blir det mamama el likn) och papa, sitt namn såklart (har hon kunnat länge) och snart kan hon även småsyskonens namn. Hon kan läsa vissa saker på mönsterigenkänning men har inte knäckt läskoden ännu, och så är hon väldigt intresserad av att lära sig engelska Hon kan lite ord som car, candy, lollipop, hello, bye bye etc.

• muggles

(Obs - det är inte vi som pushar med bokstäver och engelska utan helt styrt av hennes egna intresse, hon frågar och vill veta. Bara så ni inte tror att vi är sådana där jobbiga föräldrar som drillar barnen.)

• Ninnnis

Usch vad trist med din mamma, Muggles Hoppas ni får en fin jul allihop, även din mamma. Angående tjafset så gör vi ansatser att prata om det med jämna mellanrum, men kommer inte riktigt fram till något. Det blir mest tjafs av det också. Jaja, det löser sig nog. Det är inte irriterat hela tiden, bara lite väl ofta.

• Ninnnis

Duktiga lilla Moa! Jag förstår att småtjejerna är frustrerade när de inte kommer någonstans

• muggles

Beda har precis blivit utsatt för Näsfridapremiär så jag laddar för en jobbig natt. Men som maken sa: tack gode gud att de klarar att somna utan napp iaf (för hon kan knappt andas genom näsan). Och tack och lov för Näsfridan, denna manick!

• Ninnnis

Vi använde näsfridan för andra gången idag. Mini skriket så det skär i hjärtat när vi gör det Men det gör ju inte ont, och han slutar så fort vi tar bort den. Kul är det inte, men effektivt. Nu ska jag gå ut med hunden och sedan lägga mig. Jag ska sova i gästrummet för första gången. Maken ska ta uppvaken och bara hämta mig när det ska ammas, förhoppningsvis bara en eller möjligen två gånger. Eftersom Mini nu äter en hel portion gröt ska jag ha riktig sovmorgon utan morgonamning. Det behövs, för jag tullar på reserverna nu märker jag. Godnatt och kram till alla!

• Ankan80

Vi har äntligen fått röjt ut allt byggbråte och slipdamm, fått piffat o julpyntat, satt upp hatthyllor, fönsterbänkar (som är särskilt viktigt för julstämningen) och tom satt in julgranen.
    Nu kan man äntligen ta det lite lugnt på nedanvåningen o bara sitta i soffan med en kopp kaffe o njuta.
    *ahhhhh*

Verkstan är i flul gång. ÄL nu i helgen o tom maken verkade tycka det var "jobbigt" att göra det en gång per dag
    Brukar inte hända så ofta annars. Kanske en gång i veckan. Man hinner och orkar liksom inte med en liten parvel o massa renovering.
    Så nu får vi se om det blir nån julklapp till familjen. Väldigt spännande.

• Hvidbrud

Ankan: jag plussade ju julafton med stora e- det är bra.

Här är det full fart. J kröp/ålade runt hela lägenheten igår. E visade hur man skulle göra så de ålade runt och skrek av glädje båda två. Så nu vaknar J mitt i natten och ska krypa... Två risgryn sticker upp ur underkäken också!

I morgon drar lasset till farmor i Lkp. 2veckor..! Blir att köra mantrat om och om igen tror jag!

• Hvidbrud

Beklagar sorgen blommis! Varma kramar!
    hur gick städningen? I bland räcker det med en rejäl röjning flr att julgrjerna ska få plats. Härligt med juldoftande gran. Minns hur våra katter ALLTID skulle kissa under granen, om de slapp in. (vi hade utekatter där ute på vischan där jag växte upp!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård