• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Norrskensflamman

Hej allihop!

Förlåt att jag inte hinner kommentera så mycket. Jag läser (skummar igenom) men hittar inte riktigt tiden och orken att skriva just nu.
    All energi går åt till kaoset på jobbet, kaoset hemma och att hålla ihop barnen så här inför det som stundar... och julen...

Fredagkväll är det avresa för exet. Han kommer dock tillbaka och hämtar grejer i januari.
    Hoppas vi kan få en lugn o fridfull jul, om än vemodig för flickorna, men jag o min familj samt musikern ska verkligen med gemensamma krafter försöka ordna en LUGN och mysig jul för tjejerna.

Ser att det är många som börjar komma i julstämning. Bak  o pyssel. Sånt där som jag inte hunnit med alls. Däremot har vi haft julkonserter, julspel, julavslutning och sånt... Snart ska granen fram o kläs Julgardinerna i köket kom upp i helgen. Några tomtar tar vi väl fram i veckan. Så mycket mer blir det nog inte. Samvoron får vara i fokus istället.
    Lite mat som skinka o sill blir det också. Sånt som finns att köpa

Önskar er en fin dag!

• lanovia 08

Flamman tycket du lägger fokusen helt rätt. Vad betyder väl några tomtar. Kärlek o samvaro för barnen är så mycket viktigare.

• ingenjörsbruden
    lanovia 08 skrev 2011-12-20 10:59:58 följande:
    Flamman tycket du lägger fokusen helt rätt. Vad betyder väl några tomtar. Kärlek o samvaro för barnen är så mycket viktigare.
    Håller verkligen med!
    Den där härligt julkänslan får man inte bara för att där är pyntat till tusen, kliniskt rent o all mat lagas från skratch, julklappar till f-n o hans moster o svindyra osså....BLÄÄÄÄÄ

Den där julkänslan som alla efterlängtar tror jag man hittar först när man struntar i alla måsten, man gör något spontan o enkelt där man tar sig tid att VARA TILLSAMMANS.
    Jag hittar julkänlan i alla julsånger, speciellt när jag, mamma o syrran sjunger tillsammans, för så sjunger vi 2-3 stämmigt o det känns ljuvligt i hela kroppen.
    Spela spel, dricka glögg, titta på julfilm tillsammans, snaska på julgodis (alladinask kanske) o bara vara....längtar längtar.

Såg Jamie Olivers julspeciall, han hade fryst druvor och serverade dem frysta med ett glas grappa o chokladkakor.....såg gott ut o enkelt....ska prova det i jul eller mellandagarna.

Flamman: Tycker så synd om dina små flickor, de förtjänar en bättre pappa än aset som bara tänker på sig själv. Musikern är värd sin vikt i guld som ställer upp som chaffis o stöd!
  • muggles

Ingis: jodå har lagt dem på v-rumsmattan flera gånger. Men tror det är för mycket friktion där, de får liksom inte upp benen. Däremot i sin säng går det, så jag prövade även två skötbäddar. Det var lagom mkt friktion men man hamnar ju snart utanför... Äh det kommer när det kommer.

Ska till jobbet idag och fira av en kollega + ha vår traditionsenliga julklappslotteri (alla köper en klapp för max 50 kr och så lottar man ut dem). I min klapp är det en lyxigare liten flaska med chiliflakes från ICA maxi för 49:90 - undrar vad jag får istället?

Ikväll är jag ensam med barnen för maken är på sin jobbjulfest. Håller på och förbereder så mkt som möjligt så det som går är klart när vi kommer hem efter jobbgrejen och alla är hungriga och trötta.

PB: meeeeeeeeen! Skickar onda ögat till villavagnsköparen!

• muggles

Har även lyckats skicka en julblomma till min mamma eftersom hon inte kommer med på jul (faktiskt maken som kom på det - han är omtänksam han) och även en till en kompis som har det lite tufft just nu. Interfloras hemsida låg nere pga hög belastning så jag fick ha ett långt samtal med ngn på Interflora i Sthlm medan tvillilngarna skrek för de var trötta... Suck. Men till slut.

• ingenjörsbruden

Muggles: Ahh men då är krypandet inte så långt borta ju! Kul med julklappslotteri! Håller tumme för kul paket. Gulligt med julblomma! Beställningen gav mig dock smårysningar...skönt att det gick bra!

Jag har heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeelt tappat geijsten på jobbet......vill bara hem o pynta, julmysa o slappa.
    O jag som tänkte jag skulle jobba 100% efter julledigheten....phu....

• ingenjörsbruden

3 årig bröllopsdag i morgon, svärisarna ska hämta busan på dagis så vi kommer bjuda dem på mat. Undras tro om jag får ngn blomma eller om maken glömt....spänningen är olidlig..... eller inte.

• passionsblomman

Hallå i lådan!

Vet inte om jag sagt eller bara tänkt att : Ankan och I´m yours, vad KUL att ni hänger här igen! Jättejättelänge sedan ju! Stanna vettja!

Flamman, jag tycker du jular för fullt med konserter och annat. Det är älan verkligen stämning om något!

Igår gjorde jag knäck som jag glömde en liten minut för länge, så den blev lite väl hård, men den smakar bra och de räcker ju väldans länge när de är så hårda...*positivt tänkande*

Truls är förkyld eller något, för han geggar i ögonen som när man har ögoninfektion och han är allmänt ynklig och vill bara sitta i knät och får ingen sov-ro utan vankar osaligt runt och ändrar plats hela tiden. Jag tror han kanske har blåskatarr eller UVI, för han slickar sig lite mer än vanligt. Kanske var det därför han pinkade inne i lördags? Eller så är det kanske bara irriterat för att det är vägsalt ute? ObestämdJag avvaktar iallafall några dagar här, för någon veterinär har jag faktiskt inte tid med nu, om han inte verkar dålig på allvar. Han äter och dricker och rusar stundvis runt precis lika galen som vanligt. Så tills dess tänker jag låtsas att han kan bli lite snuvig precis som vi människor.

Villavagnsgubben hörs inte ett ljud ifån-vilket är precis vad jag väntat mig. Det som är så störigt med honom, är att han ens tar plats i mitt energifält. Vi behöver energin till allt annat. Dessutom är det förnedrande att känna att man är i ett läge där man inte har råd med sin stolthet och måste låta bli att be folk dra åt helsefyr. Precis som det är på arbetsmarknaden eller ad det nu vara må. Man vill känna att man kan välja.
    Det är det sista jag tänker säga om honom om inget nytt händer.

Magen undrade du Ingis, jotack, det funkar mer som det ska nu. Tack och lov!

Idag åkte jag och min nyfunna kompis till Liljeholmens outlet och köpte julförrådet av ljus. Lite senare i eftermiddag ska sista julklappsärendet slutföras, sonen ska släppas på handbollsträning och jag ska under tiden fixa hem ett par kassar med julmat och innan dess ska vi åka ut till det lokala fiskrökeriet och köpa hem fiskdelen av julbordet.
    Då är det skönt att jag igår gjorde den lasange som vi kan äta till middag när vi väl kommer hem igen.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Lanovia, så värst mycket har egentligen inte hänt i tråden det senaste. Kanske för att det är desto mer fullt upp på hemmaplan för de flesta. Tycker det kretsar runt att få tiden att räcka, liksom tålamodet och pengarna, samtidigt som vi alla försöker möta julen med rätt inställning och lagom förväntningar. Under tiden äter, växer och testar oss våra barn, påfrestar oss våra släktingar -samtidigt som de tillför och gläder- och vips så är det väl nyår....  Tomte

• ingenjörsbruden
    passionsblomman skrev 2011-12-20 15:00:15 följande:
    Lanovia, så värst mycket har egentligen inte hänt i tråden det senaste. Kanske för att det är desto mer fullt upp på hemmaplan för de flesta. Tycker det kretsar runt att få tiden att räcka, liksom tålamodet och pengarna, samtidigt som vi alla försöker möta julen med rätt inställning och lagom förväntningar. Under tiden äter, växer och testar oss våra barn, påfrestar oss våra släktingar -samtidigt som de tillför och gläder- och vips så är det väl nyår....  Tomte
    Skål
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård