• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Ninnnis

Jag och Mini hade en härlig vecka med bästisen och hennes dotter. Hon och Mini börjar ha utbyte av varandra nu, det är så sött Maken kom hem igår och är julledig nu. Skönt, eftersom han har vatit borta i stort sett måndag till fredag de senaste tre veckorna. På torsdag åker vi til mina föräldrar, fram tills dess ska vi bara ta det lugnt.

• Ninnnis

Tyvärr är jag irriterad på maken mest hela tiden, känns det som. Jag längtar efter honom när han är borta men när han kommer hem blir jag irriterad för minsta lilla grej. Det är nog välbehövligt med långledigt ihop. Hoppas jag.

• passionsblomman

En regnvåt kram med prickiga glasögon för den som vågar och vill. #== ==#
    Fy vad synd det är att det inte är -2 istället för +2. Isåfall hade dagens nederbörd inneburit vit sagojul istället för becksvart mörker med smattrande regn mot tak och rutor.

Nåväl. Här ska nu göras ett försök till städryck, så åtminstone huset är någorlunda avröjt inför sista veckans alla punkter på att-göra-listan. Och nej, jag vet att man inte måste tiotusen saker och att "jul blir det ändå", men vill man ha lite julmat, få ihop någon julklapp var och laga iallafall något eget julgodis, så är det lite olika ställen att åka till och en hel del mer att komma ihåg än man vet om när man är liten och tycker det dröjer evigheter inann det blir jul. Och sagostämningen med pynt och levande ljus etc, kräver ju att man tar och plockar fram låorna med pinalerna i.
    Jag vill verkligen tycka att det är roligt och mysigt-för det tycker jag ju faktiskt. Men då behöver den där trista städningen bli klar idag så jag kan ägna veckan åt det som mer specifikt är JUL-pysslande.

Annars har saker och ting brutits upp en del i fokus eftersom mamma typ är rätt ledsen just nu och inte minst beror det till stor del på att kommunikationen mellan somliga av syskonen inte är så bra, vilket gör att det blir många jobbiga känslor runt att ordna med begravningen. Och då det jag som får lyssna på hur allt känns. Jag tycker det är sådär kul, men är ju van, eftersom det är så det alltid varit. "PB förstår så bra" Ibland ahjade et nog varit rätt skönt och sorglöst att vara lite lagom "eljest" i skallen, så man slapp fatta så värst mycket alls av alla turer och sidor av saker jämt.Rynkar på näsan

Hur som helst, så ska jag nu sätt aigång och plocka bort pryttlar från bänkar och bord i köket-som jag alltid lyckas få helt belamrade av diverse som visst  har svårt att hitta sin egentliga plats. Sedan ska jag laga torskryggfilé för det var på kort-pris på ICA. Hoppas jag får till något gott.

Doftar gott gör här i varje fall, för igår köpte vi och tog in granen-en mycket vacker pjäs som nu sprider julig doft i salen och ljusen har vi också satt i så den lyser lite mysigt. Resten av pyntet ska i senare i veckan, men lite tjuvstart kan man ju få ha.
    Som sagt, kram till er allihop, jag gissar att ni alla befinner er någonstans i jul-proceduren precis som jag.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Fru E

Ninnis-känner såväl igen de känslorna efter mer än 2 månaders sena kvällar med hemkomst 21-22 ligger irritationen nära ytan. Men kanske hjälper lite ledigt tillsammans . Känns bara som övriga vänner har en perfekt jul...... Vad sägs om en skåneträff i början av januari eller mellandagarna?

• Fru E

Här är med granen nyss inköpt, högg själva för ynka 120 kr . Kungsran dessutom så jag är mer än nöjd, förra året gav vi nog nästan 500

• passionsblomman
    Fru E skrev 2011-12-18 17:06:13 följande:
    Blommis vad tycker truls om granen??
    Hmmmmmmmmmmm...

...jag kan notera att hundkräket pinkade på salsmattan i samband med att granen kom in och blev ställd i sin fot. Så brukar han ju inte göra (som TUR är) så jag undrar om han blev en aning förvirrad av att träden plötsligt hamnade inomhus?  Obestämd Idag har han försökt äta lite på den, men det verkade gå fetbort, och han gick istället och hämtade husses gympadojja. Den är nog ungefär det enda i skoväg härhemma som är äckligt nog för att i en hundhjärna framstå som delikat...

(Förresten så har då i varje fall inte vi någon perfekt jul att visa upp här. Men jag tänkte försöka låta bli att ha något veritabelt psykbryt innan åtminstone. Det känns som att det är bland det bästa jag kan ge min son-att försöka hitta frid och ro och en lagom-nivå på stök och pyssel.)
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • muggles

Här har vi äntligen fått in en gran. Hade tänkt fixa det redan förra helgen. Ja jag vet att det är tidigt men eftersom vi är borta flera dagar under julhelgen så hade vi tänkt njuta av den ett tag innan - efter jul har man lite tröttnat. Jaja den kom in idag iaf... Och klädde den tillsammans med Moa ikväll, mysigt! Första julen hon är med och klär ordentligt. Hon var med lite förra året men då hängde hon allt på samma ställe - i år hade hon lite mer koll Sedan är jag ju stilfascist (som maken skulle sagt) så jag hänger om diverse saker i smyg, moahahaha. Viktigast att hon fått vara med, hon märker inte att saker flyttar på sig ändå

Ninnnis och EA: trist med irritation! Kan det vara någon outklarad konflikt? Tex att ni gjort mycket mer hemma nu när era makar varit borta? Kanske bra att ta upp det och klara ut det innan jul...?

Apropå mammor så ska inte min mamma med till sväronen där vi alltid firar jul Hon har varit med sedan.... typ 2005 el så. Men i år får hon ju inte plats i bilen och då var det sagt att hon skulle åka tåg men nu orkar hon visst inte det. El rättare; hon orkar nog inte fira med så många människor för hon känner sig inte tillräckligt fit för det. Så tråkigt att hon ska sitta själv (även om hon påstår att hon vill sitta själv) och tråkigt för Moa, tråkigt för mig, ... Så det känns inte som någon perfekt jul heller tyvärr

• Ninnnis

Blommis, så tråkigt med din mamma. Jag förstår att det är jobbigt för dig att alltid vara den kloka och stöttande, samtidigt förstår jag att folk tyr sig till dig i tunga stunder. Kram på dig! Jag är förresten också lite avis på din nya irl-väninna

• Ninnnis

Fru E, tråkigt att det är irriterat hos er också. Jag håller med om att det känns extra tråkigt att tjafsa i juletider. Nu borde vi vara glada och julstämmiga, liksom. Jag ses gärna snart! I mellandagarna kan jag torsdag och eventuellt onsdag som det ser ut nu. Annars tror jag det är hyfsat obokat efter nyår.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård