• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Villemoa

Daa: med foten är det bra men med motivationen är det värre Nya friska tag blir det efter nyår! Hur går det med din träning?

• Daa

Det är svårt när motivationen tryter. Typiskt nu när din fot är bra.

Jag går på aerobics en gång i veckan. Ingen har lyckats övertyga mig om att det är jättelajbans att träna med hantlar framför tv:n, så mitt hantelset har bara kommit aningen närmare vardagsrummet. Jag skulle verkligen behöva styrketräning, men det är så tråååkigt.

• ingenjörsbruden

Blommis: Beklagar sorgen efter din morfar. Skönt att han fick bestämma själv hur han ville ända fram till slutet.
    över villavagnsköparen! Fortsätter att hålla tummarna!

Heloise: Det är verkligen inget lätt beslut ni har att ta.....KRAMAR massor. Skönt att glukosbelastningen gav fina värden, blääärk för att må så illa o vara så trött........

Daa: Du är verkligen världens bästa mamma till parvlarna, tro aldrig ngt annat!

Fru sy: Kul med äl! Brr för kallt i huset!

Mugglan : Kul 40-års firande?

Skulle kommentera ngt mer....men ja.....mina tankar är hos er alla!

Igår var jag iväg på besiktning hela dagen o idag är det julfest på jobbet Kul kul!

I morgon är jag dubbelbokad Syrran struliga (förnamnet) stora har kommit med inbjudan till hennes julkonsert i kyrkan igår (!).... jag som är gudmor har pga husbygge o småbarn inte kunnat komma iväg på någon av hennes tidigare konserter.....skäms.....men så är jag bjuden på glöggmys precis på samma tid....går hellre på glöggmys men känner att jag måste stötta syrran....
    Storan har varit väldigt strulig nu på sista tiden...flyttat hem till pappan igen....gått sämre i skolan o är rätt deppig.....aset har blivit arbetslös o är säkert deppig pga det.....o av ngn konstig anledning så tror jag att Storan flyttat hem för att ta hand om pappan o samtidigt vältra sig i dåligt mående....kanske för att slippa ta tag i sitt eget dåliga mående....jag vet inte....mer än att syrran behöver stöttning.

Vem har sagt att livet är lätt....

Busan o maken har inte riktigt återhämtat sig efter sin vinterkräkepisod.....är båda två helt hopplösa på att få mat i.....trötta o sura är de......blääää va tradigt....hade verkligen behövt lite kul i helgen!
    Nåja....julfest idag.....men jag kör iofs...men det brukar inte hindra mig från att ha kul! Kanske flörta lite med spraket...ja ngt kul får jag ju ha!

• Norrskensflamman

Ingis, jag måste återigen säga att du måste vara den bästa syrra man kan ha! Vilket enormt stöd för din syster och hennes familj du är. En sån syrra som jag önskar att jag hade haft vid min sida när jag hade det ungefär som din syrra...

Jobbigt att vara dubbelbokad! Förstår att du vill göra både och. Hoppas julfesten blir kul!

Daa: Storkramen till dig!! Verkar som att det ändå gett dig något att gå till kuratorn. Jag har mycket ut av att gå till min, men nu så är mina gånger snart förbrukade. Jag har dessutom gått dubbla... Känns lite skrämmande. De där samtalen har varit bra för mig.

Jag har en Chili con carne som puttrar på spisen. K o T ( Knoll o Tott som musikern kallar dem) är med sin pappa och åker slalom i helgen. Mysigt! Är så glad för dem att de får den tiden med honom nu.
    Igår hade T:s klass julspel och pappa var där och tittade (kors i taket), så även jag förstås (klassmamma som jag är stod jag i fikaserveringen) och mormor, morfar o lillsyrran. Åh, vad  ungen strålade som en sol att så många var och tittade på henne. Hon var jätteduktig både på att sjunga och agera, spela teater på scenen.

Ikväll ska jag gå och lyssna på musikern och hans band som spelar på en rockkväll/rockklubb här i stan. Ska bli roligt   Och imorgon ska vi SOOOOOOOVAAAAAAA!!!

Exet har sålt sin bil och har nu lagt beslag på min fram till den 23!!! Så nu får musikern agera färdtjänst... INte lite fräck han är exet   Men, men... nu har nedräkningen börjat... Inte länge kvar!!! HÅll ut Flamman, håll ut...

• Heloise

Härligt med musukermys Flamman, hoppas du fick sova ut ordentligt! Daa: du är världens bästa parvelmamma, känner du att du vill fortsätta hos kuratorn? Ingis: hmm jobbigt val, hoppas att du får yrevligt på julfesten iaf ;). Jah har sovit idag, som en gris. Matade e vid 6, sen tog panzer henne tills jag vaknade av mug själv kl 13:30. Underbart, ljuvligt, jagkänner mig som en ny människa :D Kikar in senare nu måste jag gosa med E lite:)

• muggles

Heloise: jag kände igen mig jättemycket i dina funderingar kring MKP. "Alla" (speciellt inom vården) ville övertyga mig om att missfallsrisken är mycket liten vid FVP (0,5-1 % om jag inte missminner mig). Men det betyder ju att 1 på 100 får missfall och helt plötsligt kändes den risken för stor. Vårdpersonal sa att de aldrig hört talas om någon som fått missfall av FVP men det måste ju hända om statistiken är 1%. Vi bestämde iaf att avstå FVP och gå på NUPP-UL och känslan efter det. Jag förstår att det inte är något alternativ för er så vi kom lindrigt undan. Men jag förstår beslutsångesten så väl Jag kände exakt som du att tänk om barnet är friskt och man orsakar ett missfall genom testet. Och sedan efter missfallet får man reda på att barnet var friskt. Och i mitt fall kändes det inte som att jag kunde bli gravid igen heller. Det är jättesvåra frågor men jag tror att beslutet växer fram.

• Ninnnis

Muggles, exakt så resonerade vi efter våra dåliga kub-siffror. Vi tänkte på worst case scenario, och jag kände att jag kan leva med ett barn med funktionshinder, men inte med att ett friskt (eller skadat) foster aborteras pga fostervattensprov.

Heloise, i ert fall är ju situationen annorlunda med tanke på Elise. Det går inte att råda er, jag tror ni måste gå efter magkänslan. Jag hoppas ni kommer fram till ett beslut som ni är överens om och som ni kan vara trygga med. Stor kram!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård