• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Fru E

På tal om dagislämningar så gav Buster mig dåligt samvete imorse när han absolut ville följa med mig ut genom dörren, när han insåg att han inte fick det lade han sig ner precis framför dörren och bara tittade .
    Imorgon får han paus från dagis och följa med mig på möte till en entreprenör som även han har med sin hund på jobbet *full rulle räknar jag med*

Lanovia-hur går det för er?

• muggles
    Heloise skrev 2011-12-05 15:36:40 följande:
    Tack för alla grattis-hälsningar! Jättekul, helt oväntat( hade inte ens umgåtts med tanken att det fannsnptt i helgen) bf på min mormor och svögerskas födelsedag 29 juli med ska ju snittas pga t-snitt och då blir det cs 2-3v tidigare. Mkp's remissen är på väg till uppsala, borde bli om 5-6v.
    29/7 har jag bröllopsdag

Förresten, vad fick du för råd av Kängu ang teckentolkning mm?
  • muggles
    ingenjörsbruden skrev 2011-12-06 09:34:09 följande:
    Matchar din pinne ju!
    MOAHAHAHAHAHAAAA!!!

Ingis: har du diabetes??? HAde jag ingen aning om! Är det därför du äter LCHFel finns det en annan anledning?
  • muggles
    Norrskensflamman skrev 2011-12-06 09:56:38 följande:
    Usch, jag vet att jag är ego o tjatig o töntig och att ni är kanske less att höra.... Men mitt i allt det struliga i min situation så finns det så mycket att glädjas över:

Igår så fick jag ett meddelande från musikern... Han ville att jag skulle höra av mig när jag kom hem efter jobbet med flickorna... han ville hinna förbi oss och träffa dem en stund innan de åkte iväg till sin pappa.... ♥
    Han har verkligen fattat tycke för dem... Han erbjuder sig ofta att föra dem till skolan, t ex när jag var hemma med lilla K som var sjuk så körde han T till skolan på morgonen.
    Och han brukar erbjuda sig att köra dem till sina aktiviteter om jag har snärjigt. Gud, det är så skönt att det är så självklart för honom att göra detta, för att han VILL!!! Och ungarna har inget emot det heller.
    För er låter detta som självklarheter, men för mig så känns det helt overkligt, efter att ha levt som jag levt...
    Han brukar säga: "Snälla Flamman, kan jag inte få avprogrammera dig, få dig att börja tänka mer på dig själv och göra en Gladmamma av dig..."
    När jag springer och passar upp vid frukosten, av gammal vana, så brukar han sätta ner mig på min stol och säga att jag ska sitta och äta min mat i lugn o ro, att han kan servera sig själv, och även han kan hämta, räcka, fixa när ungarna behöver hjälp. Känns helt overkligt för mig...
    Vilken MAN! Det är som jag sagt, han är "keep"
  • muggles

EA: skönt med en tid iaf även om det känns som en evighet bort. Det är... 15 dgr dit Du får köpa en adventskalender och öppna lucka för lucka

Sept: du har säkert provat redan men jag tror årets julkalender är för svår för en 3,5-åring. Moa blev 4 i aug och det är knappt så hon vågar titta ibland för hon tycker den är lite läskig och den är lite svår också. "Mamma vad betyder oskyldiga borgare?" (medborgare)

• Ninnnis
    Norrskensflamman skrev 2011-12-06 11:21:27 följande:
    Ninnis: hur går det för er och lilleman?
    Bra, tack! Men jag har tyvärr inte så mycket tid att hänga här just nu eftersom maken är i Tyskland hela veckan (söndag kväll till fredag kväll), så stunderna när Mini sover går åt till plockade och fixande. Julklappar och tackkort borde jag också ägna mig åt... Nästa vecka är maken i Gbg, men då får jag besök av bästisen med bebis

Mini verkar fortfarande besväras av tänderna som är på gång så han är lite kinkig av och till, annars är det bra. Han har så smått börjat förflytta sig i gåstolen och vi provar oss fram med smakportioner.

Imorgon ska jag luncha på jobbet så ikväll tänkte jag baka denna och ta med:

http://www.arla.se/default____17653.aspx?recipeid=14337

Jag hinner tyvärr inte skriva så mycket mer, men skickar kramar till alla
  • ingenjörsbruden

Flamman: Åhh va gullig o omtänksam din musiker är! Underbart o det är du mer än lovligt värd!
    Ja du...denna djungel med förkortningar....

Mugglan: Fick diagnosen i våras, typ 2, bara fastesocker som låg snäppet över gränsen. Men den har sjunkit så det känns bra. LCHF började vi med redan i februari o faktiskt så mår hela familjen bäst på den. blir som uppsvällda röksvampar när vi fuskar o äter annat!
    MEn diabetes o graviditeter är inget att leka med, extra kontroller, risk för barnets utveckling, ja jag kommer inte ihåg allt himskt jag läst.

Heloise: Hur gick den där visningen av den där gulliga mäklaren som ringde er?! vart det ngt att ha? Huset alltså! Hoppas osså på BOM av BIM! Testar till helgen om inga indianer dyker upp. Maken tyckte att vi kan vänta till nästa helg....o ja....det kan vi ju göra.....jag kan ju hävda att jag fortsätter att dricka vin tills jag har testat positivt....kanske får honom att köpa ett test kanske?! Härligt med tevlig BM! Blir ju några gånger man träffas!
    26/7 fyller jag år så det är annars en rätt bra dag tycker jag....hihihihi! 12/7 fyller systerdottern år o det är osså en bra dag! ;-D

Ninnis: Stackars Mini! Har du provat kakan innan? Vill gärna höra kollegornas betyg!

Nu måste jag rusa o hämta busan!

• Ninnnis

Ingis, jag har inte gjort den innan. Jag hittade den i min receptmapp och tänkte ge den en chans. Återkommer med recension!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård