• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • lanovia 08

Blommis jag har inboxat dig.

Ingis nedrans indianer.
    Och ja jag ryser också när jag tänker på såren med E. Men nu har jag passerat den dag då det var som värst med henne så jag hoppas det går vägen. Problemet är bara att just nu är brösten som två svullna överfyllda vattenballonger. Och det är inte helt lätt för lillkillen att få ett tillräckligt stort grepp... gör ont just nu, men bara att bita ihop några dagar. Gick ju över med E då måste det ju göra det den här gången också.

Som den barnmorska som jag pratade mest med om amning på BB sa, tänk positivit, tror man att något skall hända så händer det. Och JAG TROR att jag kommer klara denna gång UTAN massa sår. Så det så!!!

• lanovia 08

Solde beklagar vad gäller kollegan. Så hemskt och tråkigt! (denna ledsna gubbe känns fjuttig)

• Fru E

Ingis-jodå Buster hade haft det bra, det är bara jag som är blödig . Nu står han ensam i sin bur eftersom hans bästis löper för första gången men när hon väl kommer igen är han inte ensam längre.
    Trist med indianerna speciellt när du vet att ni prickat äl även om inte det är någon garanti

• Fru E

Lyxiga lussebullar ca 40 st

1 ½ pkt jäst

100 g smör

4 dl mjölk

1 dl vispgrädde

1 dl vit sirap

½ dl strösocker

250 g kesella lätt

2-3 påsar saffran + en sockerbit

200 g mandelmassa

16-17 dl vetemjöl

½ tsk salt

1 tsk vaniljsocker

1 tsk kardemumma

1 ägg till pensling

Russin, gärna som fått dra i glögg några timmar

Finfördela jästen. Smält smöret, blanda ner mjölk, grädde, sirap, socker och kesella. Stöt saffran med sockerbiten och blanda ner i vätskan. Värm till 37 grader och häll över jästen. Riv mandelmassan och blanda ner, tillsätt mjölet och kryddorna och arbeta till en smidig deg. Låt jäsa 35 minuter. Baka ut till valfri form och låt jäsa 35 minuter. Pensla och grädda.

• lanovia 08

Fru E underbart att ni fått tid hos mirakeldoktorn. Hoppas han kan hjälpa er!!!

• Norrskensflamman

Fru E: Tack   Kopierar o sparar

Ingis; attans också att det blev BOM. Men ge inte upp!

Lanovia; klart du kommer fixa amningen denna gång. Ibland när T hade svårt att få grepp, då brösten var stora o hårda, så stod jag på alla fyra/framåtlutad eller nåt sånt, ovanför henne liksom, då gick det oftast bättre och hon fick bra grepp som inte gjorde att det blev sårigt o ömt för mig heller.

• Norrskensflamman
    Villemoa skrev 2011-12-06 18:30:32 följande:
    Flamman; ditt ex är så puckad så det finns inte mycket mer att orda om honom! Musikern däremot, är en riktig pärla! Det är du värd!
    Tack fina du, så snällt sagt
  • Norrskensflamman

Här är det körsång för hela slanten. Igår övning inför konserten med Janne Schaffer då vi kommer framföra 3 sånger från Lasse Åbergs nya film. Den handlar om Stig-Helmers barndom och Janne har skrivit all musik till filmen. Den har premiär på juldagen.
    Jag övade till 10 igår kväll.

Idag är det luciaövning... Luciatåg i kyrkan, två föreställningar på lördag. Jag ska inte gå med i tåget (det överlåter jag åt de unga, snygga tjejerna, men vi är några "äldre" som får backa upp sången så det blir lite kräm o botten.
    Jättekul

Imorgon är det julbord med jobbet och det blir hålligång minsann

• Soldemor

Tack för alla omtankar! Den här veckan har verkligen varit konstig, är fortfarande svårt att fatta att hon inte finns mer. Ttror jag åker hem tidigt idag och sätter hårbollarna i arbete...

Du är inboxad om portkod, Ingis!

• Fru E

Soldemor-vi ska med försöka komma! Ska bara hitta en barnvakt till Buster eftersom jag inte tror era misar uppskattar att han kommer med

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård