• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • ingenjörsbruden
    Norrskensflamman skrev 2011-12-06 09:02:15 följande:
    Igår när jag precis skulle åka och lämna flickorna ringer deras pappa och undrar om de kan sova en natt till hos mig... för han skulle hämta en kompis från flyget sent på kvällen. Eeeeh?? 
    Jag ides inte ens kommentera... såg hur flickorna suckade, de hade ju laddat mentalt att åka till pappa... Så jag sa bara "Jamenvisst, självklart"  Flickorna vart ju besvikna, men jag o musikern var ju däremot glada att få ha dem en extra dag Men jag inser nu att det är precis så här rörigt det skulle vara om exet stannade kvar i stan... Ändrade planer hela tiden, i sista sekunden, och jag o flickorna ska anpassa oss efter honom hela tiden.
    Sen på kvällen var T väldigt uppe i varv och var mer uppe i taket än på golvet. Sen när hon lugnat ner sig så var hon lite sur och sa att "Pappa kommer säkert ringa imorgon också och säga att vi inte kan komma till honom..."     Åh, vad det knep i hjärteroten när man hör besvikelsen. Hon sa att hon tror att de inte kommer hinna träffa pappa nåt innan han drar för gott.

Imorse när jag lämnade dem på skolan och sa att jag kommer sakna dem så säger T: "Pappa säger att du inte saknar oss när vi är hos honom för att du har fullt upp med att umgås med XX"..... Va?!?! 
    Jag frågade flickorna vad dom själva tror... De sa i mun på varann att de tror att jag visst saknar o längtar efter dem. Hjärta
    Alltså..... ........men åååååååhhh va rörd jag blir över hur fina o kloka dina tjejer är!!! 
  • Norrskensflamman

Fru E, tar gärna det receptet Men jag skulle vilja ha ett på vanliga lussekatter utan mandelmassa också, för töserna är inte så förtjusta i mandelmassa.
    Någon   *letar i tråden, har för mig att någon hade ett recept, typ 500 inlägg tillbaks...*

• Fru E

Flamman-mandelmassan är riven och smakar inte så mycket när lussekatterna är bakade annars är det bara att utesluta den utan problem!

• Fru E

Ingis-tid bokad den 21 december, lååååångt fram
    BIM idag ihhhhhhhhhhh!

• Norrskensflamman

Usch, jag vet att jag är ego o tjatig o töntig och att ni är kanske less att höra.... Men mitt i allt det struliga i min situation så finns det så mycket att glädjas över:

Igår så fick jag ett meddelande från musikern... Han ville att jag skulle höra av mig när jag kom hem efter jobbet med flickorna... han ville hinna förbi oss och träffa dem en stund innan de åkte iväg till sin pappa.... ♥
    Han har verkligen fattat tycke för dem... Han erbjuder sig ofta att föra dem till skolan, t ex när jag var hemma med lilla K som var sjuk så körde han T till skolan på morgonen.
    Och han brukar erbjuda sig att köra dem till sina aktiviteter om jag har snärjigt. Gud, det är så skönt att det är så självklart för honom att göra detta, för att han VILL!!! Och ungarna har inget emot det heller.
    För er låter detta som självklarheter, men för mig så känns det helt overkligt, efter att ha levt som jag levt...
    Han brukar säga: "Snälla Flamman, kan jag inte få avprogrammera dig, få dig att börja tänka mer på dig själv och göra en Gladmamma av dig..."
    När jag springer och passar upp vid frukosten, av gammal vana, så brukar han sätta ner mig på min stol och säga att jag ska sitta och äta min mat i lugn o ro, att han kan servera sig själv, och även han kan hämta, räcka, fixa när ungarna behöver hjälp. Känns helt overkligt för mig...

• Norrskensflamman

Fru E; 21 dec låter jättenära för min del,  men jag förstår att för dig i din situation så är det en evighet dit... Men så bra att du fått tid ändå FÖRE nyår!!!

• Fru E

Flamman-BIM = Beräknad icke mens
    Jo jag är mer än nöjd med att ha fått tid före nyår, vi hade ändå inte tänkt göra nya försök förrän tidigast februari så ingen ko på isen än. Men proverna tar nog några veckor att analysera och göra på rätt dag.
    Vad härligt att höra om musikern tröttnar aldrig på att läsa det du skriver, bättre att skriva än att hålla det för sig själv som jag är mästare på

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård