• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • muggles
    Piggelin1 skrev 2011-10-27 15:11:16 följande:
    Fuskstäda gör jag jämnt! Fast just nu städar maken mer än jag, eftersom han är hemma. Fast han är mkt nogrannare än jag, så för honom tar det betydligt längre tid. Slarviga jag kan inte förstå varför det i hela friden tar sån tid ibland...
    I så fall är det tvärtom mot här hemma - jag tycker nog att det kan göras lite noggrannare än vad maken gör det - om jag får välja Därför gör jag alltid toaletterna så det blir ordentligt gjort.
  • muggles
    Ninnnis skrev 2011-10-27 20:32:55 följande:
    Det där har jag tänkt fråga, hur det funkar för er med flera barn som sover i samma rum. Väcker de varandra ofta? Mugglan har skrivit att Ada & Beda vaknar omlott, men vaknar inte den ena när den andra gråter eller stökar?

För övrigt funkar ditt omsomningstips jättebra, Mugglan! På dagarna sover Mini ofta i vagnen på terrassen och han vaknar nästan alltid efter en stund och gråter, men utan att riktigt vakna. Oftast räcker det att jag sträcker ut handen genom fönstret och gungar vagnen någon minut, sedan somnar han om. Ibland kan jag söva om honom ett par gånger. På nätterna har han aldrig (peppar peppar) haft några problem att vare sig somna eller somna om på egen hand men på dagarna behöver han lite hjälp.  
    Enl min erfarenhet väcker små barn aldrig varandra. Min teori är att de "vet" att ljudet av barnskrik inte är ngt farligt för dem. (Enl AW kan små barn "stänga av" ljud när de sover. Kanske är det då?) Våra väcker aldrig varandra.

Jag kommer ihåg när Moa var 6 mån och jag och Vänner (ur den avsomnade tråden) skulle åka till Stockholm på trådträff och sova i samma lilla lägenhet. jag var orolig innan att Moa och hennes son som var 4 mån äldre skulle väcka varandra men hon hade hört att det inte blir så. Och det stämde! Hennes son hade en orolig natt och vaknade typ varje timme (och hon och jag med såklart ) men Moa sov som en stock!

Kul att omsomningen fungerar! Det kommer bara bli lättare och lättare - snart sover han säkert längre utan hjälp även på dagen.
  • muggles
    Heloise skrev 2011-10-27 21:02:45 följande:
    Fru Bygg: det är fel på provrumsspeglarna!

Alltså är det bara i vårt hem som folk telefon-terrar? Min mamma ex svarar jag itne direkt så ringer hon upp en gång till, svarar jag inte då slänger hon sig på mobilen, svarar jag itne då, smsar hon "vart är du, vad gör du, varför svarar du inte?" Ikväll är det liksom första dagen på potentiell äl. hence Panzer och jag tänkte sätta sängeni gungning medan Elise sov, tro på f-n att telefonen ringer och ringer och ringer och ringer och mobilerna och sen sms pip, hur svårt ska det vara att få ha sex i fred?  Dessutom ringde det liksom vid heeeeeelt fel tillfälle *morrar*, fast det redde upp sig ändå Oj du kanske jag var lite för detaljerad haha

Men nästa gång tänker jag itne ljuga och säga att vi badade Elise utan nästa gång när mamma frågar eller svärmor eller kompisar frågar "varför svarar ni inte,jag har ringt och ringt" då tänker jag säga vi var upptagna med att kn-lla, det är inte lika lätt att få till det med lust och sovande barn som innan så leave me and my orgasm alone! Eller så kan jag lägga av telefonen...
    HAHA! Underbart!!! Här är det torka på sexfronten. Precis som efter Moas födelse så har jag ingen sexlust alls. El om jag väl kommer igång (dvs maken får igång mig) så har jag det gärna men jag har aldrig lust att ta initiativet. Jag vill bara soooooooooooooovaaaaaaaaaaaaaaaaa... Men vi har lärt oss att pausa tv-program (dvs boxen) och riva av sexet istället för att kolla färdigt på ngt och sedan försöka, då är man för trött. Haha, snacka detaljer!!!
  • muggles

EA: boingk! boingk! JAg kände inte mer den gången jag till sist plussade med tjejerna än andra gånger när jag fått minus - det är det som är så lurigt. Men detta vet du redan. RD 10 - då har du avverkat 10! jobbiga dagar. Bara några kvar... Hoppas du måste bunkra Billabong snart nu då!!!!

• muggles

Tänk om de kunde se två små pickande hjärtan där inne på VUL.... Det vore väl häftigt?! (Även om jag inte önskar någon en tvillinggraviditet så är det underbart att ha tvillingar, sedan när de väl kommit ut.)

• muggles

Heloise: receptet sparat - ska def testa, tycker det låter jättegott! Och skippar jag bara rotgrönsakerna för egen del så blir det enl min "diet" som maken kallar det (kör lite lchf light).

Fru Bygg: jag känner också av att vikten ökar ngt när man sover dåligt. Men just den biten går ju över... Jag blir så förbaskat sötsugen också när jag sover dåligt, speciellt på kvällen. Igår var jag och tränade spinning medel i 60 min och svettades som en gris. Sedan när jag kom hem tog jag en pizzabit ur frysen (hemmagjord, ingen Billys iofs) och en folköl. Och efter det sa jag till maken när vi tittade på Robinson "äh jag går all in!" och hämtade godisskålen och sopade rent den också. Plus minus noll? El bara plus?

• Heloise
    muggles skrev 2011-10-28 09:35:45 följande:
    HAHA! Underbart!!! Här är det torka på sexfronten. Precis som efter Moas födelse så har jag ingen sexlust alls. El om jag väl kommer igång (dvs maken får igång mig) så har jag det gärna men jag har aldrig lust att ta initiativet. Jag vill bara soooooooooooooovaaaaaaaaaaaaaaaaa... Men vi har lärt oss att pausa tv-program (dvs boxen) och riva av sexet istället för att kolla färdigt på ngt och sedan försöka, då är man för trött. Haha, snacka detaljer!!!
    Fast jag som alltid varit en som föredrar sex på natt/sen kväll, har förvndlats till en kl 18 sex-människa, för då lurar Elise en sväng på maten Man måste ta de tillfällen som ge, och precis som att prioritera träning så tror jag att det är viktigt att prioritera sex. Nu är väl inte sex det absolut viktigaste, men ärligt talat så mår man ju väldigt bra efter bra sex. Jag kan liksom känna all oro och ångest över pws, suddas ut och vara borta ett tag. För en liten stund är det bara jag och Panzer inte mamma och pappa Elise. Det tror jag är viktigt ibland!

Oj nu låter ajg helt sexgalen haha

Det bästa med att försöka bli gravid tycker jag är att man "måste" ha sex, för mig väcks lusten av att ha mkt sex.
  • Heloise
    Fru E skrev 2011-10-28 08:44:55 följande:
    Hej hopp!

*påminner mig om Ingis gummiklubba*

Rd 10 idag.............magkänslan säger inte plussitivt eftersom avsaknad av symtom (ja jag veeeeeeet att det är tidigt än men kändes liiiiiiite mer de andra gångerna eller det kanske var senare hmmmmmmmm kanske inte ska känna samma som de andra eftersom det blev missfall. Men borde väl känna starkare isåfall ) . SÅ dagens nojjor

Heloise-hehe hemma hos slår det aldrig fel att telefonen ringer vid fel tillfälle, speciellt då barntillverkningen fortfarande var i sin början och man var mer aktiv
    Gummiklubba...

Jag tror inte att det är lika gång till gång, en del har ingen aning om att de är gravida runt bim, andra har massor emd symptom.

Jag tror helt fullt och fast på att humle och dumle stannat kvar. Det här verkar vara en tvillingtråd

Telefoner=sexdödare
  • Heloise

Dagens hjärtevärmare, sådana här klipp ger mig hopp om männskligheten! Ni måste titta på det helt underbart!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård