• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • lanovia 08

Undrar vad mer det var jag skulle kommentera bakåt i tråden? *letar febrilt i huvudet*

Fru E, jag bonkar på lite med klubban. Spelar ingen roll vad någon av oss skriver här om symptom, du vet ju redan själv hur olika det och att det inget betyder. Men det är inte lika lätt att få hjärnan att fatta detta.
    Rd 10, det är om inte jag är ute och cyklar mer än hälften!!!
    Är det 16 dagar ni måste vänta?

• Fru Bygg
    lanovia 08 skrev 2011-10-28 11:49:37 följande:
    Fru Bygg låter som ni hittat en bra lgh att flytta till. Eller lgh?? det var radhus va?
    Ja, det känns toppen. Det är ju ett radhus, fast ändå har vi ju inte bottenplan, så det kanske räknas som lgh. Eller jag vet inte...
    Den enda nackdelen (eller kanske fördelen) är att det är två sovrum på mellanplan och ett på övreplan. Vi får fundera lite på hur vi sover nu när barnen är små. Sen är det ju inga problem, men nu funderar vi på om barnen ska sova i samma rum bredvid vårt och att vi ska ha det andra som lekrum/arbetsrum/gästrum.
    Men vi tillhör den gruppen som just nu har noll nattningsrutiner. Eller det kanske vi har, vi sitter bredvid E tills hon somnar, men det håller ju inte riktigt i längden nu när vi har N också. Just nu sover ju inte N på några speciella tider, vi är ju nöjda med om hon sover lite om natten. När börjar man lägga bebisar på samma tid på kvällen?

Vi funderar på att köpa en större säng till E nu och göra om våra rutiner i samband med detta. Säga att vi sitter och läser en saga bredvid sängen, men att hon får somna själv sen medan vi sitter i vardagsrummet precis utanför. Känns som om det blir ngt helt nytt istället för att vi "straffar" henne och går ut nu när hon vant sig vid att vi sitter bredvid. Om hon alltså får ny större säng, så blir det en annan sak. Eller vad tror ni?
    Jag skulle verkligen vilja ha lite sovrutiner här hemma, men vet inte hur jag ska gå tillväga med två barn som sover dåligt om nätterna.
  • Fru Bygg
    lanovia 08 skrev 2011-10-28 11:52:27 följande:
    Ja då tror jag att det är det. Stämmer med datumen också. Enligt maken brukar det vara helt kanon!!! Så han har något bra att se fram emot.
    Låter ju bra! Men jag har ju ngt mer att ser fram emot om jag får träffa er!
  • Norrskensflamman

Min svägerska har P-stav. Hon tycker det är bra o bekvämt.

Jag har jätterikliga blödningar och är nästan nere för räkning i dagarna två el tre när jag har mens, så jag hoppas jag får mindre blödningar och lindrigare mensbesvär med hormonspiralen. Hoppas dock slippa mindre sexlust...
    Nä fan, när flickorna var riktigt små och man aldrig fick sova hade jag NOLL sexlust. Och det säger exet förstörde vårt förhållande. Ja, ja, han kan ju skylla på det. Han fick sig ändå minst två ggr/veckan. Om inte mer.
    Senare när de började sova lite längre så var jag ändå så slut eftersom JAG har fått dra så JÄVLA tungt lass därhemma och HAN var sån jävla energitjuv och som ett stort jävla BARN (hundra ggr jobbigare än T o K) och krävde så mycket av mig, att jag fortfarande inte hade nån vidare lust.
    Han har liksom aldrig kopplat ihop min minskade sexlust med sitt eget beteende... Att 1) om han hjälper mig mer hemma så kanske jag får lite mer ork... 2) Om han härjar och skriker lite mindre och beter sig mer vuxet kanske jag finner honom attraktivare och jag själv blir mer avslappnad.

Men nu är jag ju nykär, så nu vill jag ju nästan jämt. Men det är skönt att inte ha tvånget på sig. Man FÅR faktiskt bara gå och lägga sig och hålla om varann för att sen somna... UTAN att det gör nåt!! Bara det gör ju att man går igång...

• Fru Bygg

Det har jag alldeles missat, beklagar sorgen Fru Sy. Förlåt att jag missat det tidigare!

• Fru Bygg
    Norrskensflamman skrev 2011-10-28 11:58:56 följande:

Min svägerska har P-stav. Hon tycker det är bra o bekvämt.

Jag har jätterikliga blödningar och är nästan nere för räkning i dagarna två el tre när jag har mens, så jag hoppas jag får mindre blödningar och lindrigare mensbesvär med hormonspiralen. Hoppas dock slippa mindre sexlust...
    Nä fan, när flickorna var riktigt små och man aldrig fick sova hade jag NOLL sexlust. Och det säger exet förstörde vårt förhållande. Ja, ja, han kan ju skylla på det. Han fick sig ändå minst två ggr/veckan. Om inte mer.
    Senare när de började sova lite längre så var jag ändå så slut eftersom JAG har fått dra så JÄVLA tungt lass därhemma och HAN var sån jävla energitjuv och som ett stort jävla BARN (hundra ggr jobbigare än T o K) och krävde så mycket av mig, att jag fortfarande inte hade nån vidare lust.
    Han har liksom aldrig kopplat ihop min minskade sexlust med sitt eget beteende... Att 1) om han hjälper mig mer hemma så kanske jag får lite mer ork... 2) Om han härjar och skriker lite mindre och beter sig mer vuxet kanske jag finner honom attraktivare och jag själv blir mer avslappnad.

Men nu är jag ju nykär, så nu vill jag ju nästan jämt. Men det är skönt att inte ha tvånget på sig. Man FÅR faktiskt bara gå och lägga sig och hålla om varann för att sen somna... UTAN att det gör nåt!! Bara det gör ju att man går igång...

Tack för infon, då kanske jag ska testa p-stav. Vi får se när jag är hos BM den 8:e.
  • Heloise

Ja, jag har också helt missat det, jag beklagar verkligen Fru Sy!

• Norrskensflamman

Ang Halloween så tycker jag också det är ett jävla amerikanskt påhitt.
    Men nu vill T gå med ett par kompisar till grannarna, bara för att det är så kul att klä ut sig. Det är DET tror jag som är hela grejen för henne.
    Jag har också, som jag skrev tidigare, sagt att det får INTE bli några dumma bus, utan nåt roligt. Hon har förberett trolleritrick.
    Jag gillar inte heller att de bara kommer för att tigga godis. Jag tycker man ska göra nåt för att få godis. Som när vi var små och var påskkärringar. Då hade vi målat ägg o kort som vi delade ut och så sjöng vi nån sång eller så.
    DAgens påskkärringar de gör ingenting. Sticker bara fram en påse och kräver godis. Eller PENGAR!!!
    Vi fick inte alltid godis minns jag. Vi fick ofta en frukt eller nåt.
    Nä, det är ingen ordning nu för tiden....

• lanovia 08
    Fru Bygg skrev 2011-10-28 11:58:33 följande:
    Låter ju bra! Men jag har ju ngt mer att ser fram emot om jag får träffa er!
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård