• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Heloise
    muggles skrev 2011-10-28 10:46:03 följande:
    Heloise: visst har du rätt med sexet och jag prioriterar det så att jag verkligen anstränger mig att "komma igång" så att säga. Precis som du säger så ska man ha sex för att vilja ha sex... typ. Men jag vet också att jag komemr att ha mer lust när vi sover bättre och alla gravidhormoner (el vad det är som gör att jag inte har lust när jag fött barn) gått ur kroppen. Maken och jag pratar om det här och han är medveten om vad det beror på vilket är skönt, så han tar mest initiativ just nu. Men jag kommer igen! (Hoppas jag... )
    Jag hopas verkligen inte att du tog det som att jag riktade mig till dig eller till någon annan här. Så menade jag inte! Klart som f-n man vill sova med två småttingar! Och att man har annat att tänka på, bara att få ihop vardag och hjärna med 3 barn istf 2. Eller 2 istf 1.
     Dessutom är ju huvudsaken att man är nöjd!

Jag menade mer för min del, jag är en sådan som kan tulla på utan sex och liksom koppla bort den delen för att det inte är en aktiv "del" av livet. I perioder har jag noll sexlust och då är det Panzer som får ta initiativ hela tiden. Fast jag vet att jag mår bättre med ett aktivt, sexliv. Ungefär som att träna Jag vet att jag kommer att må bättre av att träna men för mig är det svårt att komma igång med det för att det inte varit en aktiv del av mitt liv.
  • BrudSommar2006

Hej, oj, mitt i en sexdiskussion dyker jag in här!

Jag har ju faktiskt en fråga av en helt annan karaktär, nämligen när det egentligen är Halloween? Enligt amerikansk tradition är det den 31:a oktober, alltså på måndag, har jag googlat mig fram till, men jag tycker mig ha hört att man kan räkna med en massa godistiggare nu under helgen? Min fråga gäller, tror ni de dyker upp först på lördag eller gäller det att köpa med sig hem från jobbet redan idag??

• lanovia 08

Heloise, kan inte låta bli att skratta åt telefonterrorn. Det är den klara nackdelen med dagens samhälle, man måste vara nåbar hela tiden.
    Men menar du att ni svarar när det ringer och ni är i full gång? Då ringer vi upp senare och drar någon vals om promenad med hunden, dusch eller what ever.

• Heloise

Jag hade hormonsprila väldigt många år, 11år. För mig fungerade det väldigt bra, min mens försvann helt efter ca 2-3 månader och jag hade inte mens alls på 11 år( om man inte räknar 2 gång efter 5års bytet). Det enda negativa jag kan säga om hormonspiralen är att jag vet nu, som preventimedelsfri, att min sexlust antagligen minskade när ajg hade hormonspiralen. Men det är ju helt individuellt, för mig var det lika med p-piller så det är nog så jag reagerar  mot hormoner.

Jag har bestämt mig för att sterilisera mig när vi är klara med barnaalstrandet, då menar jag även om det inte skulle gå så bra som vi vill, eller om det går så bra vi vill.

• Heloise
    lanovia 08 skrev 2011-10-28 11:08:34 följande:
    Heloise, kan inte låta bli att skratta åt telefonterrorn. Det är den klara nackdelen med dagens samhälle, man måste vara nåbar hela tiden.
    Men menar du att ni svarar när det ringer och ni är i full gång? Då ringer vi upp senare och drar någon vals om promenad med hunden, dusch eller what ever.
    Nä mer att det ringer och vi skiter i att svara och då slutar folk aldrig att ringa. Då får jag svårt att koncentrera mig eller så vaknar Elise   Precis nuförtiden säger vi ofta att vi badat Elise haha
  • lanovia 08

Eller egentligen borde jag kanske säga... sex??? Vad är det??

Här har vi lärt oss att ta tillvara på de få tillfällen som ges. Min kropp protesterar för det mesta, men händer att jag kallar hem maken på lunchdate.

• BrudSommar2006

Ingen mens på 11 år låter ju helt jäkla underbart! Sterilisering verkar läskigt... även om det säkert är det smarta att göra.

• Fru Bygg
    lanovia 08 skrev 2011-10-28 11:12:03 följande:
    Eller egentligen borde jag kanske säga... sex??? Vad är det??

Här har vi lärt oss att ta tillvara på de få tillfällen som ges. Min kropp protesterar för det mesta, men händer att jag kallar hem maken på lunchdate.
    Jo, men du är ju höggravid vännen! Exakt så kände jag för bara ett tag sedan!
  • lanovia 08
    BrudSommar2006 skrev 2011-10-28 11:04:38 följande:
    Hej, oj, mitt i en sexdiskussion dyker jag in här!

Jag har ju faktiskt en fråga av en helt annan karaktär, nämligen när det egentligen är Halloween? Enligt amerikansk tradition är det den 31:a oktober, alltså på måndag, har jag googlat mig fram till, men jag tycker mig ha hört att man kan räkna med en massa godistiggare nu under helgen? Min fråga gäller, tror ni de dyker upp först på lördag eller gäller det att köpa med sig hem från jobbet redan idag??
    Ja 31a oktober är väl den riktiga dagen. Men tror sveriges barn kör på den här helgen. Och tror säkert det finns de som kan förvirra sig ut redan idag. Fast jag vet inte. Det här känns som en tradition vi bara plockat rakt från USA utan att den minsta aning om vad den går ut på och när.
    T.ex. diskuterade jag det där med bus o godis med en gammal jobbarkompis som bott många år i USA. Enligt honom var bus inte alls något utpräglat där. (inte där han bodde ialla fall)

Och ärligt jag hatar denna tradition. Låta sina ungar gå runt o tigga godis och om man inget får så är det bus som gäller. Heja tiggeri!!!
    Då tycker jag bättre om påsken när barnen sitter hemma och målar påskbrev innan.
  • Fru Bygg
    Heloise skrev 2011-10-28 11:09:31 följande:
    Jag hade hormonsprila väldigt många år, 11år. För mig fungerade det väldigt bra, min mens försvann helt efter ca 2-3 månader och jag hade inte mens alls på 11 år( om man inte räknar 2 gång efter 5års bytet). Det enda negativa jag kan säga om hormonspiralen är att jag vet nu, som preventimedelsfri, att min sexlust antagligen minskade när ajg hade hormonspiralen. Men det är ju helt individuellt, för mig var det lika med p-piller så det är nog så jag reagerar  mot hormoner.

Jag har bestämt mig för att sterilisera mig när vi är klara med barnaalstrandet, då menar jag även om det inte skulle gå så bra som vi vill, eller om det går så bra vi vill.
    Vi har också bestämt oss för att sterilisera oss när vi är klara med barnverkstaden. Vi är egentligen nöjda redan nu, men vill vänta ett par år så vi inte ångrar oss och vill försöka mer. Men det tror jag verkligen inte!
    Jag har funderat mkt på vilket prev.medel vi ska välja. Jag har väldigt svårt att tänka mig att "stoppa" in ngt där nere och ha det kvar, så de flesta går bort. Jag gillar inte att behöva äta tabletter, för det har jag gjort så länge och jag vill ju inte råka glömma ngn dag. Det jag funderar nu på är p-stavar. Är det ngn som har ngn erfarenhet av det?
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård