• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Piggelin1
    lanovia 08 skrev 2011-10-27 14:22:37 följande:
    Heloise förresten när vi valde dagis så ringde vi till de 4 som ligger här i området. Eller 1 av dem valde vi bort bara genom hur tråkigt det ligger, 1 valde vi bort i telefon. De kunde verkligen inte förstå vår fråga om barnen får vara ute mycket, alltså inget för oss.
    Lanovia, nu kan jag inte låta bli att fundera på om vi bor i samma område, det finns fyra dagis där jag bor med... Fast vi har inte dagis utan dagmamma, världens bästa, kommer aldrig, aldrig att byta bort henne Hjärta Verkar som om vi kommer att få in lilleman hos henne utan större problem till våren. Hon har tom sagt "Våga inte tänka på ngt annat, han ska in här hos mig "
  • Piggelin1
    muggles skrev 2011-10-27 14:02:20 följande:
    Piggelin: hittade detta:

Symptomen vid Prader-Willis syndrom varierar avsevärt mellan olika personer och förändras dessutom med åldern. Redan från födelsen finns uttalad muskelslapphet (hypotonus) i framför allt nack- och bålmuskulatur. Den motoriska utvecklingen är försenad, och leder till att barn med syndromet lär sig att sitta, gå och stå senare än normalt. Finmotoriken är bättre än grovmotoriken.

Nu har jag fuskstädat Man ska ju sänka kraven heter det ju så fint? Så lite dammsugning (inte ens i alla hörn i de rum där vi inte är så ofta) och så toalettringen + handfatet.  Det är ju vansinnigt vad det gror igen när man är hemma så här mycket! Man skulle kunna dammsuga varje dag (vilket min granne tydligen gör) men jag väljer att inte prioritera det. Hur heter det: hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete
    Tack för infon Mugglan!

Våren 1996 var det vi började jobba ihop, april tror jag! Mindes häromdagen att vi brukade dricka sekt/bubbel ism att vi fått in en ny order. Känns otroligt exotiskt numera, finns ju inte i universum där jag jobbar nu, att man skulle göra det  
  • Piggelin1

Fuskstäda gör jag jämnt! Fast just nu städar maken mer än jag, eftersom han är hemma. Fast han är mkt nogrannare än jag, så för honom tar det betydligt längre tid. Slarviga jag kan inte förstå varför det i hela friden tar sån tid ibland...

• lanovia 08

Piggelin då får vi lista ut det. Bor ni nära M`s centrum?

• Piggelin1

Märks det att jag är understimulerad på jobbet?!

• Piggelin1

Nä, men det gör däremot min bror. De bor i S, vi bor i E.

• lanovia 08

S? Eller tror jag vet var du menar. Vi bor i Å.

• Fru Bygg

Lanovia, det är isåfall 24-25 nov. Maken ska ut och äta med jobbet på kvällen och det är väl det främst som gör att jag tvekar. Klarar jag att natta och ta hand om två småbarn på hotellrummet? Hade det vara varit E så är det ju lugnt, men nu har vi N också som är strulig med sömnen.
    Men det väger ju upp att få träffa dig och E och lilla magen!
    Ska be maken kolla upp exakt vad det innebär med jobbet!
    När hade du BF? Kom E tidigare eller senare? Förlåt att jag inte kommer ihåg!!

• Piggelin1

Aha, vi hade Amanda första månaderna på ett dagis i Å, innan vi fick plats hos dagmamman i vårt område. Har glömt vad dagiset hette, men det fanns stora gräsmattor utanför & barnen var ute mkt.
    Funkade OK, inget speciellt sådär & inte superengagerad personal, men vi visste från början att det var tillfälligt & att hon skulle få flytta över till dagis eller dagmamma i vårt område efter några månader, så då kändes det ändå OK.

• Heloise

Blomman: jag gillar inte heller grupparb, har aldrig gjort, kommer aldrig att göra. Hatar pbl som undervisningsform :(

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård