• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Norrskensflamman
    Heloise skrev 2011-10-26 14:41:38 följande:
    Apropå mat så ska jag prova ett nytt recept idag, yoghurt marinerade kycklingspett, till det skulle det vara rotsaker i ugn och en örtsås. Ser väldigt gott ut och var superenkelt, bara 1 dl naturell yoghurt, 1 vitlöksklyfta( pressad) ½ dl hackad persilja salt+ peppar. Kycklingen ska marinera i minst 4h. Sen lägger man spetten på samma plåt som rotgrönsakerna och kör allt i ugnen. Jag gjorde dubbel sats yoghurt marinad och tänkte ha den andra halva till.
    Heloise, länka recept please!! Låter jättegott
  • Norrskensflamman
    Heloise skrev 2011-10-26 15:10:23 följande:
    Jag fick precis ett meddelande i pws-gruppen som jag är med i på fb att en av medlemmarna förlorat sin dotter, hon dog i sömnen 22 år gammal. Hon hade pws Gråter jävla skitsyndrom!
  • Daa

Hej. Kikar in medan parvlarna är upptagna med att slita ut allt de kan hitta ur bunkeskåpet.

Fru E: många tankar och kramar till dig. Tänk om det gick att fördela de där dagarna av väntan på andra så du fick slippa fundera och känna efter. Vi är nog många som gärna skulle bära en dag eller fler åt dig.

Humle och Dumle: stanna kvar, snälla ni.

Blommis: fällde en tår för dig där du stod under stjärnorna. Vi är visst många som vill krama om dig när du befinner dig där.

Hoppas förresten att det ordnar upp sig med magen, för fy tusan, vad ingenting fungerar när magen sätter sig på tvären.

Fru Sy: beklagar förlusten av din farmor. *kramar om*

Klockarbol: hoppas så att det går att ordna upp din situation. Helt ofattbart att man kan bli satt i skiten sådär helt utan egen förskyllan. Bara för att man litar på någon som man egentligen ska kunna lita på.

Heloise: så hemskt med flickan i fb-gruppen!

• Daa

Försöker köra kommandot Villemoa Som Skräcködla i mitt huvud. Hur jag än gör blir det bara "Error: omöjlig kombination".

Villemoa skrev 2011-10-26 15:51:41 följande:
    Just det, det finns visst en skräcködla i tråden...du skulle se mig vissa morgnar
  • Norrskensflamman

Fru Sy, beklagar sorgen!
    Verkar som ett bra upplägg med festen, men ska du stå och laga mat hela dagen eller blir det typ självservering eller har du nån som hjälper dig? Lagar du allt själv?

Syrinx, min musiker heter JJ, tycker det är jättevackert Särskilg i kombo med mina initialer SS

Jorå Blomman... det börjar bli alldeles på riktigt och alllvar det här. Ljuv musik uppstod ju tämligen omgående då vi började skriva med varann. Och sen när vi träffades på tumanhand... POFF!!! Serenad.... Fortefortissimo
    Men, som sagt, vi tar det lugnt med tanke på flickorna. Men vi är väldigt seriösa båda två och vill ta det här vidare i lugn takt. Känns jättehärligt. Och jag får fortfarande den där ensamtiden de veckor flickorna är hos mig. Då de och jag läker tillsammans och skapar OSS ett liv, utan pappa. Ja även annars också så händer det att jag åker hem och är ensam med mina tankar och sorterar dem ett tag, utan att musikern tycker det är nåt konstigt alls med med det. Han är en sån som jag kan säga till att jag vill vara ensam ett tag och han accepterar det utan sura miner. Men jag kan ju säga att så bra som han får mig att må, så är det mer o mer sällan jag vill vara utan honom... *rodnar*. Däremot när flickorna är hos mig, då är det DE som gäller.

Tja, vi får väl se vad som månde bliva av detta. Nånting bra tror jag iaf

• Villemoa
    Fru sy skrev 2011-10-26 15:59:04 följande:
    *Vinkar till Villemoa* Jag tror säkert att det kommer bli bra mellan dina flickor. Jag och min syster har väl alltid kommit bra överrens men ännu mer nu när vi blivit äldre. Än så länge är ju E kanske inte så rolig i M:s ögon, hon kommer säkert tycka det är roligare sen när de får mer utbyte av varandra! Hoppas du inte tar illa upp nu, jag vet ju inte vad som hänt mellan dig och dina systrar.
    Tar inte alls illa upp, tvärtom är det skönt att få höra vad ni tänker. Jag har en bror och en syster, det framgick inte så tydligt. Åh, jag skulle nog behöva ett halvår eller så för att redogöra för vad som är knas så jag låter bli.
  • Villemoa
    Daa skrev 2011-10-26 16:15:47 följande:
    Försöker köra kommandot Villemoa Som Skräcködla i mitt huvud. Hur jag än gör blir det bara "Error: omöjlig kombination".
  • Daa

Heloise förresten: vi kommer att försöka få förskoleplats så nära som möjligt. Vi hoppas att fördelarna med att ha barnen i byn eller grannbyn kommer att överväga nackdelarna att inte ha så stor valmöjlighet. Inskolning augusti-september, har vi tänkt oss.

• Villemoa

Fru sy: beklagar förlusten av farmor!
    Vad mysigt med lite fest, det kan man aldrig få för lite av! När går det av stapeln?

lanovia: fy för att ha så ont! Hoppas de här sista veckorna bara flyger förbi!

Syrinx: vad mysigt med bebisgos, grattis till fasterskapet!

Heloise: ja fy så hemskt med flickan i fb-gruppen!

Flamman: jaså nycklar minsann!  

• Daa

Det var en massa mer jag ville kommentera, men minnesbanken samarbetar inte riktigt (kanske är hjärnan fortfarande upptagen med det där med Villemoa och skräcködlan...)

Men jooooo

Hej, Piggelin! *vinkar*

Flamman: underbart med den ljuva musiken.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård