• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman

EA, jag skickar all sinnesfrid och ro jag kan. Och tålamod, ork, hopp och förtröstan också.

Jag drömde att du var här och hälsade på och hade mage. Du och jag skulle baka surdegsbröd ihop med Tinga, och andra tjejer härifrån skulle också komma. Var inte det en bra dröm?
    Det råkar också vara så, att jag faktiskt har patat med Tinga om att baka här i januari, så jag tycker den drömmen passar rätt bra.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Fru sy

Vad här skrivs! Superroligt, men som vanligt får jag inte ihop att kommentera riktigt. Men jag finns här och läser vad ni skriver och tänker massor på er...

• passionsblomman

Flamman, nycklar? Wohooooooooooo-det börjar lukta allvar däruppe bland G-klavar och noter.

• Fru sy

Jobbigt med din mage Blomman. Jag har oxå känslig mage, och sen mina matallergier på det. Äter havregrynsgröt till frukost varje dag och då funkar det bättre. Men ibland kommer sådana dagar/nätter som du beskrev då min mage ser ut som en ballong

• passionsblomman
    Fru sy skrev 2011-10-26 14:24:02 följande:

Jobbigt med din mage Blomman. Jag har oxå känslig mage, och sen mina matallergier på det. Äter havregrynsgröt till frukost varje dag och då funkar det bättre. Men ibland kommer sådana dagar/nätter som du beskrev då min mage ser ut som en ballong

Ja, jag käkar också gröt. Me lopp-och linfrön i dessutom. Och promenaderna är helt klart till bra hjälp. Men det kör ihop sig ibland ändå. Och nu när jag belv så förkyld, så blev det ju sämre med promenaderna också.

Apropå promenader, så är det dags att gå ner till ICA och se om där finns någon middagsinspiration.
    Ses snart!
  • Heloise

Hej alla härliga tanter!

Välkommen Piggelin, jättefin presentation och du har så härligt nick, piggelin både gott och svalkande

Flamman: nycklar minsann
    Villemoa: håller med de andra, du är ju själva bidraget!

Blomman: skönt att magen redde upp sig och det verkar vara en kul kurs. Mmm fluffig vit liten malteser går inte av för hackor.

Här i smurfhuset är det bra, lilla skvätten har ställt om sin dygnsrytm och tycker numera att kl 3 är en bra tid att gå upp, mamman är mindre förtjust. I morse tände jag lampan kollade på klockan och ner i spjälsängen där skvätten glatt tjattrade på och sa med min milda mammastämma :
    " det här kan du fetglömma skvätten, vi ska inte, jag upprepar, inte gå upp nu, vi ska inte leka, busa eller äta kl 3 på natten. Nu ska vi sova, om du inte kan sova får du prata tyst så mamma och pappa kan sova". Sen släckte jag lampan och Skvätten mumlade i ett par minuter sen hördes det ljuvliga ljudet av snusande barnandetag mamma vs Skvätten 1-0!Skål

Idag har vi varit på babyrytmik det är ganska kul, mest kul att träffa andra mammor och urgulliga bebbar.

Med glasögonen går det väl så där... Vi kämpar på och Skvätten kämpar emot. Hon har börjat slita av alla människor glasögonen, det är jättegullig, hon blir så bekymrad när ex jag har brillorna på mig och så börjar hon slita i dem, med en sån gullig uppsyn, ungefär som " mamma mamma du har ju också sådana där hemska, vänta ska jag hjälpa dig, du verkar inte kunna ta av dig dom själv, men jag har lärt mig hur man gör, vänta så ska bebisen hjälpa till

Angående nattning, Skvätten sover i egen säng bredvid vår säng, har alltid gjort det. Ibland om hon vaknar säg kl 3 och itne vill somna om så tar vi upp henne i vår säng, och så brukar jag ha henne i sängen när Panzer gått och jobbat. Hon somnar vi kl 19:30-20:00 ungefär, först flaska, sen spruta, sen ny blöja, sen pussar och så nattinatti och så släcker vi lyset, stänger till dörren och går ut. Det har hittills fungerat väldigt bra.

Jag tänkte kasta ut en fråga, dagis. Hur valde ni?

• Fru sy
    passionsblomman skrev 2011-10-26 14:29:14 följande:
    Ja, jag käkar också gröt. Me lopp-och linfrön i dessutom. Och promenaderna är helt klart till bra hjälp. Men det kör ihop sig ibland ändå. Och nu när jag belv så förkyld, så blev det ju sämre med promenaderna också.

Apropå promenader, så är det dags att gå ner till ICA och se om där finns någon middagsinspiration.
    Ses snart!
    Hoppas du hittar något gott! Jag gjorde biffar med fetaost och oliver i tomtsås hörromdagen, är supergott och enkelt!
  • Fru sy

Orvar och jag har varit hos mina föräldrar i en vecka, kom hem igår. Till ett kallt hus, 12 grader. Hade tydligen varit 7 grader när mannen kom hem kvällen innan. Men nu har jag eldat som bara den så nu är det uppe i 20 greder här, så Orvar behöver inte ha mössa på sig inne längre

Det var så mysigt att vara nere hos mina föräldrar lite längre tid, de har verkligen njutit av att ha oss där Mannen har varit och jagat så då passade vi andra på att oxå hitta på något roligt. Dessvärre gick min farmor bort bara några dagar innan vi åkte ner så det har ju inte varit så glatt precis, men var extra skönt att vara hos familjen då.

Annars händer här massor med Orvar, mannen tyckte han hade blivit så stor när han träffade honom igår efter en vecka. Han rullar runt massor... brukar få hämta han under bord och kökssoffan när han "rullat fast" Han har inte börja att åla, men vrider sig när han ligger på magen så det verkar som det är på gång. Idag drog han in benen under magen för första gången när han låg på mage, som han ville upp i krypställning  

Vi har fått beviljat lånet för renoveringen av övervåningen, Jippi!! Så nu måste vi sätta igång och packa ner hela övervåningen så att det kan komma igång. Vi kommer flytta ner och bo enbart på övervåningen under de månader som övervåningen ska renoveras. Men först ska vi hinna med ett 30-årskalas för mannen/namngivningsfest för Orvar.

• Heloise

Jaha där var jag snabb

Hur valde ni dagis? Vad är viktigt att tänka på? Vad har ni prioriterat?

Det dagis som ajg sett ut är som sagt var fullt, de har inga 06 och tar således inte emot några barn nästa år, vi står i kö dit men oddsen är inte bra.

BS: du frågade hur det  är med kösystem etc här, vi har stått i kö sen Skvätten var nyfödd men bara i barnomsorgskö, inte till ett specifikt dagis/dagmamma. Man kan välja på en gång, men eftersom vi inte visst något alls om pws då så kändes det övermäktigt att börja rota i det också. Hon är inskriven att börja i 1 sep 2012.

• Fru sy

*Vinkar till Heloise och E* Jobbigt att hon vaknar så tidigt och vill upp, men härligt när mamman vinner

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård