• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Fru E

Ingis-det behövs verkligen!

Hehe frågan är vem av Bella och Buster som hade varit vildast Buster lyckades slå omkull brorsbarnen i helgen ett par gånger men T som är snart 4 bara skrattar och gör precis rätt dvs vänder sig om när Buster blir för våldsam. R som snart är 6 är mer tveksam och viftar med armarna och leksaker så Buster tror det är bus på gång vilket är motsatsen till vad R vill . Men peppar peppar gick det bättre denna gång och R kunde tom träna lite med Buster dvs säga sitt, vacker tass etc

Klockarbol-STYRKEKRAM!

• ingenjörsbruden

Klockarbol: Hatar banker! O ärkeas också! Jag vet inte riktigt säkert, men jag har upplevt det som att ett personligt besök hos banken har varit mer givande, alltså att de ser en mer som person o inte som tråkiga siffror som kanske inte är de bästa på en datorskärm......... Syrran min har haft en väldigt bra bank, SBAB, har jag för mig. De har iofs inga platskontor men verkar vara vettiga o justa. Syrran har ju inte haft det superlätt med sitt ex o ekonomin osv. Kanske värt att testa. OBS detta var ingen reklam!

• ingenjörsbruden
    Fru E skrev 2011-10-25 11:00:47 följande:
    Ingis-det behövs verkligen!

Hehe frågan är vem av Bella och Buster som hade varit vildast Buster lyckades slå omkull brorsbarnen i helgen ett par gånger men T som är snart 4 bara skrattar och gör precis rätt dvs vänder sig om när Buster blir för våldsam. R som snart är 6 är mer tveksam och viftar med armarna och leksaker så Buster tror det är bus på gång vilket är motsatsen till vad R vill . Men peppar peppar gick det bättre denna gång och R kunde tom träna lite med Buster dvs säga sitt, vacker tass etc

Klockarbol-STYRKEKRAM!
    De hade nog haft superkul o sen somnat lyckliga i en hög helt utmattade.
    *dagdrömmer om en härligt solig picknicksdag med många BT-flickor med sina pluttar, hundar o karlar...på en härligt grön o vidsträckt o kanske även inghängnad gräsmatta*
  • Soldemor
    GråterKlockarbol: Vet precis hur du har det och hur det känns, har varit där själv i samband med mitt första s k äktenskap. Inte roligt alls, nej!
  • Norrskensflamman

Klockarbol... fy fasen vad han ställt till det för dig!! Jag hade väl också varit där om det hade fått fortsätta. Exet har kreditkortsskulder som han LOVAT betala bort innan han drar iväg till hemlandet. Men jag har ju någonstans i bakhuvudet att det där är nog inget jag kan lita på. Då KAN kronofogden tycka att eftersom han var gift när han tog skulderna (inte alltför långt innan skilsmässan) och då hade ett halvt hus.... så kan de börja snegla åt mitt håll. Ve o fasa !!!
    Men det är inga vansinniga summor så jag hoppas de inte orkar börja.... En husförsäljning ger inte nåt stort plus heller, som bostadsmarknaden ser ut här uppe i obygden.

Han har verkligen sabbat min ekonomi...

• Klockarbol

*beräknad kötid 19 minuter*  Rackarns vad långsamt deras klocka går....
    Jag ska ju hinna göra mig klar för att åka till jobbet om en timme

Jag och min chef (hon är en pärla) var på ett personligt besök på den bank där lånet ligger idag härom veckan. Banktjänstekvinnan vi mötte inledde med att vara mycket upprörd över att chefen var med och jag kontrade med att det informerade jag om när jag bokade tiden o om banktjänstekvinnan i fråga hade ringt upp före besöket som avtalat så hade jag haft möjlighet att informera ytterligare en gång.
    Så det började ju sådär och fortstte om möjligt ännu sämre. Cheferiet är en fena på att möta människor så det tinade visserligen upp mot slutet men bara lite.

Vad som retar mig mest är att banktjänstekvinnan levererade direkt felaktiga påståenden om giftogods (angående att jag har 100% lagfart på huset)

Betalningsanmärkningar och skulder hos kronofogden är per definition lika med avslag hos banken men jag trodde i min dumhet att det skulle räknas mig tillgodo att jag skött låneinbetalningarna och aldrig övertrasserat mitt lönekonto. Fånigt av mig, jag vet...

Chefen hejjar på och vi planerar att mata igenom de banker som finns men jag är rädd att det enda alternativ jag egentligen har (förutom att sälja huset och bli bostadslös vilket sitter MYCKET långt inne! dessutom älskar jag min stuga högt och innerligt) är långivare typ BlueStep.
    Och då är frågan hur dyrt det blir, det är ju trots allt deras affärsidé att ta betalt för "högrisklån".

*skriver upp SBAB på listan*

• Klockarbol

*det är för närvarande många som ringer oss, var vänlig försök senare piip, piip, piip*

Ja men va F-N!!!!!!! Jag har ju suttit i kö i nästan en halvtimme.   *det här är en RIKTIGT arg smilygubbe*

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård