• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Norrskensflamman

Själv har jag bokat tid för insättning av spiral... På måndag blir det. Dyrt är det, men va f-n... Hoppas jag får lite lindrigare blödningar så småningom, för jag är så trött på detta forsande nu.

• Villemoa

Ni är goa ni tjejer!

Flamman; förkylningen har släppt sitt grepp om mig nu så idag ska jag träna första passet på tre veckor och jag bävar! Jag hade ju räknat med att jag skulle bli förkyld och därmed inte kunna träna men det är ju så urbota jobbigt att komma igång igen. Alltså är det bara att pallra sig iväg!

September: Med tjejerna är det bara bra! Det är först nu vi börjar se ett samspel mellan dem nu när E är mer mobil och kan sitta själv och så. M har liksom inte riktigt varit intresserad av sin lillasyster, inte som hennes kompisar som också fått småsyskon. Vi har tyckt att det varit lite jobbigt faktiskt och inte vetat riktigt hur vi ska "tackla" det så att säga men jag antar att tiden får ha sin gilla gång. Är det nån som varit med om detta, att storesyskonet inte brytt sig så mycket om sitt småsyskon?
    Jag ska vara hemma till nästa år i augusti.
    Visst bor du också i Sthlmsområdet? Norra, södra, östra, västra? Jag håller till i de södra delarna

Fru E: håller tummarna allt jag kan för Humle & Dumle!  

• ingenjörsbruden
    Fru E skrev 2011-10-25 10:17:20 följande:
    Ingen som har en portion tålamod att dela ut och en klubba att slå mig med så jag tänker mer logiskt angående symtom

Ingis-hehe Buster skulle mer än gärna pussa Bellabus ren men om jag ska kunna fika något så får han vara på dagis
    *kommer kutandes med en pipande gummiklubba....boooink/piiiip...............boooink/piiip/.....boink/piiip*
    Om inte annat så är det jävligt störigt att ha en gummiklubba boinkandes på huvudet!

*fortstätter boinka på Fru E....testar att rocka rockring samtidigt....hrmmm.....ser mer ut som en sprattelgubbe på ngt uppåtmedicament*
  • ingenjörsbruden
    Norrskensflamman skrev 2011-10-25 10:00:53 följande:
    Nån som jag saknar här väldigt mycket är Aleta!!! Ser din gröna plupp lysa ibland. Kikar du in här så kan du väl skriva några rader. Undrar så hur det går för er. Hur det går med jobbet o barnen och chokladen
    Jaaaa o Bruttan saknar jag osså här!
  • Villemoa

Angående sömn; vi sover alla tillsammans. M har alltid haft ett behov av trygghet och vår närhet så när E föddes köpte vi en 90-säng som vi ställde bredvid vår dubbelsäng. När det är dags för nattning så lägger en av oss emellan flickorna och så läser vi saga. När den är slut somnar M efter 5 minuter medan E bökar runt lite och så slocknar hon efter ca 10 min. När de väl somnat är de inget som väcker dem, de sover som små stockar. Båda flickorna sover hela natten utan nattvak. Kan hända att E grymtar till lite när hon tappat nappen men hon har några runt sig på kudden så hon hittar oftast en själv och stoppar i munnen och somnar om. 
    Sen är tanken att de ska dela rum, E får flytta in i M:s stora på övervåningen (vårt ligger också på övervåningen). Både jag och maken tycker det är mysigt att vi sover alla tillsammans, det är en mysstund av dess like när det är dags för nattning Och det är inga problem att hitta plats för vuxenmys, vi har två rum till....

• ingenjörsbruden
    Norrskensflamman skrev 2011-10-25 10:35:42 följande:
    Nämen Klockarbol, försvinn inte!!!     Vill ju veta hur det går för dig....
    Ja hur är det med dig Klockarbol? Ang blomma till begravning, ring till en blomsterbutik nära o prata med dem, då brukar det gå bra att få en egna önskemål, så har jag gjort tidigare iallafall.
  • Norrskensflamman

T var intresserad av och till. Från början ganska korta stunder, men sen när lilla K började röra sig och man kunde, som du säger, ha ett samspel med henne, så blev det intressantare. Det kommer ska du se... ta det med ro.  Nu är de ju som ler o långhalm mina. Igår var det så gulligt när T skulle på sin teaterträning och K på sin barndans. De är i samma hus och K:s dans slutar en halvtimme tidigare. Då får hon byta om och gå en trappa upp och vänta på T. Jag sa att "du knackar väl på då och går in och kollar när T och de andra spelar teater?"
    "Nä", sa T "Hon kommer och äter frukt med mig (de har frukt o lekstund på slutet) och sen så är hon med och leker med oss"  Jag frågade om lilla K verkligen får det, om det är okej med fröken. "Ja men jag har sagt att min lillasyster SKA vara med och leka. Och då blir det så. Det är därför det är bra å ha en storasyster som heter T. Sådetså!! "  

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård