• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • start september
    start september skrev 2011-10-25 09:42:34 följande:

Just det Ingis, vilken tur att vi är så kloka att vi tänker på att laga innan det går sönder! "Klappar oss i ryggen så att vi fortsätter kämpa"

Jag tror nästan alla skulle må bra av det faktiskt.

Och Flamman, jag menade med ovan INTE att allt går att laga bara man är ute i tid, om du nu skulle tänka så. Du har kämpat så in i h-e (bokstavligen) och inte lagades det för det.
  • Norrskensflamman
    start september skrev 2011-10-25 09:34:54 följande:

Eller, det är dubbelt, hon vet att vi går upp och är ok med det,  har få uppvak sen och det är den stunden man får förtroenden och det är lite vikitgt när det varit turbulent på annat plan, flyttar, dagisbyten, syskon och allt möjligt. .

Jo men så där är det för mig nu med T som är åtta. Hon har flyttat till eget rum på nedervåningen och hon vill gärna att jag ligger en liten, liten stund extra. Och det gör jag, för det är precis som du säger, då man får förtroenden och hon böjar berätta om vad som EGENTLIGEN hänt på skolan, sina funderingar kring pappa och skilsmässan och annat. Det är alltså inte för att hon inte kan somna själv utan för att vi ska få en stund bara hon o jag. Det är såååå mysigt och rör sig om ca 10-15 min. Om inte jag somnar tillsammans med henne, vilket fakiskt har hänt på sista tiden ett par gånger... Dessa små stunder är guld värda iaf när vi har haft och fortfarande har det ganska turbulent i vårt liv ♥
  • start september

Villemoa, vill gärna se dig här nu när jag har kommit hit

Hur är det med tjejerna? Hur funkar samspelet melan dem? Hur länge ska du vara hemma?

• Norrskensflamman
    start september skrev 2011-10-25 09:54:26 följande:
    Och Flamman, jag menade med ovan INTE att allt går att laga bara man är ute i tid, om du nu skulle tänka så. Du har kämpat så in i h-e (bokstavligen) och inte lagades det för det.
    Haha, nämen jag tog det inte alls så   Jag vet att jag gjort allt jag kunnat. Väldigt länge.
    Man ska vara två som vill laga också. Annars går det inge' vidare...
  • Norrskensflamman

Nån som jag saknar här väldigt mycket är Aleta!!! Ser din gröna plupp lysa ibland. Kikar du in här så kan du väl skriva några rader. Undrar så hur det går för er. Hur det går med jobbet o barnen och chokladen

• ingenjörsbruden
    Norrskensflamman skrev 2011-10-25 09:57:24 följande:
    Haha, nämen jag tog det inte alls så   Jag vet att jag gjort allt jag kunnat. Väldigt länge.
    Man ska vara två som vill laga också. Annars går det inge' vidare...
    Så sant så sant! Alla måste ta sitt ansvar o alla måste dra sitt strå till stacken o jobba mot samma mål. Eller iallafall ngt åt det hållet....

Älskar också förtroendestunden på kvällen! För någon vecka sedan så fick jag första "riktiga" återberättningen av vad som hänt på dagis.......trodde först det var "Max bil" som hon drömt om eller så....men kollade med fröken o en liten episod av "Max bil" hade förekommit på dagis.
  • Fru E

Ingen som har en portion tålamod att dela ut och en klubba att slå mig med så jag tänker mer logiskt angående symtom

Ingis-hehe Buster skulle mer än gärna pussa Bellabus ren men om jag ska kunna fika något så får han vara på dagis

• Klockarbol

*vinkar*

Jag undrar om någon av trådisarna i Göteborgstrakten kan tipsa mig om en blomsterbutik jag kan ringa för att beställa en kondoleansblomma?

Jag har kollat på Interflora o de andra sajterna med blommogram men i deras värld är en kondoleansblomma en hel bukett (mer eller mindre blaffig) och i min värld är en kondoleansblomma en solitär (typ en vit ros) och en kvist grönt med ett kondoleanskort.
    I sorgesammanhang gillar jag det enkla, den lilla gesten av omtanke. Och för mig personligen är kondoleansblomman viktigare än blommor till båren.

(Har väl blivit yrkesskadad genom åren av att ha sett väldigt mycket "störst o dyrast vinner"...)

Blomman - Hur är det med magen idag? *tänker på rapsolja och ryyyyser av obehag*

Som barn umgicks jag frekvent med förstoppning och trattades i allt från katrinplommon till märkliga medikamenter. Det enda resultat jag minns av detta är (ni som är kräckelmagade bör blunda nu...) är att jag blev rejält lös i magen fast bara ovanför stoppet med kräkningar som följd. (ja precis ni tänker helt rätt... och det är precis så vidrigt som det låter Kräks)

Mitt bästa (och enda) tips för tröga magar är därför världens bästa uppfinning:

Rockringen!!!

10 minuter en kvart om dagen håller den kinkigaste mage i god form och ett mer frekvent rockringande gör underverk när det redan har blivit stopp!

Nu ska jag ta ett djupt andetag och ringa för att boka ny banktid Rynkar på näsan

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård