• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Norrskensflamman

Blommis, låter som att du ändå har nåt hårt nånstans som stoppar upp. Katrinplommonpuré, linfrön, rapsolja, ja nåt sånt är vad jag kan rekommendera. När mina töser är hårda i magen får de katrinplommonpuré med linfrö på toppen, och ett stort glas vatten. Att svälja rapsolja bara sådär får jag dem inte till...

• muggles

Håller med dig PB! Jag bidrar så gärna med en massa info som ni alldeles säkert inte har den minsta nytta av HAHA!

• muggles
    passionsblomman skrev 2011-10-24 13:19:21 följande:
    Flamman, klart jag har kvar!

Mugglan, nä inte rapsolja-det kanske jag skulle gå och ta då...
    Alltså, det som nu kommer, är inte hårt, men det var det verkligen inatt. Totalstopp-men det kommer alldeles för lite om man säger så, så jag tror där är totalt fullt. Eller, det är rätt tydligt både när jag väger mig och på hur magen ser ut och känns, att det är en bra bit kvar innan det är på normalnivå. Usch!

Vilket jäkla samtalsämne...Skäms
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Jag har ju kört rapsolja med mina barn när de varit hårda i magen och skulle aldrig ha kommit på att rekommendera det till en vuxen. Men min mans mormor fick rådet av en doktor så hon tar en hutt varje dag och hennes mage funkar nu som en klocka. Mkt billigare och mindre biverkningar än någon Lactulos el annan medicin. Så pröva!
  • muggles

Förlåt tråden att jag anklagade er för att gå igång. Jag glömde vilken tråd jag befinner mig i Jag har fått en del näsknäppar genom åren bara, det var en sådan reflex... Sorry!

• passionsblomman
    muggles skrev 2011-10-24 13:28:18 följande:
    Förlåt tråden att jag anklagade er för att gå igång. Jag glömde vilken tråd jag befinner mig i Jag har fått en del näsknäppar genom åren bara, det var en sådan reflex... Sorry!
  • Norrskensflamman
    lanovia 08 skrev 2011-10-24 13:23:33 följande:

Vi har medvetet valt att lära E somna själv då vi sett hur mina brorsbarn nattas, där var man tvungen att sitta i mörkret tills killen somnade. Och ligga vid sidan om tjejen tills vi båda somnade. Detta är helt upp till min bror och hans fru, vill de göra så är det fine och det gör inte oss något de få gånger vi nattar barnen. MEN vi vill inte ha det så här varje kväll.

Har också bekanta som får i princip gå och sova själva med barnen, för att de ska somna. Eller läsa sagor i evigheter.  Jag sjunger en sång (de har varsin egen sång) och läser aftonbön (en bekant ramsa som betyder att det är dags att gå och sova, oavsett var i världen vi befinner oss) samtidigt som jag stryker dem på ryggen (taktil massage). Detta tar 10 min max med två stycken. Och de somnar, eller ligger iaf lugnt i sängen, oavsett var vi är eller om vi har folk hemma hos oss. De verkar väldigt trygga med den rutinen. Om jag hoppar över det ena eller det andra så blir det knas. Men om ngn annan nattar är det inga problem, t ex m pappa har de en liten annan procedur, och med min vänninna är det en kort saga ist. för sång. Men med MIG är det på detta vis och det underlättar livet enormt. Jag har gjort så här sedan de var rätt små.
    Har släktingar som sagt att de inte förstår (och ser förskräckta ut) att jag kan lämna barnen sådär att sova själv. Jag har försökt förklara att var o en gör det som passar dem bäst. Frun i det huset sover med ungarna i sin o makens säng tills de är fem år. Sen klagar hon att hon o maken inte har nåt sexliv eller att hon inte kan vara med och umgås på kvällarna med oss andra.... Hm...

• muggles
    ingenjörsbruden skrev 2011-10-24 13:20:36 följande:
    Men den där 5-min-metoden verkar passa för vissa barn o  inte alls för vissa. Jag tror att man måste vara helt säker i sig själv o verkligen tro på att den metod man använder är bäst, sen spelar det kanske inte alltid roll vilken av metoderna man använder.
    Precis det tror jag också! Jag har läst på som attan om olika metoder och alla går i princip ut på samma sak: lär barnet somna själv. Dvs inte i famnen, inte genom att man ligger bredvid, inte genom att man håller en hand på dem, inte genom att man buffar dem in i sömnen, inte genom att man ammar dem in i sömnen etc. Utan de ska ligga lugna och avslappnade och kunna somna själva. För då kan magin inträffa att de även kan somna om själva när de vaknar på natten (för det gör de - små barn har ju mkt kortade sömncykel än vi vuxna och vaknar därför oftare).

Så jag tycker du har helt rätt. Jag har prövat lite olika. Men jag har fastnat för att lugna barnet så fort det gråter (dvs inte vänta som man gör med 5-minuters) men sedan så fort barnet är lugnt, gå ut ur rummet och avvakta. Sedan in igen och lugna. Det känns bäst för mig. Men jag dömer absolut ingen som tycker någon annan metod funkar bäst för dem.
  • ingenjörsbruden
    passionsblomman skrev 2011-10-24 13:19:21 följande:
    Flamman, klart jag har kvar!

Mugglan, nä inte rapsolja-det kanske jag skulle gå och ta då...
    Alltså, det som nu kommer, är inte hårt, men det var det verkligen inatt. Totalstopp-men det kommer alldeles för lite om man säger så, så jag tror där är totalt fullt. Eller, det är rätt tydligt både när jag väger mig och på hur magen ser ut och känns, att det är en bra bit kvar innan det är på normalnivå. Usch!

Vilket jäkla samtalsämne...Skäms
    Det är ett skit-intressant och väldigt viktigt ämne att prata om!

Hmm...hutt rapsolja.....har jag inte hört för.....den ska jag komma ihåg. Alltid lär man sig ngt skit-nyttigt!

Moahahahahhaahaha
  • ingenjörsbruden
    muggles skrev 2011-10-24 13:28:18 följande:
    Vilka beskyllningar! *hrmpf*

• Norrskensflamman
    Norrskensflamman skrev 2011-10-24 13:33:31 följande:

Har också bekanta som får i princip gå och sova själva med barnen, för att de ska somna. Eller läsa sagor i evigheter.  Jag sjunger en sång (de har varsin egen sång) och läser aftonbön (en bekant ramsa som betyder att det är dags att gå och sova, oavsett var i världen vi befinner oss) samtidigt som jag stryker dem på ryggen (taktil massage). Detta tar 10 min max med två stycken. Och de somnar, eller ligger iaf lugnt i sängen, oavsett var vi är eller om vi har folk hemma hos oss. De verkar väldigt trygga med den rutinen. Om jag hoppar över det ena eller det andra så blir det knas. Men om ngn annan nattar är det inga problem, t ex m pappa har de en liten annan procedur, och med min vänninna är det en kort saga ist. för sång. Men med MIG är det på detta vis och det underlättar livet enormt. Jag har gjort så här sedan de var rätt små.
    Har släktingar som sagt att de inte förstår (och ser förskräckta ut) att jag kan lämna barnen sådär att sova själv. Jag har försökt förklara att var o en gör det som passar dem bäst. Frun i det huset sover med ungarna i sin o makens säng tills de är fem år. Sen klagar hon att hon o maken inte har nåt sexliv eller att hon inte kan vara med och umgås på kvällarna med oss andra.... Hm...

Alltså, hon går och sover med dem och ibland smyger hon upp sen... men de vaknar ju så fort hon är borta.
    Jag tycker det verkar skitjobbigt och passar inte min livsstil iaf, men alla gör ju som sagt det som känns rätt för dem.
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård