• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • muggles

Vi har kört Sova-Hela-Natten-kuren på våra små med blandat resultat. På plussidan är att de somnar i sina sängar efter ganska kort nattning (10 min) UTAN NAPP och av sig själva. Uppvaken har blivit färre. En bra natt vi hade hade vi 3 uppvak; Beda en gång, Ada en gång och sedan båda när de var hungriga vid 4-snåret. Helt ok. Men i natt var Beda riktigt omöjlig, korta uppvak (varje halvtimme?) mellan 01 och 04. Vid 4 tappade jag tålamodet och väckte maken så fick han ta över. Men jag hoppas att det är det sk återfallet som tydligen är vanligt när man inför något sådant här.

Jag strävar inte efter att de ska sova hela natten när de är så små som nu (drygt 5 mån) men vi kan inte hålla på med dessa ständiga uppvak, som jag tror beror på oro (inte hunger!).

Men några gånger fick jag iaf Beda att somna om enbart mha den sk ramsan - lite mäktigt. Bara säga "Nu ska du sova, nu är det natt" (ramsan hittar man på själv - man kan lite gärna säga "abrakadabra hipp hopp" om man vill) och så somnade hon om!

• muggles

Och innan någon går igång så handlar det INTE om 5-min-metoden...

• passionsblomman
    -Aaaaaaaaaaaj min MAGE!!!Skrikandes

Fasen och SKIT rent ut sagt, vad jag har ont i magen idag! och igår. och dagen innan.

Såhär hade jag i påskas också, och snacka om att man mår kass totalt sett, när magen vägrar funka.

Jag har tagit Duolax sent i gårkväll, efter att allt annat vägrat hjälpa. (som mina vanliga loppfrön, kaffe, etc)
    Det brukar ge snabba resultat, men det gjorde det inte nu.
    Skulle ju till kursen imorse, men omöjligt att lämna hemmet med ogjort men påträngande toaärende så at säga.
    jag har varit 2 ggr, men som min mage känns, så skulle jag behöva gå dubbelt upp eller mer.
    Jag har fått ta fram mina byxor som hade blivit för stora och magen är så spänd att jag utan vidare kan ha dem utan skärp-vilket alltså inte gick häromdagen. Skärpet, som jag egentligen har gått ner en massa hål på, måste jag ha på yttersta. Alltså, min mage är som en utspänd ballong.

Jag mår helrisigt.

*tycker obeskrivligt synd om mig själv*

Ursäkta skitpratet, bokstavligt talat.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • muggles

Jag har fått igång dem på att äta mer mat också; gröt på morgonen och sedan grönsakspuré till lunch. Så vi är på gång. De har äntligen hajat grejen med mat känns det som, dvs att den kan vara god och ska sväljas ner också

Ninnnis: gör gärna det!

Lanovia: vill du ses här hos mig el inne i stan? Jag har glömt vilket håll du bor åt...

• ingenjörsbruden
    Hvidbrud skrev 2011-10-24 12:27:57 följande:
    Ngis: ja! Jag vill om jag får ta både lillprutt och storskrutt med mig! Så kan jag visa övningar. Det är iallafall den muskeln man använder när man ska knäppa knappen på de där liite för små jeansen, du vet... Man suger in nacken och "knäpper fast den på ryggraden". Man kan ligga på ryggen och dra upp benen med fötterna i golvet sen suger du in naveln och lyfter sakta det ena knäet och långsamt ner det igen och upprepa med det andra.
    Storplutt o lillplutt är självskrivna på fika så klart!
    Hmmmm....tror att den fikan kommer att följas av lite spännande övningar. *suger in nacken....hmmm hur gör man det?!......knapp...letar febrilt mellan valkarna....ska det finnas en sådan här.....fortsätter bläddar samtidigt som jag drar in magen allt vad jag kan*
  • Norrskensflamman
    muggles skrev 2011-10-24 13:00:03 följande:
    Och innan någon går igång så handlar det INTE om 5-min-metoden...
    Gå igång? Jag tror jag körde med nåt som liknar 5-min-metoden med mina...
  • ingenjörsbruden
    passionsblomman skrev 2011-10-24 13:01:55 följande:
    -Aaaaaaaaaaaj min MAGE!!!Skrikandes

Fasen och SKIT rent ut sagt, vad jag har ont i magen idag! och igår. och dagen innan.

Såhär hade jag i påskas också, och snacka om att man mår kass totalt sett, när magen vägrar funka.

Jag har tagit Duolax sent i gårkväll, efter att allt annat vägrat hjälpa. (som mina vanliga loppfrön, kaffe, etc)
    Det brukar ge snabba resultat, men det gjorde det inte nu.
    Skulle ju till kursen imorse, men omöjligt att lämna hemmet med ogjort men påträngande toaärende så at säga.
    jag har varit 2 ggr, men som min mage känns, så skulle jag behöva gå dubbelt upp eller mer.
    Jag har fått ta fram mina byxor som hade blivit för stora och magen är så spänd att jag utan vidare kan ha dem utan skärp-vilket alltså inte gick häromdagen. Skärpet, som jag egentligen har gått ner en massa hål på, måste jag ha på yttersta. Alltså, min mage är som en utspänd ballong.

Jag mår helrisigt.

*tycker obeskrivligt synd om mig själv*

Ursäkta skitpratet, bokstavligt talat.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Ohhhhh ajajajaj ont!!!!! *hämtar en varm vetekudde att lägga på magen*
    Bör man inte uppsöka läkare om man inte har väldigt ont i magen o inte lyckats gå på toa på länge? *orolig*
  • muggles

Såhär står det, stämmer skrämmande bra:

Förmodligen får barnet ett återfall. Det tycks som om de små barnen måste göra en sista djupdykning i eländet som var förut, innan de kan lämna det bakom sig för gott. Gustav kan skrika och bära sig åt värre än du trodde var möjligt. Låt inte det rubba dig. Du har verktygen! Mobilisera attityden av självklarhet och ge honom de svar han kräver. Återfallet går förbi på en natt.

Det var Beda det. Adas återfall kommer väl i natt då?

• ingenjörsbruden
    muggles skrev 2011-10-24 13:07:24 följande:
    Jag har fått igång dem på att äta mer mat också; gröt på morgonen och sedan grönsakspuré till lunch. Så vi är på gång. De har äntligen hajat grejen med mat känns det som, dvs att den kan vara god och ska sväljas ner också

Ninnnis: gör gärna det!

Lanovia: vill du ses här hos mig el inne i stan? Jag har glömt vilket håll du bor åt...
    Yey! Duktiga pluppisar som äter puré o gröt.
    När vi fick till gröt på kvällsmålet så sov loppan störtskönt i sin säng. varm o go i magen.
  • Norrskensflamman

Blommis: Jag vill så gärna krama om dig, IRL, både när du står och gråter under stjärnhimlen, och när magen gör skitont
    Skickar massor med kramar genom cyberrymden.
    Visst har du kvar mitt telefonnummer? Du vet ju att jag har öron att lyssna med när det känns så där överjävligt... Vännen ♥

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård