• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • muggles
    Norrskensflamman skrev 2011-10-24 13:09:49 följande:
    Gå igång? Jag tror jag körde med nåt som liknar 5-min-metoden med mina...
    Jag provade det på Moa en gång men folk brukar bli rätt rabiata när man ens nämner ngt i närheten (är min erfarenhet).
  • muggles

PB: fy farao!!! Har du provat rapsolja? En liten hutt brukar få igång magen bra. För jag antar att det är hårt som skam?

• passionsblomman

Hejja Mugglan, med mat-och sov projektet!

Hvidis, jag kräver att du spelar in en filmsnutt och youtubar den så vi kan lära oss hur man gör de där övningarna. Helst ska det vara till Pata-pata, om Blomman själv får välja.

Villemoa, vaddå "inte har något att bidra med"? Det var väl ett uselt skäl att vara frånvarande? Det är ju själva DIG vi vill ha!

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Norrskensflamman

Villemoa!!! Älskade du, man behöver inte ha nåt vettigt att säga för att skriva här. Det trodde jag du visste?? Jag har definitivt sällan något vettigt att komma med annat än berättelser om mitt lilla liv, som knappast borde intressera någon egentligen... men ändå så skriver jag. Och läser såklart. Hur mår flickorna nu? Och hur mår du??? Håller du i med Friskis o svettis?

Jag har fortfarande inte kommit igång med tränandet och det grämer mig.

Helgen har varit underbar.
    Föräldrabesök är avklarade Iofs så kände vi varandras föräldrar lite sen tidigare. Iaf känner jag hans mor o far, särskilt far då vi jobbat ihop. Och han vet vem min pappa är av samma anledning.
    Så det gick bra.

Igår kväll fick jag hem två yrväder och har dem till imorgon ♥ Sen kommer de tillbaka till mig fredag och då ska de  vara hela helgen och veckan därpå och den helgen!  Härligt att ha dem hemma, men kommer nog få abstinens efter min musiker.  Men det är kanske bra att gå och längta...

• passionsblomman

Flamman, klart jag har kvar!

Mugglan, nä inte rapsolja-det kanske jag skulle gå och ta då...
    Alltså, det som nu kommer, är inte hårt, men det var det verkligen inatt. Totalstopp-men det kommer alldeles för lite om man säger så, så jag tror där är totalt fullt. Eller, det är rätt tydligt både när jag väger mig och på hur magen ser ut och känns, att det är en bra bit kvar innan det är på normalnivå. Usch!

Vilket jäkla samtalsämne...Skäms

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • lanovia 08
    muggles skrev 2011-10-24 13:00:03 följande:
    Och innan någon går igång så handlar det INTE om 5-min-metoden...
    Varför skulle någon gå igång?
     Vad skönt att det ändå verkar gå åt rätt håll när det gäller sömnen. Det är minsann inte alltid lätt att lära de små trygghet och somna om på natten.

Det egentligen enda stora minuset med denna helg i stugan är just läggningen. Vi har kört en variant av 5-min metoden här. Inte stenhårt 5 minuter, men gå in o lugna tösen, lägga henne ner, klappa lite, gå ut, invänta ilskan över att behöva ligga ner, vänta lite till, gå in lugna, visa kärlek men ändå bestämda. Ja osv... och jag vet att min mor har väldigt svårt att acceptera detta. "stackars tös blir ju otrygg och behöva skrika så"
    För oss har det passat. Ok vi hade ett år när den som nattade var uppbunden med nattningen. Men nu kan vi lägga henne i sängen efter sagan och hon lägger sig ner, dricker vällingen. Sedan somnar hon eller så sitter/ligger hon och pratar för sig själv, skrattar. Ibland kanske hon står upp o dansar, men till slut lägger hon sig ner och somnar lugnt själv.  Inga som helst problem när vi får göra som hon är van med. Visst finns det kvällar då detta inte fungerar, då sitter vi hos henne tills hon lugnar sig eller somnar.
    Men så fort min mor är i närheten så blir det mycket svårare, för hon kan inte låta oss göra som vanligt. Detta har ju E lärt sig, hon är inte dum.... så hon tar ju sin chans att skrika och bråka som en tokig när vi lägger henne. Vi försöker stå fasta och visa att hon inte vinner något på det beteendet. Men det är ju lätt när mormor lägger sig i, går in o sätter sig, skall göra som hon gjort med sina barn etc... Slutar bara med att jag blir sur o går åt sidan. Som maken säger hon får väl hållas de få kvällar de handlar om.
    Igår när vi kom hem gick det precis som vanligt, E somnade tryggt och gott i sin säng utan skrik.
  • ingenjörsbruden
    Norrskensflamman skrev 2011-10-24 13:09:49 följande:
    Gå igång? Jag tror jag körde med nåt som liknar 5-min-metoden med mina...
    Jag trodde först det var något sex-relaterat!

Men den där 5-min-metoden verkar passa för vissa barn o  inte alls för vissa. Jag tror att man måste vara helt säker i sig själv o verkligen tro på att den metod man använder är bäst, sen spelar det kanske inte alltid roll vilken av metoderna man använder.

Vi är jättekassa på nattningen, eller ja....det är alltid jag som nattar, om jag är hemma. (får väl se till att vara iväg mer.... )
    Våra nattningsrutiner ser ut som följande:
    Borsta tänder, sitta på pottan o sen ny blöja o pyjamas.
    Dricka vatten (ett riktigt måste, annars vaknar hon efter en timme o är törstig)
    Sedan puss o kram på pappa
    Lägger vi oss på madrassen som ligger sidan om loppans juniorsäng (om utifallatt hon skulle trilla ner) o läser saga o pratar om dagen som gått, kramas o pussas.
    Sedan brukar nalle o ninan (kaninen) bli lite ledsna (de ligger alltid i sängen) för de längtar efter Busan så då klättrar hon själv upp i sängen o kramar sin nalle o nina.
    Släcker ljuset  o lägger mig ner på madrassen.
    Sen varierar det i händelseförloppet......ibland slocknar hon helt av sig själv efter 5 min, ibland gallskriker hon i 30 min innan hon somnar. Oftast så somnar hon efter 10 när vi hållit hand en stund.

Sen brukar hon sova hela natten till kl 0630 eller 4-5 om hon drömmer ngt.
  • Norrskensflamman
    muggles skrev 2011-10-24 13:13:02 följande:
    Jag provade det på Moa en gång men folk brukar bli rätt rabiata när man ens nämner ngt i närheten (är min erfarenhet).
    Jag tror jag körde någon egen variant; En fast rutin, sång, mantra, buff i rumpan, godnatt. Dörr på glänt så de såg o hörde att jag var i närheten, in och lägga ner, upprepa samma ord, buff i rumpan och godnatt, var 5:e minut.
    Efter tre dagar somnade de själva. Utan problem.
  • lanovia 08

Vi har medvetet valt att lära E somna själv då vi sett hur mina brorsbarn nattas, där var man tvungen att sitta i mörkret tills killen somnade. Och ligga vid sidan om tjejen tills vi båda somnade. Detta är helt upp till min bror och hans fru, vill de göra så är det fine och det gör inte oss något de få gånger vi nattar barnen. MEN vi vill inte ha det så här varje kväll.

• Norrskensflamman
    Norrskensflamman skrev 2011-10-24 13:21:19 följande:
    Jag tror jag körde någon egen variant; En fast rutin, sång, mantra, buff i rumpan, godnatt. Dörr på glänt så de såg o hörde att jag var i närheten, in och lägga ner, upprepa samma ord, buff i rumpan och godnatt, var 5:e minut.
    Efter tre dagar somnade de själva. Utan problem.
    Med vissa bakslag ibland då förstås...
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård