• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • ingenjörsbruden
    Norrskensflamman skrev 2011-10-24 13:33:31 följande:

Har också bekanta som får i princip gå och sova själva med barnen, för att de ska somna. Eller läsa sagor i evigheter.  Jag sjunger en sång (de har varsin egen sång) och läser aftonbön (en bekant ramsa som betyder att det är dags att gå och sova, oavsett var i världen vi befinner oss) samtidigt som jag stryker dem på ryggen (taktil massage). Detta tar 10 min max med två stycken. Och de somnar, eller ligger iaf lugnt i sängen, oavsett var vi är eller om vi har folk hemma hos oss. De verkar väldigt trygga med den rutinen. Om jag hoppar över det ena eller det andra så blir det knas. Men om ngn annan nattar är det inga problem, t ex m pappa har de en liten annan procedur, och med min vänninna är det en kort saga ist. för sång. Men med MIG är det på detta vis och det underlättar livet enormt. Jag har gjort så här sedan de var rätt små.
    Har släktingar som sagt att de inte förstår (och ser förskräckta ut) att jag kan lämna barnen sådär att sova själv. Jag har försökt förklara att var o en gör det som passar dem bäst. Frun i det huset sover med ungarna i sin o makens säng tills de är fem år. Sen klagar hon att hon o maken inte har nåt sexliv eller att hon inte kan vara med och umgås på kvällarna med oss andra.... Hm...

HAHAHAHAHA det låter ju som JAG!
  • Norrskensflamman
    muggles skrev 2011-10-24 13:28:18 följande:
    Förlåt tråden att jag anklagade er för att gå igång. Jag glömde vilken tråd jag befinner mig i Jag har fått en del näsknäppar genom åren bara, det var en sådan reflex... Sorry!
  • Norrskensflamman
    ingenjörsbruden skrev 2011-10-24 13:37:18 följande:
    HAHAHAHAHA det låter ju som JAG!
    Hihihi!!!
    Men du verkar ju ändå få till lite älskog med maken!
  • passionsblomman

Mugglan, nu har jag tagit en hel shot med rapsolja. Det var inte så gott rent. Ha ha!
    Annars tror jag tvärsäkert, att min bästa grej är de här promenaderna, för när jag käkar min gröt och går sådär långt, så brukar det så att säga lösa sig.

Men jag har under åren börjat fatta att jag uppenbart har ett rätt känsligt magsystem-inte bara med magkatarr och sådant som lätt dyker upp, utan jag tror att efter att ha misshandlat mig själv och inte låtit kroppen ha npgon egentlig klocka, så har det blivit lite knas med alltihop och jag har fått tarmar som lätt hakar upp sig åt endera hållet. Det är hemskt vad ont det gör, och vad man blir utsatt-för det är inte så kul att vara utanför hemmet och det plötsligt blir helt akut.

Nu tror jag att detta den här gången dels kan hänga ihop med mitt virus och dels är en konsekvens av att jag inte alls promenerat så mycket nu när jag varit sjuk.

Jag har dessutom struntat i min morgongröt de flesta dagarna nu när jag varit hemma. Annars började jag ju med min fiberhavregrynsgröt som jag kokar med ca en msk lopp-och linfrön. Den gröten och mitt kaffe, brukar göra att resten sköter sig självt.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • ingenjörsbruden
    Norrskensflamman skrev 2011-10-24 13:36:27 följande:
    Alltså, hon går och sover med dem och ibland smyger hon upp sen... men de vaknar ju så fort hon är borta.
    Jag tycker det verkar skitjobbigt och passar inte min livsstil iaf, men alla gör ju som sagt det som känns rätt för dem.
    Ja....förutom på att min loppa sover gott när hon väl somnat o kan somna om av sig själv. Jag har nog haft en jäkla tur....
  • Soldemor

Oj, här var det minsann skitsnack på gång!

Har haft en lång och hård jobbehelg (konfirmandläger) så när jag kommit hem har jag bara rasat. Att plocka fram datorn och logga in på internet och hoppas att det skall funka, har inte ens funnits med på listan. Har inte fått gjort hälften av det jag tänkt mig att få gjort i helgen.

Vi har nu iaf fått riktiga kontakter i taket i hall och arbetsrum, så sent igår kväll fick vi upp taklampa i hallen. Sedan fastnade vi i en rolig film på tv, så jag lade mig inte förrän klockan var över halv ett. Ja, jag är trött idag.

En dag kommer jag ha läst ifatt, tills dess så tänker jag på er alla, och sänder understundom iväg böner om välgång och lycka, samt så mycket omtanke som det bara går!

• Hvidbrud

Amen jäkla mobil till att skriva om!! Inte nacken, naveln! Navel navel navel!

Ursäkta utrikiskan, kan dem på latin och danska... Ska hitta bilder\länkar... Transversus= de tvärgående magmusklerna. De är som kroppens egna korsett och är super intogs för en bra hållning och en frisk stark rygg (och platt mage och stark beckenbotten(!)) de går hela vägen runt. Statiskt är när man håller spänt hela tiden, inte som med vikter- upp och ner många ggr. Oblicus= de sneda musklerna som går uppifrån vid revbenen och snett över till höftkammen. De är super viktiga om man är rädd om sin rygg och vill förebygga diskusprolapser. Tränas vanligt vis med sneda magböjningar, (men för dåliga ryggar är det bättre att träna stående i en dörröppning med underarmen mot kanten och pressa mot. Kroppen rör sig inte men de snea magmusklerna spänns.)
    plankan tränar ryggen, de raka och de tvärgående (om man suger in navlen villsäga) statiskt. Den är kanon, men om man missar att få med de djupa så kan magen se större ut för att de raka (6packen) blir för strama. Man säger att man inte ska börja träna dem förrän avsåndet mellan dem är en finger eller mindre.
    Magmusklerna delar ju sig i mitten under graviditeten och de tvärgående hjälper att få ihop dem igen. Kan kontrolleras genom att ligga på golvet med böjda ben (fötterna i golvet) sätt ett par fingrar två cm över naveln och lyft huvudet. Då kan man känna hur musklerna kramar om fingertopparna. Man får prova sig fram med fingrarna och träna och då märker man resultat där fort om man får fatt i rätt muskel. (man kan nästan inte få ner en finger i mellan om man spänner upp i den tvärgående!)
    Hoppas att det inte blivit allt för rörigt och går att förstå lite:...

• ingenjörsbruden
    Norrskensflamman skrev 2011-10-24 13:38:10 följande:
    Hihihi!!!
    Men du verkar ju ändå få till lite älskog med maken!
    Prioritering, darling! Prioritering!
  • Norrskensflamman

Jag tror du har rätt Blommis, känner själv att iom att det varit så rörigt hos mig senaste året så har sömnrutinerna ruckats och även bajsrutinerna. SKIT-jobbigt är det...
    Men nu ska jag snart vara på banan igen har jag bestämt. och då ska jag även börja motionera lite.

• muggles

Sedan är det så typiskt mig att läsa på och testa metoder medan kompisar bara kör på. Jag vet att det är lätt att göra sig lustig över men sån är jag. Men vi har ett kompispar som fastnat i att någon (oftast pappan) ligger med henne i sängen och det kan ta ca 40 min. Jag fattar inte att man orkar.

Vi borstar tänder på Moa, sedan är det säga godnatt till syskon och den andra föräldern. Sedan går vi upp till hennes rum, läser en saga och så är det kvällskissen. Sedan släcker hon lampan och efter puss och kram går vi ut. Och ibland när jag av nyfikenhet har kollat så har hon somnat strax efter (efter ca 5 min?).

Det roliga är att när våra bekantas dotter sov här sist gjorde maken samma läggning med henne som vi gör med Moa och hon blev väl så paff att hon inte sa pip. 5 min senare sov hon. Detta alltså samma tjej som kräver att pappa ska ligga med henne i 40 min tills hon somnar... Vi berättade om vår läggning men det fick inte de föräldrarna att ändra något. Men vem vet - han kanske tycker det är mysigt?!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård