• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Hvidbrud

Ingis: det låter bra att ni hade ett bra snack. Härligt att det resulterade (?) i att ni hoppade i bingen!  Håller tummarna för lille sädescellen och ägget och att de blidar ljuvlig kemi!

• Hvidbrud

Mugglan: kom att tänka p din fråga till Ninis angående magen. Vi födde ju nästan samtidigt och även om mitt sf inte kan jämföras med din tvillingmage var jag väldigt enorm. Min mage har inte gått tillbaka heller. Jag ser också gravid ut fortfarande. Jo om jag gör mina beckenövningar några dagar i rad, så ser det plattare ut, men tyvärr har det hamnat ganska långt ner på min prioriteringslista. Men att träna abd. transversus är a och o när det kommer till att återfå den platta magen. Först transversus (gärna statisk träning) sen oblicus sen absolut till sist börja med de raka "sixpacken".

• lanovia 08
    start september skrev 2011-10-24 11:32:16 följande:
    Vart tog sthlmssolen vägen tro?
    Till Göteborg!
  • Hvidbrud

Lanovia: vilken härlig helg! men stackars lilla e's mage!

när jag lämnade på dagis idag stog det att där har förekommit fall av kräksjuka.... BLÄ! Må den hålla sig borta!

• ingenjörsbruden
    Hvidbrud skrev 2011-10-24 11:55:21 följande:
    Ingis: det låter bra att ni hade ett bra snack. Härligt att det resulterade (?) i att ni hoppade i bingen!  Håller tummarna för lille sädescellen och ägget och att de blidar ljuvlig kemi!

Så gulligt skrivet! på dig!

Start September: Dessa karlar....visst kan jag också spå ett litet skeptiskt frö inom mig, men denna skeptesism som karlarna bär på, undras tro vad det bottnar sig i...... maken skyllde på en synnerligen konstig psykolog som han träffade när han mönstrade för snart (!) hundra år sen. Men jag misstänker att han är rädd att få höra att där är något "fel" på honom eller att vi går i terapi o tror att allt löser sig o så går det åt skogen ändå....sista utvägen o så funkar det inte. Nja, ja jag vet inte men lustigt fenomen är det allt tycker jag.
    Maken tyckte ju annars att min motivering var bra, att man skulle gå dit i tid medans man fortfarande var vänner.
    Vi får vara varandras stöttor tills vi lyckas släpa med gubbarna!

Lanovia:  Jaaaaa snart är minivinken här!

Villemoa: hrm....det där med att skriva o kommentera så klokt o så.....måste vi göra det? Alltså för i sådana fall så får jag nog sluta skriva! Jag tycker själv att det är härligt att höra vad ni alla har gjort för roligt o jobbigt, skratt o tårar, hårt o gulligt som hänt.

Daa: Skönt att svärmor mår ok o det är bra med er alla!
  • ingenjörsbruden
    Hvidbrud skrev 2011-10-24 12:02:52 följande:
    Mugglan: kom att tänka p din fråga till Ninis angående magen. Vi födde ju nästan samtidigt och även om mitt sf inte kan jämföras med din tvillingmage var jag väldigt enorm. Min mage har inte gått tillbaka heller. Jag ser också gravid ut fortfarande. Jo om jag gör mina beckenövningar några dagar i rad, så ser det plattare ut, men tyvärr har det hamnat ganska långt ner på min prioriteringslista. Men att träna abd. transversus är a och o när det kommer till att återfå den platta magen. Först transversus (gärna statisk träning) sen oblicus sen absolut till sist börja med de raka "sixpacken".
    Är transversus de diagonala mag-muskelerna? Någon som har lust tipsa mig om var jag hittar sådan mag o bäckenövningar?
  • ingenjörsbruden

Nä men nu får det nog ta o bli lite lunch här!

Jag är sugen på en liten BT-fika, någon som är sugen på att komma hem till mig den 4e o fika?!

• Hvidbrud

Ngis: ja! Jag vill om jag får ta både lillprutt och storskrutt med mig! Så kan jag visa övningar. Det är iallafall den muskeln man använder när man ska knäppa knappen på de där liite för små jeansen, du vet... Man suger in nacken och "knäpper fast den på ryggraden". Man kan ligga på ryggen och dra upp benen med fötterna i golvet sen suger du in naveln och lyfter sakta det ena knäet och långsamt ner det igen och upprepa med det andra.

• muggles
    Ok skönt att höra! Men du, översätt gärna träningstermerna till svenska för mig tack! transversus? Statiskt = plankan va? Den har jag kört rätt mkt. Nu kan jag köra plankan ganska länge (upp mot en minut tror jag) och även flytta fötterna ut mot sidorna under tiden. Men oblicus? Que?

PB: jag tycker absolut man ska få diskutera mat! Fram för mer prat
  • Norrskensflamman
    Översätt till svenska Och gärna beskriv/bilder på övningarna Puss!
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård