• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Heloise

Synrix: härligt med bebismys! Det är få förunnat att arbeta med något man älskar och brinner för!

• Heloise

Det är massor med E barn här, mest tjejer fast en lite kille med om vi har tur nog att få en till och det blir en tjej så blir det kanske en elvira haha

• Fru sy
    Heloise skrev 2011-10-26 15:10:23 följande:
    Jag fick precis ett meddelande i pws-gruppen som jag är med i på fb att en av medlemmarna förlorat sin dotter, hon dog i sömnen 22 år gammal. Hon hade pws Gråter jävla skitsyndrom!
    Usch, vad hemskt! Kramar
  • Fru sy
    Syrinx skrev 2011-10-26 15:08:20 följande:
    Hej Fru Sy, så kul att se dig igen! Det låter som en jättemysig tid tillsammans med dina föräldrar, vad härligt. Jag kan tänka mig att de är glada över att ha fått rå om dig och Orvar på egen hand. Beklagar förlusten av din farmor - kram! Hoppas att det går fint för er alla och att hon inte led för mycket.
    Blir det kombinerad 30-årsfest och namngivningsfest?
    Tack! Det är ju alltid jobbigt när någon nära går bort, men det är ju så det är. Hon hann ju bli 78år iaf. Hon har varit sjuk från och till de senaste 10 åren men var den senaste tiden mycket piggare så det är väl mest det... vi tyckte det var så roligt att hon blivit bättre och sen kommer det här så fort. Mina föräldrar var på semester när hon blev dålig, så de hann precis hem och ta adjö av henne innan hon somnade in. Jobbigt såklart men skönt att de hann hem.  Farmor hade inte ont, och det är ju bra.

Ja, det blir en kombinerad fest. Vi hade så svårt att bestämma oss för hur vi skulle lägga upp det. Vi ville ju ha en fest för Orvar och så vill vi ju fira mannen. Funderade på om vi skulle haft festen i somras, men det blev inte så. Vi bestämde därför att vi kör det nu i samband men när mannen fyller år. Det blir öppet hus hela dagen tänkte vi, soppa till lunch och sedan middag på kvällen. Då kan folk komma när de passar dem och så behöver vi inte dra ihop någon jättefest. Många av våra kompisar har barn och så bor släkten ca 2 timmars bilresa härifrån så vi tror att det blir bra uppdelat över dagen. Då hinner vi sitta och prata med gästerna både på dagen och kvällen. Och de som sover över kan vi sitta och dricka vin med på kvällen
  • Fru sy
    Heloise skrev 2011-10-26 15:15:02 följande:
    Det är massor med E barn här, mest tjejer fast en lite kille med om vi har tur nog att få en till och det blir en tjej så blir det kanske en elvira haha
    Ja, vår lille kille har ju ett E-namn han med... därför är det lättare att kalla honom för Orvar här. jag funderar en del på hur vi tänker med namn till framtida syskon. Gillar att ha samma första bokstav på namnen. Men vi säger fel på Orvar och hunden, som oxå har ett E-namn ofta. Och sen mannen på det oxå... man får väl se men annars har jag Elsie och Ejnar med på min lista. Finns ju så mkt fina namn på E!!
  • Syrinx
    Heloise skrev 2011-10-26 15:10:23 följande:
    Jag fick precis ett meddelande i pws-gruppen som jag är med i på fb att en av medlemmarna förlorat sin dotter, hon dog i sömnen 22 år gammal. Hon hade pws Gråter jävla skitsyndrom!
    Åååhhh! Kram till dig!
  • Villemoa

Blommis, säger detsamma som Syrinx; dubbelkram för filosofier och krångliga magar! Liksom henne har jag usel kontakt med mina syskon. Med mitt äldsta helt obefintlig och med näst äldsta (som jag berättat lite om förut) kommer jag inte överrens med alls. Detta är min stora hjärtesorg, att jag inte har några band till mina syskon så att säga. Förhållandet mellan mig och min storasyster är väldigt infekterat, har alltid varit men speciellt de senaste sex åren sen hon blev sjuk. Det har tagit så mycket energi från mig att jag på nåt vis stängt av för att orka framåt. Därför är jag lite orolig över att det ska bli detsamma mellan mina flickor med tanke på att M inte är så särskilt intresserad av E. Jag vet att det inte behöver bli så men tanken finns i bakhuvudet.
    Icke desto mindre förstår jag dina tankar och din sorg oavsett hur det varit och är mellan mig och mina syskon så jag sällar mig till de andra och står tillsammans med dig under natthimlen! Hjärta 

• Syrinx

Fru Sy, vilken tur att de hann hem från semestern iallafall. Jag kan verkligen tänka mig att det blir extra jobbigt när hon hade varit så mycket piggare. Hoppas att det blir en fin begravning framöver!

Det låter som en supertrevlig plan för festdagen! Härligt och opretentiöst, med många goda saker.

Apropå namn på E, ja det finns många fina! Så jag förstår ju att det blir många E-barn... Jag tycker att det finns många fina namn på J också, men eftersom både fästmannen och jag heter J-nånting och hans efternamn också börjar på J (fast vi har fortfarande inte bestämt om det blir det efternamnet eller min mammas efternamn som vi tar när vi gifter oss) är det helt uteslutet om vi får barn om ett par år eller så. Det skulle bara låta för fånigt med J, J och J J-efternamn  

Heloise skrev 2011-10-26 15:13:28 följande:
    Synrix: härligt med bebismys! Det är få förunnat att arbeta med något man älskar och brinner för!
    Hjärta
  • Fru sy

*Vinkar till Villemoa* Jag tror säkert att det kommer bli bra mellan dina flickor. Jag och min syster har väl alltid kommit bra överrens men ännu mer nu när vi blivit äldre. Än så länge är ju E kanske inte så rolig i M:s ögon, hon kommer säkert tycka det är roligare sen när de får mer utbyte av varandra! Hoppas du inte tar illa upp nu, jag vet ju inte vad som hänt mellan dig och dina systrar.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård