• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Norrskensflamman

Piggelin, såg klippet med Maria M nu. Hon är ju för rolig Charmig som bara den.  Hade nån annan sagt det hon sa så hade det blivit ett j-a liv...
    Men man kan ju liksom inte bli arg på människan, hon är ju inte elak på något vis och hon pådyvlar ingen heller sina åsikter att "så här ska ni också tycka för det är det här som är det rätta".
    Jag tror att man gillar henne just för att hon är den hon är och tycker det hon tycker och vågar säga det, men på ett oförargligt sätt liksom. Sen behöver man ju inte hålla med om det hon säger... Även hon har ju rätt till sina åsikter, även om vi är många som inte delar dem. Det känns faktiskt som att hon är äkta, att det är så där hon är. Jag upplever henne faktiskt inte som speciellt "plastig", utan som en varm, kärleksfull människa.

• Norrskensflamman

Däremot så slår tanken mig ibland att hon kanske ändå spelar lite extra "dum" och egentligen så är hon en supersmart beräknande affärskvinna...? You'll never know. Rolig är hon då och med dråpliga kommentarer. 

• Piggelin1

Flamman - håller med dig helt i din beskrivning av Maria M
    Är så otroligt facsinerad över hennes oförarglighet/ naivitet/ genomsnällhet/ spontanitet... Bara rakt ut/ av liksom

• ingenjörsbruden
    Fru Bygg skrev 2011-10-27 09:29:54 följande:
    Här har det varit full rulle de senaste dagarna. Mamma har varit här på besök då maken var iväg på kurs i Småland i två dagar. Sen har vi bokat dag för dop och jag har sålt min bil
    Eller egentligen är jag glad för det. Vi behöver ju ha de extra pengarna och jag använder ju inte den så ofta mer än att köra till dagis ibland och ngn enstaka utflykt. Jag har fått löfte från maken att köpa en ny när jag börjar jobba heltid igen i augusti. Det är ju spännande.
    Men nu får jag snällt traska i ur och skur och regn och snö till dagis varje dag med två små tjejer. Det är ju inte så synd om mig egentligen, men har man haft bil i mer än 10 år så har man vant sig vid lyxen.
    Jaja, de extra pengarna kommer ju bra till hands. Vi flyttar ju i feb till en större lägenhet med dyrare hyra (såklart!) och sedan är vi ju f-ledig ett bra tag till. Nu kan jag iallafall med gott samvete gå och klippa mig (var ett år sedan sist) och sedan shoppa lite nya kläder (och skippa gravidkläderna). Det är ju skoj!
    VA?! ska ni flytta igen!?!
    Bil är lyxigt........men roligt med löfte om att få köpa en ny nästa år.
    Härligt att slippa gravidkläderna!
  • ingenjörsbruden

Det där med hjärtskärande gråt o skrik på natten men verkar inte vara vakna. Jag frågade bvc-sköterskan o enl henne (finns säkert många bud) så var det inget farligt men det var hjärnan som sorterade o bearbetade dagens intryck. Att de blev ledsna ibland var inte likhetstecken med att de inte tyckte om dagens aktivitet. Bara lite overflow i hjärnkontoret......

• Fru Bygg
    ingenjörsbruden skrev 2011-10-27 11:17:42 följande:
    VA?! ska ni flytta igen!?!
    Bil är lyxigt........men roligt med löfte om att få köpa en ny nästa år.
    Härligt att slippa gravidkläderna!
    Ja, hela fem meter!
    De bygger ett supercoolt trevåningsradhus mitt emot vår lägenhet (också hyresrätt, samma fastighetsbolag). Vi kommer att ha en ingång och hall längst ner och sedan har vi de två översta våningarna med en stor takterass på tredje våning. Under oss på bottenplan finns en tvåa med gräsmatta.
    Den ligger verkligen precis utanför vår lägenhet, så det blir inte långt att flytta. Inflyttning i slutet av januari när de är färdigbyggda (det är mitt jobb som bygger dem, så vi kan gå in och tjuvtitta hur mycket vi vill, praktiskt! ).
    Detta är en fyra på 106 kvm, lite större än vår trea på 76 just nu.
  • Fru Bygg

Ingis, är fikan hos dig på fredagen (4 nov)? Är du ledig då, eller det är kanske alla?

• ingenjörsbruden
    Fru Bygg skrev 2011-10-27 11:21:22 följande:
    Ja, hela fem meter!
    De bygger ett supercoolt trevåningsradhus mitt emot vår lägenhet (också hyresrätt, samma fastighetsbolag). Vi kommer att ha en ingång och hall längst ner och sedan har vi de två översta våningarna med en stor takterass på tredje våning. Under oss på bottenplan finns en tvåa med gräsmatta.
    Den ligger verkligen precis utanför vår lägenhet, så det blir inte långt att flytta. Inflyttning i slutet av januari när de är färdigbyggda (det är mitt jobb som bygger dem, så vi kan gå in och tjuvtitta hur mycket vi vill, praktiskt! ).
    Detta är en fyra på 106 kvm, lite större än vår trea på 76 just nu.
    Hahaha det var ju superplanerat, nära o bra! Gött! Lgh låter lyxig o stor!
  • muggles

Lyxigt med ny lägenhet Fru Bygg!

Tack för sympati och peppning ang sömn. Jag behövde lite peppning men nu känns det bättre. Jag har velat fram och tillbaka om det beror på mat el ej och nu tror jag (igen) att de är hungriga. Så det går att söva om dem men bara en halvtimme då de vaknar igen pga hunger och fortsätter man söva dem så får man många uppvak. Vi har nämligen prövat att mata med en gång och då sover de flera timmar i sträck igen.

Det var Bvc-tanten som lurade mig litet när hon visade hur kurvan fortsätter uppåt istället för att plana ut. Min magkänsla var att de får för lite mat men så antydde hon att mat får de tillräckligt och pröva du en sömnmetod, så då tänkte jag hon hade rätt. Men nu är det tillbaka till att mata på natten.

Fast det positiva är att efter den senaste tidens kämpande så somnar båda i sina sängar utan napp och sover många timmar i sträck. Det betyder ju att de faktiskt vaknar däremellan och somnar om av sig själva. Jag har läst någonstans (growing people?) att små barn har en sömncykel på ca 1h (medan vuxnar ha 4h) så ca en gång i timmen är de uppe i grund sömn och vänder ner igen. Och om våra då sover 5-6h i sträck så är det ju positivt tycker jag. Det borde innebära att så fort de får i sig tillräckligt med mat på dagen så sover de hela nätterna.

Och nu har vi förhoppningsvis motat Olle i grind att vi slipper springa upp och stoppa i nappen - på TVÅ stycken som skulle ha vaknat omlott pga napptapp...

Ja ja nog om det.

EA: här kommer dagens påse med tålamod. Jag skulle gärna ha tagit en väntdag el två för dig om det hade varit möjligt, även att jag vet vilken enorm påfrestning det är. Det går inte att jämföra en ivf-vänt med en vanlig månad...

Piggelin: ja shit, var det 1995 vi lärde känna varandra? Och jag har inte döpt om PB, det är så kort och bra att skriva

BS: vart tog du vägen??????????

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård