• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Ninnnis

Daa, hoppas att Axels jobbiga nätter går över snart så att ni får sova allihop.

Mugglan, bra att du går på din egen känsla med Ada & Bedas matning, det har uppenbarligen gett resultat

Villemoa, jag lyssna gärna på din historia efter ett par glas vin någon gång

Fru E, du får en stor kram här också!

Fru Sy, jag beklagar sorgen efter din farmor. 

• Ninnnis

Fru Bygg, häftigt med nya lägenheten! Tråkigt att shoppingturen kändes misslyckad, men döm inte dig själv så hårt. Du har trots allt precis fött din andra prinsessa

• Ninnnis

Blommis, vad SKITjobbigt med magen! Sorry, kunde inte låta bli... Hoppas du mår bättre och att grupparbetet går så smidigt som möjligt.

Flamman, det är så härligt att höra om dig och musikern. Det är du så värd! Mindre kul med strulande ärkeas

Syrinx, jag hoppas att ni får det praktiska på plats så att ni kan få en egen liten bebis så småningom  

• Ninnnis

Jag ber om ursäkt för allt jag glömt kommentera, jag läser som sagt allt men hittar inte alltid tiden att skriva.

Mini sover, maken är ute och äter med jobbet och vovven ligger utslagen och sover med nosen tryckt mot min fot efter att ha lekt med grannhunden tre dagar i rad. Jag slits mellan tv:n, datorn, wordfeud och tre olästa tidningar. Tvätthögarna ignorerar jag däremot. Snacka om i-landsproblem

• Ninnnis
    Heloise skrev 2011-10-26 14:41:38 följande:
    Apropå mat så ska jag prova ett nytt recept idag, yoghurt marinerade kycklingspett, till det skulle det vara rotsaker i ugn och en örtsås. Ser väldigt gott ut och var superenkelt, bara 1 dl naturell yoghurt, 1 vitlöksklyfta( pressad) ½ dl hackad persilja salt+ peppar. Kycklingen ska marinera i minst 4h. Sen lägger man spetten på samma plåt som rotgrönsakerna och kör allt i ugnen. Jag gjorde dubbel sats yoghurt marinad och tänkte ha den andra halva till.
    Jag vill också ha recept!
  • Ninnnis

Kramade jag Klockarbol förresten? Jag gör det igen för säkerhets skull. Kraaaaaam!

• Heloise

Fru Bygg: det är fel på provrumsspeglarna!

Alltså är det bara i vårt hem som folk telefon-terrar? Min mamma ex svarar jag itne direkt så ringer hon upp en gång till, svarar jag inte då slänger hon sig på mobilen, svarar jag itne då, smsar hon "vart är du, vad gör du, varför svarar du inte?" Ikväll är det liksom första dagen på potentiell äl. hence Panzer och jag tänkte sätta sängeni gungning medan Elise sov, tro på f-n att telefonen ringer och ringer och ringer och ringer och mobilerna och sen sms pip, hur svårt ska det vara att få ha sex i fred?  Dessutom ringde det liksom vid heeeeeelt fel tillfälle *morrar*, fast det redde upp sig ändå Oj du kanske jag var lite för detaljerad haha

Men nästa gång tänker jag itne ljuga och säga att vi badade Elise utan nästa gång när mamma frågar eller svärmor eller kompisar frågar "varför svarar ni inte,jag har ringt och ringt" då tänker jag säga vi var upptagna med att kn-lla, det är inte lika lätt att få till det med lust och sovande barn som innan så leave me and my orgasm alone! Eller så kan jag lägga av telefonen...

• Ninnnis
    Heloise skrev 2011-10-27 21:02:45 följande:
    Men nästa gång tänker jag itne ljuga och säga att vi badade Elise utan nästa gång när mamma frågar eller svärmor eller kompisar frågar "varför svarar ni inte,jag har ringt och ringt" då tänker jag säga vi var upptagna med att kn-lla, det är inte lika lätt att få till det med lust och sovande barn som innan så leave me and my orgasm alone! Eller så kan jag lägga av telefonen...

Erkänn att det hade varit liiite kul om det kommande barnet boksatvligt talat kom till samtidigt som svärmor ilsket ringde på alla tänkbara telefoner?  
  • Heloise

Här kommer recept Ninnis och Flamman!

4 kycklingfiléer
    Marinad!
    1dl naturell yoghurt( jag valde 3.5% turkisk för jag gillar att den är tjock, som jag hahaha)
    ½dl hackad persilja( fryst gick bara bra)
    1 pressad vitlöksklyfta
    salt+ vitpeppar.
    träspett
    Skär varje filé i 2-3 långsmala remsor, blanda marinaden, ha i allt i en påse, knåda, skaka påsen och  låt filéerna marinera i kylkskåp minst 4h. Efter 4h, trä upp remsorna på spett och stek på bakplåt med rotgrönsakerna.

Skär rotsaker/grönsaker.
    I receptet var det 1 paprika, 4 salladslök 1 zuzzhini och 600gr potatis. Men jag valde morötter, plasternacka, gullök i halvor, zucchini och potatis ist. I stora rejäla bitar.

Man kör allt i ugnen samtidigt, först kör man rotgrönsakerna ca 10 min i 225 grader, sen la jag till lök och zucchini samtidigt som jag la på spetten, bara spara 1/3 av plåten för spett. Sen får plåten vara inne ca 20-30 min.
    Sen gjorde jag faktiskt dubbel sats av marinaden och använde den andra halva som örtsås, den blir rätt stark men väldigt god.

• Heloise
    Ninnnis skrev 2011-10-27 21:10:11 följande:

Erkänn att det hade varit liiite kul om det kommande barnet boksatvligt talat kom till samtidigt som svärmor ilsket ringde på alla tänkbara telefoner?  
    Ninnnis skrev 2011-10-27 21:10:11 följande:

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård