• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Fru Bygg
    muggles skrev 2011-10-28 09:44:25 följande:
    Heloise: receptet sparat - ska def testa, tycker det låter jättegott! Och skippar jag bara rotgrönsakerna för egen del så blir det enl min "diet" som maken kallar det (kör lite lchf light).

Fru Bygg: jag känner också av att vikten ökar ngt när man sover dåligt. Men just den biten går ju över... Jag blir så förbaskat sötsugen också när jag sover dåligt, speciellt på kvällen. Igår var jag och tränade spinning medel i 60 min och svettades som en gris. Sedan när jag kom hem tog jag en pizzabit ur frysen (hemmagjord, ingen Billys iofs) och en folköl. Och efter det sa jag till maken när vi tittade på Robinson "äh jag går all in!" och hämtade godisskålen och sopade rent den också. Plus minus noll? El bara plus?
    Jo, det känner jag också igen. Sockersuget. Jag är superdålig på att vara nyttig om kvällarna. Jag vill gärna äta godis, läsk eller framför allt kakor. Det brukar alltid vara jag som tar initivet och maken säger aldrig nej, så det har blivit en del onyttigt om kvällarna. Jag vet att jag måste ta mig i kragen, men det är svårt när man är så trött. Då är ju bara prion att fungera och det snabba sockret hjälper för stunden.
    Vi får stötta varandra, du och jag i vår kamp mot sömnbrist och sockersug!
  • Fru Bygg
    Fru E skrev 2011-10-28 08:45:38 följande:
    Fru Bygg-gött att ha så nära att flytta även om allt måste packas ner! Hur var det funderar ni på hus?
    Nej, vi funderar inte på hus just nu. Vi köpte ju sommarstuga förra året och där har vi stor tomt, 1000 kvm och det räcker för oss. Sen håller vi ju på att renovera den och kommer ju inte vara klara förrän om ett eller två år, så det går en hel del tid och pengar på det. Därför är det extra skönt att ha en hyresrätt att bo i så man slipper tänka på alla oförutsedda kostnader här iallafall. Nu är ju lägenheten/radhuset nybyggt och det är nog ett måste för oss. Tror inte vi hade varit nöjda med att bo i en hyresrätt annars, eftersom vi båda är i byggbranschen och gillar att renovera och bygga.
    Men som sagt, just nu har vi fullt upp med sommarstugan och att njuta av våra två småtjejer. Sen får vi se om hus kommer längre fram i framtiden, det vet man aldrig!
  • Fru Bygg
    Heloise skrev 2011-10-28 09:53:35 följande:
    Fast jag som alltid varit en som föredrar sex på natt/sen kväll, har förvndlats till en kl 18 sex-människa, för då lurar Elise en sväng på maten Man måste ta de tillfällen som ge, och precis som att prioritera träning så tror jag att det är viktigt att prioritera sex. Nu är väl inte sex det absolut viktigaste, men ärligt talat så mår man ju väldigt bra efter bra sex. Jag kan liksom känna all oro och ångest över pws, suddas ut och vara borta ett tag. För en liten stund är det bara jag och Panzer inte mamma och pappa Elise. Det tror jag är viktigt ibland!

Oj nu låter ajg helt sexgalen haha

Det bästa med att försöka bli gravid tycker jag är att man "måste" ha sex, för mig väcks lusten av att ha mkt sex.
    Jag vill osså!!!!
    Ha sex alltså!!
    Här har det varit torka ett bra tag, då suget inte alls fanns där i slutet av gravideten eftersom jag mådde så dåligt. Nu har jag velat ha sex sedan en vecka efter födsel (har mått oförskämt bra). Det kändes knappt efter ett par dagar att jag fött barn. Jag har blött väldigt lite, så jag har hoppats på att vi skulle kunna mysa lite snabbt efter förlossningen, men tyvärr har avslaget inte slutat helt. Det har varit superlite nu i flera veckor, men det slutar aldrig. Pratade med BVC förra veckan om man kunde tjuvstarta ändå, men hon rekommenderade att vi väntade lite..
    Sen är ju en annan sak tiden. N sover ju inte något själv på kvällen när E sover, så enda tiden då ingen av oss har ett barn i famnen är mitt i natten. Och då vill jag ju sova eftersom man är supertrött av all sömnbrist. Jaja, det kommer väl snart. Vi får se detta som ett enda långt långt förspel!!!!
  • Fru Bygg

Oj, nu är det jag som låter sextokig!!!! Drömmer

• Fru Bygg

Håller tummarna så de är blå, Fru E. Dum fråga kanske, när får du besked om att humle och dumle sitter precis när de ska! För de gör de, det är jag säker på!

• Fru Bygg

Sitter och syr en adventskalender till småtjejerna. Fick den julen 2009 för att sy klart den på ett år tills julen 2010. Det blev inte alls så, då var bara ena benet på tomten klar. Nu sitter jag här med bara en månad kvar tills december och kämpar med resten. Undra om jag hinner klart? Sen är det ju superskoj att sy, så jag ska inte klaga, det är bara så ont om tid.
    Gäller att passa på när den lilla sover...

• Fru Bygg

Men nu vaknade hon, jaja, det är väl matdags...

• muggles

Fru Bygg: ja jag har extremt dålig karaktär just nu. Jag vet ju precis vad det beror på (det som du skriver med att hjärnan vill ha energi) men kan ändå inte stå emot. Jaja, det ordnar sig väl... (Jag är iaf inte den med mest otränad mage på babysimmet )

• muggles

Heloise: visst har du rätt med sexet och jag prioriterar det så att jag verkligen anstränger mig att "komma igång" så att säga. Precis som du säger så ska man ha sex för att vilja ha sex... typ. Men jag vet också att jag komemr att ha mer lust när vi sover bättre och alla gravidhormoner (el vad det är som gör att jag inte har lust när jag fött barn) gått ur kroppen. Maken och jag pratar om det här och han är medveten om vad det beror på vilket är skönt, så han tar mest initiativ just nu. Men jag kommer igen! (Hoppas jag... )

• muggles

Någon frågade om hormonspiral - det har jag. Jag har haft det nu i ett par månader och har fortfarande ganska riklig mens. Det hade jag innan spiralen också, vet inte om det beror på att livmodern var ganska stor och utspänd (tänker att det kanske blir extra mycket slemhinna som ska ut?). Jag hoppas ju på att få slippa mensen helt och hållet så småningom. Men jag har inte haft några mellanblödningar iaf, och ganska långa cykler (vilket inte är vanligt när det gäller mig), så det kanske är på gång att försvinna? JAg mår bra av den iaf, inga humörsvängningar och inget annat.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård