• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • BrudSommar2006

Undrar om inte det där med njurbäckenet är något min bror och hans sambo också råkat ut för med sin bebis, något med risk för urinvägsinfektioner när bebisen föds är det i alla fall, fast då skulle man ge antibiotika direkt efter födseln så kanske inte samma ändå.

Inte ska det väl bli plusgrader nu när det kommit så mycket snö, minus en halv grad här nu.

Eftersom Iris sov borta inatt så hade jag sagt till maken att när Astrid vaknar får du gå upp med henne så att jag får sovmorgon. Så fort Astrid bökade, typ redan vid fyra inatt så började han fråga Ska jag ta henne nu? Ska jag ta henne nu?

• Oms

Snorkis - har nog inte kommenterat det men att tatuera in ett namn på ngn kär som man vill bära med sig resten av livet tycker jag är jättefint! kul att maken vill göra det och att du själv går i de tankarna också. det gälle rju bara att veta var man vill ha tatueringen samt hur den ska se ut. Hur går det på jobbet nu?

Porchez - hoppas festen var trevlig!

Tinga - hur har det gått m "den anmälda skadan"? har ni fått ngn handläggare än, inboxa gära om du vill eller om du undrar över ngt.

Mugglan - vilken vecka är du in nu? känner du dig större än med Moa? jag menar man blir ju generellt större med barn nr 2 och känner symptom tidigaer o så men med twins brukar man ju kunna bli än större o också känna än tidigare. känner att jag är het novis på området känner faktiskt ingen nära som fått tvillingar. Tinga samt 2 andra nätvänner är de jag känner till. svaa bara om du är ok med det!

klockarbol - jag tycker att det låter vettigt att du inte i raseri eller besvikelse kastar ut maken även o det känts som om det varit det enda rätta. tänk igenom för o nackdelar, väg "brottet" mot annat och gå till en "psykopat" och familjerådgivning för at bearbeta det som hänt oavsett vad du/ni koemr fram till har man då gett sig själv en chans att gå vidare med ett lättare sinne, kram på dig!

• kängu

Godkväll, kikar in efter en mysig helg!

Trevlig tråddejt igår, tack för det ni som var där! Mysig bilresa med Mugglan också, kul att tjöta lite (eller mycket) Idag har vi shoppat klart alla julklappar och lyssnat på Ru som har världens skrällhosta, stackarn.

Snorkis, har glömt säga det men blev påmind när Oms skrev här ovan, härligt att makens tatuering blev fin. Det är ett väldigt fint sätt att minnas S på, tycker jag.

Oms, härligt med tid på tu man hand med maken!!

Snaily, kära värld vilken effektiv make du har Fast bra att du slappar, det är ju PRECIS vad du ska göra just nu!!

Tycker det var väldigt trevligt att se Cicci titta in häromsistens, jag saknar dig i tråden!

EA & MrsB, det var himla trist att ni inte kunde komma igår!

Septemer, trist med tanten men ändå "bra" att du kan få sprutor och sådant demonstrerat. Krya på er!!

• kängu

Telis, jag känner inte igen dig med din nya avatar!!

• kängu

Nu är snart makens tråkprogram slut så med andra ord ska jag stänga av datorn och umgås. Ha en härlig söndagskväll vänner!

• viktualia

ååååå denna underbara tråd! jag får fikakompis imorgon förmiddag! hihihi! *kram på Omsan*

• start september

Förkylning suger kan man säga. Eftersom förkylt barn sover kass i föräldrasängen sover förkylda föräldrar kass och ingen blir frisk.

Gårdagens efterrätt ska dock ätas upp. http://www.lyckasmedmat.nu/recept.asp?receptnr=74 Faktiskr riktigt god, lät bli digestive på toppen och garnerade lite snyggt istället. Kändes lite lagom julaktigt också.

Sen får vi se hur The Event slutar, har rätt lågt ställda förväntningar. 

Fast helgens höjdare var att vi hade lite barnvaktstid och fick ha sex ostört  - många plus poäng på det.

• smint

September: Ja har inga riktiga forhoppningar på sista avsnittet av Event,  känns lite för mkt som skall redas ut tycker jag och fattar inte om det kommer en säsong till.  Härligt med barnvaktstid  Nu är det torka på den fronten sedan ett tag tillbaka...

BS: Jo det är samma som din bror råkat ut för, det är antibiotika men det kan även bli en operation men liten sådan i sånt fall. 

Har haft en ljuvlig stund med vacker musik i kyrkan, ångrar att jag slutade sjunga, får se om jag kan ta upp det någon gång..

Här är det också förkylda barn, bara lite lite feber typ 37,8 men genomskinligt snor och hosta.. Hon får helt klart vara hemma, men bättre att bli sjuk nu än vid lucia.. 

Låter som ni hade en trevlig dejt igår skönt att alla kom hem allihopa.

• Tinga

God kväll! Tusen tack för en trevlig och mysig tråddejt igår; så himla kul att träffas irl ibland också.

Hattis & September - beklagar månadens skörd av julrött.

Klockis - vad skönt att du tittade in och rapporterade; tänker mycket på dig. Jag tycker faktiskt inte heller att det är konstigt att din man inte åkt ut - ni har ju en lång historia tillsammans, och det känns klokt att det får ta lite tid att fatta ett beslut om framtiden. Det börjar ju låta illavarslande med din viktnedgång nu - kan du få hjälp med det också hos doktorn? Bra att du kan få psykologhjälp också; det har hjälpt mig mycket under mina "svåra år" sen Piff & Puff föddes.

Oms - vi fick brev för några veckor sen om att vi fått en handläggare. Minns inte hans namn, men det stod att det kunde ta ganska lång tid innan han hörde av sig igen, pga att utredningen tar tid, så jag har inte funderat så mycket på det. Tänkte att jag skulle kolla läget efter jul, om det inte hänt något innan dess. Tack för att du frågar.

Porchez - kul att se dig här igen- Antar att det betyder att du mår lite bättre?

PB - det är väldigt glädjande att se att du är lite mer aktiv i tråden igen. Du har ju också en sorg att bearbeta nu, som flera av oss andra, och det är klart att det tar tid och går upp och ner för dig också. Hoppas att det går bra hos doktorn imorgon. Kram!

Har sett att ni pratat om julkalendrar tidigare, och Piff & Puff har en paketkalender. Det är min gamla, fantastiskt fina, som mamma sydde i slutet av 70-talet. Den är i form av ett orange (förstås! ) hus, där alla fönster och dörrar är små fickor som man kan stoppa paket i. Ifjol var det huvudsakligen DUPLO-bitar som gömde sig där, och i år är det mest IKEAs leksaksset "Duktig", med frukt, grönsaker och frukostmat i tyg. Några strumpor och lite annat blir det också, men eftersom IKEA-grejerna är så många blir det ingen dyr histora totalt sett. Jag och mina syskon hade själva stor glädje av den här kalendern när vi var små, så nu vill jag gärna ge mina barn samma glädje. Mamma blev tvungen att sy en likadan kalender till min bror nu, så att hans barn också kan få små paket på samma sätt. Eftersom jag är äldst var det liksom till mig mamma gjorde den, och sen fick mina syskon bara hänga på.

Jag har full rulle på jobbet de återstående veckorna fram till jul, så bli inte oroliga om jag inte syns till så mycket här. På torsdag ska Piff dessutom opereras igen, och på fredag är det dags för nytt besök hos magdoktorn. Då blir det första vägningen på tre månader, så håll gärna tummarna för att Piff & Puff gått upp ett halvt kilo vardera eller något.

På tisdag kväll ska jag träffa min kompis som väntar tvillingar, för första gången sen jag fick veta. Har lite ångest, för jag tänkte ta ett "allvarligt samtal" med henne kring vår relation. Jag känner mig lite besviken för jag har hela tiden vänt ut och in på mig själv och berättat om allt kämpande och alla jobbiga tankar jag haft i samband med Piff & Puffs matproblem, medan hon liksom inte bjuder på några förtroenden tillbaka. Jag har respekterat att hon inte velat prata om sin barnlöshet, men efter att hon fick sitt plus träffades vi två gånger utan att hon berättade att hon var gravid, och det var först när jag ringde henne som jag fick veta det. Det samtalet varade en halvtimme och det enda hon självmant berättade var att hon var gravid; sen fick jag dra ur henne allting genom att ställa frågor. I längden pallar jag inte att ha det så här, utan är vi vänner så förväntar jag mig att få dela hennes innersta i hyfsat stor utsträckning, annars kan vi vara kompisar och så lämnar jag ut mig själv och mina förtroenden i något annat sammanhang och umgänge istället.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!