• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Fossing77

PB - Alla dina NEJ-meningar går att använda på folk när man har en ny bebis med Flört Men det är lika tufft med valp... Åh så svårt att få alla att förstå att han måste lära sig saker fast han är söööööt..

• Fossing77

Lappis - turnerat runt landet i husvagn varenda sommar som liten Flört Gotland var vi på många gånger, och även efter jag flyttat hemifrån så är det ett kärt ställe att besöka. Ljuvligt på sommaren. Kom på att ditt hotell dock ligger gatan bakom Rindi, dvs en gata från Almedalen. Flört Du får använda fötterna i 2 min extra för att ta dig dit, men det kan det vara värt ;) Glöm inte promenera på stenstranden nedanför Almedalen bort mot Kallis, superfint! Och shoppa gute-te på Kränku Glad

• snaily

PB
    Ja, det är fasen svårare att uppfostra omgivningen än hunden!! Vi är för dåliga på det och har därmed en hund som hoppar när han hälsar på folk... VI gör rätt och han hoppar oftast inte på oss, men väl på alla som uppmuntrar och belönar honom när han gör det (heeeeej, ooj vilken fin hund, oj vad glaaaaad du är)...
    Vilken språngmarch för lilla Truls! Men det klarade han säkert fint! De orkar mer än man tror. Jag gjorde en liknande vansinnestur för drygt ett år sen, fem timmars tur i djup djup lössnö med de små korta benen... han sov gott efteråt.

Fossing
    Aha, är det DÄR hotellet ligger! Blir nostalgisk och minns gamla tokigheter vi gjorde på den studentkåren en sommar... bland annat stal vi och smugglade ut en stor uppblåsbar elefant, det var tider det.
    Lycka till hos psykologen imorgon, hoppas ni kan reda ut lite av förvirringen!

• snaily
    Fossing77 skrev 2011-04-13 11:57:24 följande:
    Lappis - turnerat runt landet i husvagn varenda sommar som liten Flört Gotland var vi på många gånger, och även efter jag flyttat hemifrån så är det ett kärt ställe att besöka. Ljuvligt på sommaren. Kom på att ditt hotell dock ligger gatan bakom Rindi, dvs en gata från Almedalen. Flört Du får använda fötterna i 2 min extra för att ta dig dit, men det kan det vara värt ;) Glöm inte promenera på stenstranden nedanför Almedalen bort mot Kallis, superfint! Och shoppa gute-te på Kränku Glad
    Ja, och sen kan de fortsätta strandpromenaden norrut, förbi Kruttornet och lite till och sen in genom en port i muren och in i Botaniska.

Lappis, du inser väl att ni måste stanna några dagar extra (minst) för att hinna med allt!
  • fru AM

Jag lärde mig GÅ i Almedalen en sommardag för 41 år sedan!

• passionsblomman
    Fossing77 skrev 2011-04-13 11:50:52 följande:
    PB - Alla dina NEJ-meningar går att använda på folk när man har en ny bebis med Flört Men det är lika tufft med valp... Åh så svårt att få alla att förstå att han måste lära sig saker fast han är söööööt..
    Japp! Tur att jag har övat medelst bebis-vuxna förut.
    Jag känner mig faktiskt rätt trygg med att jag har all rätt i världen att be folk göra som jag vill ha det med min hund. Tanten som lockade upp honom på vägen sa
    "ja ooo jag gjorde fel nu!"
    "Ja det gjorde du. Nästa gång tar du fram bestämdaste rösen och säger GÅ HEM!, eftersom han alls inte ska vara på vägen och häsla på folk såvida inte jag också är där"

Att man får styra upp barn, förvånar mig ju inte, men alla dessa vuxna man kunde inbilla sig skulle veta bättre...
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Snigel, värst är det ju när man möter folk med hund och är rädd att stöta sig med dem. En dam i byn har en pudel som skäller sig helt hysterisk när hon ens ser någon komma. "Åh hon blir så GLAD så glad och hon är bara GLAAAAAD!"
    Ja, men jävligt högljudd och inte så sansad att hon verkar må så bra i sin glädje...

Jag vill försöka få hälsa på henne utan att matten duttar med henne hela tiden-eftersom denna matte tycker det är "såååå trevligt med en till liten hund och vi kan väl promenera hemåt er tillsammans för vi ska ju åt samma håll"
    Alltså vore det skönt för alla om hennes hund kunde lugna ner sig och tagga ner sisådär femtitvå hack. Hennes andra hund, ger inte ett pip ifrån sig.

Eller schäfern som står med sin hundbrorsa i trädgården hela dagarna, ensamma. Han kryypermed skulderbladen högt över öronen, hela överläpparna rycker och han beter sig allt annat än stabilt.Mig håller han tyst framför, när jag säger till honom, men annars vrålar han rakt ut hela tiden.Hela byn pratar om den där hunden.
    De har bara ett vanligt Gunnebostängsel runt tomten. Jättebra. Den dan han får spader på allvar, så hoppar han över det där stängslet.
    Det är då jag inte vill att det är min son som går förbi med vår hund...

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Fossing77

Snaily - I torgänden av gatan bakom Rindi, in mot centrum ligger hotellet ;) Älska Rindi! Mysig kår!

Bra promenadrutt där! Vackert som attan!

AM - Inte illa!

PB - Buss på tanterna bara ;)

• Lapinette

Snigel - jag inser att jag måste åka tillbaka. Lägger det i mitt excelark som kommer att döpas till "semesterplaner med barn".

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!