• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Lapinette

Messmör är inte heller mitt gebit.

I helgen som var så gjorde maken kalvfilé på råraka en bädd av ruccola och så riven parmesan. Väldigt lätt och gott!

• muggles
    Lapinette skrev 2011-02-03 11:17:27 följande:
    Piggelin -
    ">

" target="_blank">

Blir man verkligen trött av det där? Dvs händer det ngt träningsmässigt? Ser lite slött ut tycker jag...
    Liten med Mindre skrev 2011-02-03 11:27:48 följande:
    AM - Mina föräldrar har precis slängt ut de vackra våtrumsmattorna från 70- o 80-talet. Synd att det inte gick att spara.

Men det är å andra sidan säkert nytrendigt snart så mr Y kanske blir helnöjd?
    Vad synd - annars kunde ju AM ha använt dem! Det hade ju varit suvve!
  • Piggelin1

Snaily, håller tummarna att restaurantbesöket ska funka! Känns som du/ni behöver lite sånt, lite medvind osv.

Ahhh, känns nästan som VÅR idag!

Slut m pekfingervalsen, nu ska jag stoppa lilleman i vagnen o hämta A.

• Mopedvin

Zumba - går jag på, hawr gått en termin men har fortfarande inte lärt mig att vicka så där naturligt sexigt höfterna... Och om ni inte har koordinationsförmåga, det går ändå, jag är ett levande bevis. Jag tycker att det är jättekul, skulle rekommendera det!

Vad var det mer jag skulle kommenterar.... Hm. Jo, Lappis - vi åt lammytterfile i lördags, supergott, gjorde en marinad på färsk rosmarin, vitlök, flingsalt, svartpeppar och olivolja som jag klappade in filen i, stekte snabbt i het panna och sedan klart i ugnen. Till det blomkålspure med parmesan och grädde i, gott gott!

EGO - idag börjar jag jobba igen efter barnledighheten... Känns rätt bra, får ju lämna barnen kl 10.45 och sedan börjar jag inte förrän 14, så idag har jag gått på stan UTAN barn, kändes väldigt bra köpte ljusstakar på indiska som matchar kuddfodralen jag sydde igår, det tog 3(!) timmar att sy fem fodral, herregud, men bra blev det!

• snaily

Lappis - ok!

AM - sele (Beco butterfly) - check! Hur tror du annars jag har möjlighet att skriva här nu, ha ha!
    Syrran bär nog gärna lite också så jag kanske kan få äta en stund imorgon kväll. Och VIN är det baske mig min tur att dricka - vi var där flera gånger under min graviditet och maken fick gotta sig medan jag var chaufför.

Tumhållning för Hattis pågår!

• fru AM

Jag gillar inte messmör bara rakt upp och ned men i en sås är det en bra smaksättare. Dissa inte messmörssås innan ni smakat! *Pekar strängt med hela handen mot messmörsdisken i affären*

Lappis: Vilka trista händelser i dina väninnors liv. Speciellt synd om henne som ska få barn när som helst. Rörig relation rimmar illa med nyfödd bebis  

• Mopedvin

Mugglan - om jag får lägga mig ang besök på Neo så tycker jag absolut det! De brukar även ha ngn film man kan få se ang prematurer etc, absolut att du ska höra efter!

• Fossing77

Mopedvin - Åh! Den där filén lät ruskigt god!

• fru AM
    snaily skrev 2011-02-03 13:03:39 följande:
    Lappis - ok!

AM - sele (Beco butterfly) - check! Hur tror du annars jag har möjlighet att skriva här nu, ha ha!
    Syrran bär nog gärna lite också så jag kanske kan få äta en stund imorgon kväll. Och VIN är det baske mig min tur att dricka - vi var där flera gånger under min graviditet och maken fick gotta sig medan jag var chaufför.

Tumhållning för Hattis pågår!
    Och din man torde ju vara UTSÖVD nog att köra också Lycka till! Det blir säkert jättetrevligt. Det värsta som kan hända är att hon skriker lite men det är inget som inte någon hört förut på restaurangen.
  • muggles
    snaily skrev 2011-02-03 12:18:22 följande:
    Mäh! Läkaren som skrivit artikeln verkar inte ha läst Happiest baby-boken! Klart det inte hjälper med bara skakmaskin, man måste kombinera ALLA 5 S för att det ska funka! (Swaddling, Side/Stomach, Shushing, Swinging, Sucking - och alla S måste göras på rätt sätt för att det ska fungera bra.) Experten har talat!

Återigen, vilken begreppsförvirring det här med kolik - i Ynglas (och säkert många andras) fall tror jag inte det har så mycket med magont att göra, men det är ju det man direkt tänker på när man hör ordet kolik. Men definitionen är ju bara att barnet skriker minst 3 h per dygn. Det är ju egentligen ologiskt att barnen skriker enbart eller mest på kvällarna om det orsakas av magont, om de äter och bajsar med jämna mellanrum dygnet runt borde de väl kunna ha magont dygnet runt också kan man tycka. Att akupunktur fungerar kan kanske förklaras med att det har en allmänt rogivande effekt? (Behöver ju inte bara handla om smärtlindring för magen, menar jag.) Plus det intressanta faktum att barn i icke västerländska kulturer nästan aldrig har såna här skrikproblem. De bärs omkring jämnt, ligger aldrig ensamma och ammas väldigt ofta (och lindas i vissa kulturer).

Undrar om jag ska ringa författaren till Happiest-baby-boken och be om pengar för all reklam jag gör för honom.
    Men hur förklarar Happiest-boken att skriket kommer mest på kvällarna? *nyfiken*
Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!