• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Piggelin1
    Lapinette skrev 2011-02-03 11:17:27 följande:
    Piggelin -
    ">

" target="_blank">

Tack Lappis, jag var lite lat & orkade inte googla Ser direkt att det inte är ngt för mig

Förresten såg att du funderar på Rosens lammgryta - den gjorde vi för typ två år sen eller så. klart gott minns jag, men inte så att vi kommit på att vi måste göra det igen. Kanske skulle komma till skott igen. Du får rapportera om ni gör det & det blir bra!
    Getostlasganen hade jag helt glömt - den ska jag nog göra snart igen! Man måste ju inte köra lammet till, funkar väl så bra med sallad & bröd till med.

Gjorde en grymt god lingonpaj med maräng på häromveckan, den tål att göras igen.

Idag blev det en förmiddagspromenad området runt med en granne som också är mammaledig - har knappt tagit några långpromenader alls förrän nu, vädret & halkan har avskräckt. För min del får gärna snön försvinna helt nu, möjligen att den kommer tillbaka lagom till 26 feb, men sen kan den försvinna igen
  • Piggelin1

Sexet går på sparlåga här med, speciellt så länge jag ammar känns det som, iaf var det så senast, det blir nog ngt liknande nu med. Tyckte att vi hittade tillbaka ordentligt när Amanda blev runt två & sen så blev jag ju gravid igen, fast vi har varit lyckligt lottade & haft mkt kul sex under båda mina graviditeter. 
    Fick till det "hela vägen" första gången för några veckor sen & mitt i alltihopa så kom jag på att "SHIT vi har ju inget skydd!"   Fick avbryta vissa aktiviteter där... ok, risken är väl ganska liten, men ingen av oss vill ta den... Har kört Cerazette tidigare, men nu på efterkontrollen i förra veckan så bestämde jag mig för att testa hormnspiral. Tydligen är det inte alls lika mkt hormoner i spiralen som i pillrena (15% var en siffra som BM nämnde), så då tänkte jag att jag testar med det. Tycker att Cerazette dödat en del sexlust & den lilla lust som finns nu med två barn, den vill man ju inte att den ska försvinna

En helt annan sak - tack alla för er input om musik ism vigsel! Ska träffa såväl präst som kantor på måndag, & har mailat litye med kantorn resp. mannens syster, så får vi se vart det tar vägen.

• snaily

Heja smint!!
    Ser fram emot sms!

Jösses vilken sen start vi fått idag - inte mig emot för då går dagen fort. (Vad hemskt det där lät, men så känns det ibland, att jag bara vill få dagarna att gå undan snabbt tills maken kommer hem. Sen går kvällarna ändå fortare förbi och det vill jag ju inte!)
    Yngla tyckte det var dags att vakna vid 8 imorse, det tyckte inte jag eftersom hon trasslade till långt efter midnatt igår (eller ja, idag) igen. Lyckades till slut få henne att somna om och jag fick också slumra en liten välbehövlig stund till, skönt!

Maken måste tagit lite intryck av er kritik igår för igår kväll erbjöd han sig hjälpa till med bärning/gungning när han egentligen skulle gått och lagt sig. Inte för att det hjälpte för Yngla ville inte vara hos honom utan skrek bara då, men tanken var god.

Sex? Ni pratar om det som om det vore något annat än en siffra? *förvirrad*
    Yngla är ett enda stort preventivmedel, konstaterat att vi faktiskt inte ens kan kramas då någon av oss alltid har henne i famnen. Provat att kramas (alltså verkligen bara kramas) trots henne i famnen men det gillar hon inte. Nåja, lär väl inte hålla i sig tills hon är 15 år va?

Nej, om jag skulle röja upp bajskatastrofen i badrummet istället för att hänga här.

• Piggelin1

Nähäpp, lilleman pockar på uppmärksamhet & jag måste fixa lite lunch att få i mig innan jag snart måste hämta Amanda.

Tjing på er!

• Fossing77

Lappis - Ja visst är det så, koreografin har jag inga problem med. Älskar danspass :) Det är höftvickandet som ställer till det förJell-O-jag. Flört Ett tag sedan jag använde höfterna till något åt det hållet. Tungan ute

Här har det varit sex på sparlåga rätt länge, med 2 barn på 2 år så kanske det faller sig smått naturligt. Nu har jag ju precis slutat amma, och se på fasen har vi inte lyckats få till det ett par tre gånger redan. Dock har vi ju Tristan som vaknar då och då och skriker (gärna med kass tajming) och i sovrummet står Miras säng... De veckor Elliot är hemma är soffan någorlunda farlig med, han får ju för sig att kliva upp och gå på toa på kvällarna ibland.. Så helt o-trixit är det ju inte med barn högt och lågt. Flört

• snaily
    Oms skrev 2011-02-02 22:57:54 följande:
    såg en ny artikel i internetmedicin ang kolik hos småbarn och vad som egentligen hjälper eller ej

www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=3432

semper magdroppar, viss akupnuktur oc sockerlösning samt avlastning verkar vara det enda som har ngn typ av effekt enl alla studier.

nu sängen!
    Mäh! Läkaren som skrivit artikeln verkar inte ha läst Happiest baby-boken! Klart det inte hjälper med bara skakmaskin, man måste kombinera ALLA 5 S för att det ska funka! (Swaddling, Side/Stomach, Shushing, Swinging, Sucking - och alla S måste göras på rätt sätt för att det ska fungera bra.) Experten har talat!

Återigen, vilken begreppsförvirring det här med kolik - i Ynglas (och säkert många andras) fall tror jag inte det har så mycket med magont att göra, men det är ju det man direkt tänker på när man hör ordet kolik. Men definitionen är ju bara att barnet skriker minst 3 h per dygn. Det är ju egentligen ologiskt att barnen skriker enbart eller mest på kvällarna om det orsakas av magont, om de äter och bajsar med jämna mellanrum dygnet runt borde de väl kunna ha magont dygnet runt också kan man tycka. Att akupunktur fungerar kan kanske förklaras med att det har en allmänt rogivande effekt? (Behöver ju inte bara handla om smärtlindring för magen, menar jag.) Plus det intressanta faktum att barn i icke västerländska kulturer nästan aldrig har såna här skrikproblem. De bärs omkring jämnt, ligger aldrig ensamma och ammas väldigt ofta (och lindas i vissa kulturer).

Undrar om jag ska ringa författaren till Happiest-baby-boken och be om pengar för all reklam jag gör för honom.
  • snaily

Vilken övervikt av i mina inlägg, måste balansera detta:
    SoligDemon

• muggles
    nennesjuttioåtta skrev 2011-02-02 21:19:50 följande:
    oupsie – fast jag kom inte ur sängen på tre dagar så jag hade inget val. Har du snott med dig lite sexiga trosor i kasslermodell nu då? Och bautabindor? Hur ser hon ut? längd och vikt? Röstresurs? Talang?
    Nenne: har menat att fråga dig flera ggr - hur mår babianarslet? Dvs är du helt återställd där nere?

Snygg katt (sid 1090) - hur gör man?!
Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!