• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • viktualia

Nenne - tack för otrivintipset - känns bättre. Har dock just ägnat en timme åt att försöka sova... det gick inte... ehum... men men... man ska väl vila sig friskt?!? Så då funkar väl sägeläge en timme också...

Mugglan - bra att Tinga kommer med fakta. Själv har jag ju en kompis med två prematurbarn (v 28 båda två). Tjejen är snart 6 år och helt som hon ska. Killen är snart tre och han har fått diagnosen cp. Troligen med en kombi av dålig syn och hörsel. Vad gäller neo verkar det vara olika på olika sjukhus. Och dessutom olika beroende på hur allvarligt tillståndet för barnen är. Jag hade en bild av Ackis från nyss nämnda barn. När granntrådens lilla Elise kom till världen blev bilden klart annorlunda.. Hoppas att TIngas idé om studiebesök funkar!!

• BrudSommar2006

Har lagt upp bantningen i delmål nu, första delmål blir att väga som jag gjorde innan jag blev gravid med Astrid, andra delmål att väga som innan Iris. Tredje blir att väga som när vi gifte oss och fjärde som när vi träffades men så långt vågar jag inte ens tänka just nu. Håhåjaja.

• fru AM

Muggles: det är ju helt otroligt fantastiskt att du har två sparkande bebisar i magen. Hur kan det kännas liksom? 

• BrudSommar2006

Ingen Hattis än?

Muggles, vilken tur att du fick se att de sparkar åt samma håll så slipper du oroa dig för det mer!

• fru AM
    BrudSommar2006 skrev 2011-02-03 14:21:35 följande:
    Har lagt upp bantningen i delmål nu, första delmål blir att väga som jag gjorde innan jag blev gravid med Astrid, andra delmål att väga som innan Iris. Tredje blir att väga som när vi gifte oss och fjärde som när vi träffades men så långt vågar jag inte ens tänka just nu. Håhåjaja.
    BS: du har inte funderat på LCHF-metoden? Den kan vara en bra kickstart för att sedan gå över till GI. Eller du kanske redan kör GI?
  • BrudSommar2006

AM, nix, har övervägt LCHF men ratat idén, blir så enformigt när man inte äter annat kött än fisk. Fast är helt säker på att det fungerar. GI provade jag förra gången men tröttnade på att tugga bönor. Hittade inga bra recept, slutade med att jag gick upp faktiskt. Nä, här blir det gamla hederliga äta mindre som gäller. Och undvika caféer och restauranger till vidare.

• fru AM

Själv kör jag en variant just nu: LLCNSMF

(Little less carb- not so much fat)

Vi får se hur det går 

• BrudSommar2006

Nehe, väcka Astrid var det. Synd att hon inte får sova färdigt.

• BrudSommar2006
    fru AM skrev 2011-02-03 14:27:43 följande:
    Själv kör jag en variant just nu: LLCNSMF

(Little less carb- not so much fat)

Vi får se hur det går 
    Hm, ja klarar man bara av att hålla tungan rätt i mun så bokstäverna kommer i rätt ordning borde det fungera fint, lycka till!
  • fru AM
    BrudSommar2006 skrev 2011-02-03 14:26:30 följande:
    AM, nix, har övervägt LCHF men ratat idén, blir så enformigt när man inte äter annat kött än fisk. Fast är helt säker på att det fungerar. GI provade jag förra gången men tröttnade på att tugga bönor. Hittade inga bra recept, slutade med att jag gick upp faktiskt. Nä, här blir det gamla hederliga äta mindre som gäller. Och undvika caféer och restauranger till vidare.
    Du äter inte kyckling heller? Själv höll jag på att bli galen på alla ägg som jag kände mig tvungen att äta. Då slutae jag med det och åt typ ost istället. Det som är så bra med LCHF för mig är att jag blir på bra humör, inte blir lågt-blodsocker-sur, att jag inte är sugen på godis alls och efter ett par veckor faktiskt slutade vara hungrig över huvudtaget. Måhända var jag lite för rigid med kolhydraterna. Åt inte ens frukt.

Nu är jag mindre rigid men går inte direkt ner heller - men nog inte heller upp. 
Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!