• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Lapinette

Själv rekommenderar jag att bli rejält sjuk .. då försvinner helt plötsligt aptitet och extrakilona som jag försökt att bli av med i ett par år . Så kan det gå! och maken min har gått ned 5 kilo och är så peppad och träningstokig som aldrig förr. Galet men skoj tycker jag som tidigare släääpat med honom för ett spinningpass i veckan.

• muggles

Vickan: jag tror nog att studiebesök funkar här i Götet eftersom det var min förra BM (numera är jag ju på spec-mvc) som föreslog det och hon har jobbat på specialförlossningen tidigare, så hon borde veta hur det går till där.

Herregud vad den här världen är liten förresten! Alla verkar känna alla med förnamn typ - undrar om de har sådana där UL-konferenser där de har föreläsningar för en ny teknik för att upptäcka didderidatt på dagen och sedan super de sig fulla på kvällen och tafsar på varandra på dansgolvet. Klart de har, vad dum jag är!

Ni som var med förra året vid den här tiden kanske har ett svagt minne av att jag uppsökte en gynekolog privat bara för att se att allt var normalt efter MA. Denne man fick jag tips om via FL givetvis - många var nöjda med honom - och han sa då vid besöket för ett år sedan: "jag jobbar även på MVC i din stadsdel så när du blir gravid sedan kan du komma till mig". De på Carlanderska visste vem han var, och min KUB-BM på Barnmorskegruppen visste vem han var. Min nuvarande BM på spec-mvc är också KUB-BM men på landstinget och hon kände givetvis vår KUB-BM på Barnmorskegruppen (och den där manliga gynekologen). Och så vet alla vem Sverker är såklart Jeeeeesus - vilken ankdamm! Värre än i min bransch...

• Lapinette

Obs - maken var dock inte sjuk men gick ned ändå ... han fick laga maten . Nej, skämt å sido att han trappat upp sin träning samt äter mer hälsosamt (vi äter nästan aldrig kolhydrater hemma) så har han äntligen börjat märka det på vågen.

• Lapinette

mugglan - ja både Telis och en annan kompis hamnade hos "min" gynekolog när de var i IVF-svängen. Fast på tal om att världen är liten så tycker jag att sammanträffandet med att Piggelins ex är min fd jobbarkompis verkligen är heeeeelt ooootroligt!!

• Ore

Inget nytt från Hattis än? *otålig*

AM: Det går inte att göra badrummet än mer vedervärdigt genom att kombinera våtrumsmatta och kakel på ett ytterst osmakligt sätt. T.ex. ha våtrumsmatta, våtrums-tapet på övre halvan av väggarna och kakel däremellan. Givetvis så fult som möjligt på samtliga punkter...

I övrigt så kan jag inte för mitt liv förstå HUR man som hyresgäst kan kräva att hyresvärden bygger ett badrum? För det är ju inte upprenovering av befintliga badrum och toaletter det handlar om... Knepigt det där...

BS: Heja dig med viktnedgång! Låter som bra delmål.

Mugglan: Skönt att de är igång och sparkar båda två!

Snaily: Glömde kommentera förut, men vi gjorde ungefär som ni gör med sovandet. Vår lillkille skrek en del på kvällarna under en period, då fick hans pappa ta hand om honom, och jag sov Jag ammade vid 20-tiden, och fick sedan och la mig medan maken hade hand om lillkillen fram till midnatt eller något längre. (Extramatade en flaska under den tiden, ersättning till en början men när jag skaffat mjölkuppsamlare för all läckande bröstmjölk så räckte det till ett mål). Sedan sövde jag honom efter amning på natten, och vanligtvis sov han då i fyra, och så småningom uppemot 5-6 timmar... Maken sov i gästrummet, och gick upp vid 7-tiden och åkte till sitt jobb. Han fick alltså 6-7 timmar, och jag minst 4+4 timmars sömn. Funkade bra för oss   När lillkillen sedan sov 6 timmar i sträck så slapp maken kvällsskiften, men var det krångelnätter byttes vi av. Och jag fick sova ut på helgen

• Lapinette

Fast så där platt mugglanmage kommer jag aldrig få (jag menar som du har när inte tvillingarna är där ). Har liksom lite inbyggd putmage tror jag ... eller kanske är det för mycket muskler där .. eller nu kom jag på det ... det är min vinpåse .

• fru AM

Hattis, hattis? Ett kungarike för en Hattis!?

• MSW

Ja undrar när det är eftermiddag? *håller hattis hand hårt*

och undrar hur det går för smint? Antar att de fick stanna kvar iaf, annars hade vi nog hört ngt...

• nennesjuttioåtta

Mugglan – helt galet att det är två som sparkas om vartannat, vilken grej! Vad skönt att det såg bra ut! Och håller med om Klick, vilken räddning! Nu när jag ammar så blir det ju bromsskriiiik på väg in annars så man nästan känner hur slemhinnan hyvlas bort. Tackar som frågar, förresten, angående babianröven. Den är bra, fast ibland råkar jag prutta utan att kunna rå för det så det gäller att ha klart bakåt så man slipper skämmas. Hemma är det ju full gas men på stan är det ju inte lika charmigt. Annars så känns det tajtare än innan, nästan för tajt. De kanske tog något stygn extra för att vara snälla (jäkla karlar)? Fast det känns som för trångt ganska långt in, så jag tänkte bara häromdagen om det är svanskotan som fick sig en knäck kanske. Det känns liksom inte som att det spänner (muskulärt) utan det sprids i hela bäckenet (not in a good way). Men det var länge sen som det kändes som allt skulle rasa ut, helt galet att man läker så snabbt ändå.

Vickan – vassego, jag hatar rinnsnuva för mina näsvingar börjar nästan jämt flagna av allt snytande. 

Tror Hattis skulle på VUL vid 16?!?

BS – längdåkning är ju suverän träning om man vill tappa kilo. Nu vet jag ju inte om du kanske rentav är en gammal elitåkare, men tänkte på det du skrev om golfbanan. Jag såg en teknik-DVD med Janne ottosson men det finns säkert andra på Youtube, som hjälpte mig jättemycket. Jag har varit totalt hopplös i spåret annars. Det enda jag haft gratis är balansen och orädd för fart i utförsbackar från slalomen, sen har det varit ett jävla viftande med farliga stavar och skidor som helst åkt bakåt. Nu går det åt rätt håll, fast det går ju inte så fort, men det känns effektivare och det syns resultat på bara några pass

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!