• passionsblomman

I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans

Allra käraste trådvänner.
    Vi går mot brons och guld september. Nya planer, nya val, nya möjligheter.
    Nu har vi följts åt så länge, så nu går det inte att släppa taget. Nu måste vi få veta hur fortsättningen som följer blir. För oss alla.

Det är mer värt att ha varandra i de tuffa tiderna än vad ord räcker att beskriva. Det är mer glädje än någon kan fatta att få dela alla skratt och det goda som händer med vänner tvärs över alla avstånd.

Det är med förväntan jag ser fram emot vår gemensamma höst.

Ros

"Det är inte så svårt att vara modig om man inte är rädd."/Mumintrollet

Förra tråden:www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3749736.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-17 19:16
    Försöker lägga länken till gamla tråden igen då: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3749736.html
  • Svar på tråden I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans
  • Villemoa

Daa: ja, det låter ju som en idé också! Maken har säkert inget problem med att komma och hämta, då får han dock ta med sig en sovande Moa. Det ska nog ordna sig. Vilket hotell kommer ni bo på? Ska ju ta och inboxa dig numret också....
    Jag är ju inte kvällstrött i vanliga fall men nuförtiden är jag det!
    Mina föräldrar bor ungefär 12 mil bort så det är ju rätt nära.

Attans också Heloise att du är i Sthlm två dagar senare!

Andbeyond: ja det vore jättetrevligt att träffa dig också! Jaså, gröna linjen. Jag bor utmed pendeln söderut, inte Nynäs-Bålstalinjen.

• Norrskensflamman

Hej alla! *vinkar*

Jag vill också göra Plommonkräm! Nu är jag ju ingen matlagningsguru och med risk för att göra bort mig totalt ställer jag generat frågan:
    Vad menas med "bitade" plommon? Ska det vara färska plommon (de finns inte alltid att få tag på här, men just nu tror jag jag såg dem på ICA)?
    Jag skulle behöva göra dels åt mig själv men framför allt till mina päron. Skulle vara bra för deras förstoppade magar.

• Heloise
    Norrskensflamman skrev 2010-09-16 12:49:12 följande:
    Hej alla! *vinkar*Jag vill också göra Plommonkräm! Nu är jag ju ingen matlagningsguru och med risk för att göra bort mig totalt ställer jag generat frågan:Vad menas med "bitade" plommon? Ska det vara färska plommon (de finns inte alltid att få tag på här, men just nu tror jag jag såg dem på ICA)?Jag skulle behöva göra dels åt mig själv men framför allt till mina päron. Skulle vara bra för deras förstoppade magar.
    Jag skrev slarvigt, vad jag menade var att man kränar ur och skär i mindre bitar, jag brukar kvarta den dvs skärva i 4 delar runt kärnan. Vill man vara riktigt husmoderlig så kan man knäcka kärnan och ta ut"mandeln" knyta in dem i en duk och koka med. Men så långt går inte jag

Jag har bara gjort på färska plommon, men rent teoretiskt sett så borde det gå bra med tokade, som man låter ligga i blöt. Då skulle jag dra ner på sockret alt sockra i efterhand. Men får du tag på färska så prova det!

Man kan även frysa in plommon( det göra jag) då delar man dem i halvor, tar bort kärnan och lägger dem med snittytan neråt på en plåt. In i frysen och sen när de fryst så packar man dem i påsar, då är det bara att ta fram så många man behöver. Både svärmor och mamma har plommonträd och jag älskar plommon, plommonsylt är ljuvligt, speciellt om man blandar i lite persika mums!

• Heloise

Flamman: recept på torkade plommon!

1 påse torkade plommon
    kokas 10 minuter i 5 dl vatten.
    Tillsätt 1/2 dl socker och låt koka 5 minuter till.
    Blanda 2 msk potatismjöl med lite vatten och rör ner i den
    kokande kompotten. Låt det bara få ett uppkok.
    Häll upp en i skål och strö över socker så att inte krämen skinnar sig.

• ingenjörsbruden

Hej flickor.....en liten snabbis hinner jag med....

Massa o kramar till er alla! Hoppas ni känner att jag sitter på era axlar o skrattar eller gråter tillsammans med er, klappar, pussar o hjälper er att banka på dummisar!

Syrrans skiljsmässopapper är påskrivna..*YES*..nu ska bara gubben ut...o han får fan lösa det hur han vill...han har halvsyskon så bara åk liksom (han har nog inte vågat berätta ngt)...Syrran är stark, har fixat samtalskontakt till döttrarna o fixar o donar o kollar upp grejor....hon är UBER-stark! O glad faktiskt!
    Så hon påverkar mig osså positivt!

Har massor att göra på jobbet...kul men ja....lagom är bäst! Kalas för Busan i helgen! Så vi har att pyssla med!

Ninnis: Tänker massor på dig o din mormor!

• andbeyond

Tjing!

Blommis smsade mig och hälsar att hon inte kommer in på BT. Så hon säger HEJ!

Någon annan som haft samma prob? Tyckte mig läsa att Daa också hade haft grön plupp men inte var inloggad?

• andbeyond

Heloise: trist att du kommer först den 30:e, då är jag iofs i Umeå så vi hade inte kunnat ses ändå... :-/

• Fru Bygg

Hej alla!
    Vart tar all tid vägen? JAg hinner inte med något längre om dagarna. Iofs är det skönt att dagarna går snabbt just nu, då är det ju snart flytt! *längtar så jag blir blå*

Sitter här medan E sover en tupplur (hoppas jag) och har vaniljcheesecaken på kylning i kylen. Visst är det ok att äta cheesecake mitt i veckan när Indianerna är på krigstigen och plågar mig och min mage....

Så nu var det kommeteringen som gällde. Minnet är uselt just nu, skyller på allt flyttkaos, men ska se om ngt fastnade:

Ingis, skönt att papperna är påskrivna och att din syster är stark. Det är iofs inte så förvånande med tanke på att hon är syster med dig!
    Skojigt med kalas i helgen, tänk att de små redan är så stora!

Andbeyond; jobbigt med allt blod. Skönt att den lille/lilla mår bra ändå!

Villemoa; oj kanske bara sju veckor kvar. Tiden går så snabbt. Vad säger Moa om att bli storasyster, har hon förstått vad det innebär?

Flamman, låter som en välbehövlig kväll! Klart att du ska köra favorit i repris idag!

Fru Sy; jobbigt med allt illamående och att det inte blir bättre. Håller alla tummar att du slipper illamåendet snart, så du kan bara njuta av den underbara känslan att vara gravid (och må bra samtidigt!)

Hvidis, hur mår du? Känner du av graviditeten ngt?

Lanovia, jobbigt med allt kaos hemma. Börjar ni se slutet på köksrenoveringen ännu?

Nu har jag glömt resten, men jag tänker på er alla!

Svar på tråden I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans