• MSW

Livets toppar och dalar

I den här tråden har det "tjötats" en hel del genom åren (planeringen för nästa sommars femårsjubileum har redan påbörjats), allt eftersom har den gått från att vara en "hur vet man att man är gravid"-tråd till att bli en vänskapstråd!

Här avhandlas allt som rör barn/familj, resor, internet shopping, tråddejter, husdjur, god mat/bak och allt annat man kan tänka sig! Och vi både gläds och gråter med varandra!

Trots att vi är utspridda över hela Sverige (mer eller mindre) så blir det en hel del olika tråddejter i olika konstellationer!

Tempot är för det mesta högt och det kan nog vara lite svårt att hinna med/komma in i tråden, men vi välkomnar alla, men vill då gärna ha en någorlunda presentation, typ var man bor, var i barnkarusellen man befinner sig, skostorlek och vilken favorit choklad man har och vad mer man kan tänkas vilja dela med sig av!

Då kör vi!!

Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3733191.html

• Svar på tråden Livets toppar och dalar
  • Oupsie

Angående det där med KUB/FVP, tycker att det är så konstigt att det är är så olika regler om det beroende på var man bor. Här är det 1/300 som är gränsen. Får man under det så blir man erbjuden FVP.

Vi gjorde KUB privat, men hade vi fått under 1/300 så hade vi fått göra FVP via landstinget (som jag förstod det). När vi pratade om det innan så sa vi dock att det skulle ner runt 1/100 för att vi skulle gå vidare med FVP. Men det är svårt att veta om vi hade sagt likadant om vi hade fått en siffra runt 1/200. Vi fick ju inte våra resultat med en gång, så vi visste ju inte alls vad vi skulle få för siffror när vi gick därifrån, men när vi väl hade sett bebisen i magen så kändes det som att det skulle krävas ännu lägre siffror för att vi skulle gå vidare med FVP. Så även om man har en plan så kanske man inte alltid följer den ändå. Och som sagt, det går inte att veta hur man hade reagerat om man hade hamnat runt gränsen.

• Oupsie

Nenne, än så länge tror jag inte att det kommer att vara svårt att ta sig upp ur badkaret beroende på min storlek. Känner mig inte så otymplig än, utan det är mest att vissa rörelser gör så jäkla ont. Men jag kanske inte ska sitta och ta ut smärtan i förskott, utan det kanske går alldeles utmärkt. Jag kommer kanske inte alls tycka att det var skönt att bada heller för den delen . Fast just nu tror jag att jag skulle gilla det .

• Oupsie
    Lapinette skrev 2010-10-13 10:03:06 följande:
    AM - då vet jag vad vi har att se fram emot. Satt nu och tittade på statistik (igen) på AC's hemsida och gick tillbaka till 1975. Under början av 80-talet kom det ca 800-900 barn hit (oavsett land). I år är siffran uppe på 290! Där har vi förklaringen till de växande köerna.
    Oj, vilken skillnad . Jag satt och läste lite läsarkommentarer till olika artiklar om han som fick Nobelpriset i medicin och man blir ju helt förvånad över hur vissa människor resonererar! Vissa ifrågasatte huruvida det verkligen skulle vara tillåtet med IVF eftersom det finns så många "oönskade" barn runt om i världen som det vore bättre att man tog hand om. Och så kanske det är, men uppenbarligen så är det väldigt många som vill adoptera och det är lång väntan och långa köer, och tänk då om man inte fick göra IVF, vilka köer det skulle bli då.
  • Liten med Mindre

Oupsie - bada på! Lite svalare kan jag oxå tycka var skönt. Bäst med badet var att ryggen kunde slappna av! Tror jag tog mig runt på sidan eller knä när jag skulle upp.

Snaily - kramar!!! Det är tillåtet att vara ego, särskilt i din situation!

Muggles - grattis till hjärtslag hos Fläcken!

AM - hur länge har Görväln haft övernattningar? I min barndom var det mest festlokal att hyra. Och ett ställe man sprang vilse till på skolorienteringen.

Angående att komma upp på banan igen så kom vi igång lite grann, sen blev min mage kass o nu törs/vill jag inte av den anledningen. Sen är det ju måttligt upphetsande att båda tävlar om att vara tröttast/hängigast hemma i omgångar.

Idag packar jag i alla fall iväg mig o barnen till först mina föräldrar över natten, och sen till farmor i Falun. Ska bli mysigt att svärmor tagit fredag ledigt för att vara med oss.

Trevlig helg alla! Blir nog datorlös nu. Om jag inte orkar pillaigång BT-surf på telefonen. Nån gång ska väl vara första.

• Oupsie
    fru AM skrev 2010-10-13 09:01:03 följande:
    Ego: våra übersnälla barnvakter för helgen envisas med att vilja försöka domptera Hektor (och Livia) trots nattskräck. Så vi åker i alla fall - hit: www.gorvalnsslott.se/
    Vad roligt för er att komma iväg . Och det lät ju som att det gick lite bättre i natt med nattskräcken? Fisk- och skaldjurstema, gott!
  • Tinga

Muggles - det låter ju tokigt att man inte skulle kunna få betala för att få göra FVP om man vill det! Det måste ju finnas någon privat aktör isåfall som man kan vända sig till, tycker jag. Håller med Oupsie om att det är konstigt att man har olika gränser för FVP-erbjudande i olika landsting. Personligen tror jag att jag vid en andra graviditet skulle kräva bättre siffror för att inte göra FVP i förhållande till vid en första graviditet, just för att man då redan har ett eller flera barn att ta "hänsyn" till.

• Klockarbol

Fru E skrev 2010-10-13 08:49:30 följande:
    Mugglan med make fick för en liten stund sedan se ett pickande hjärta *hurra*  

Hurra!

*jublar och slår mentala frivolter*

Vink Vink till Vickan

Mina 12 minuters lunchrast är nu slut (ja jag har ätit, fast fort) och nu åter till jobbet!

• passionsblomman

Tinga skrev 2010-10-13 10:57:28 följande:
    Snaily - usch, vad jobbigt du har det. Men jag tycker verkligen inte att du är någon dålig dotter - även om det är din mamma det handlar om så är du ju själv i en väldigt speciell fas av livet, som går ut på att tänka på sig själv. Under de sista månaderna av en graviditet är det ju meningen att man ska "gå in i sig själv" och liksom ladda för det som komma skall, både förlossning och bebistillvaro, så det är inte så konstigt att du inte alls har lust att bo hos dina föräldrar ett tag. Men det betyder ju inte att du inte bryr dig för det! Och bekymra dig inte om egoinlägg och bristande empati för andra; man får lov att skriva här bara för sin egen skull också, inte för att man "måste" kommentera vad alla andra är med om hela tiden. Många kramar!

Snaily, här skriver Tinga precis det jag tänkte när jag läste nyheterna om din mamma och alla dina känslor. *skriver under*

BLI INTE SMYGLÄSARE!!!! Jag tycker det vore trist.

Allvarligt talat, vad är egentligen sannolikheten för att man ska få TVÅ så tråkiga besked precis samtidigt som ni nu fått? Helt totalt sjukt! I ordets sanna bemärkelse!

• passionsblomman

Mugglan, HURRA för en Fläck med ett hjärta!
    Jag ser stenarna som rullar vidare  efter att ha legat på dina axlar.
    MYCKET bättre hållning får man utan stenar har jag hört.

Jag är så glad för din skull!

Svar på tråden Livets toppar och dalar