• MSW

Livets toppar och dalar

I den här tråden har det "tjötats" en hel del genom åren (planeringen för nästa sommars femårsjubileum har redan påbörjats), allt eftersom har den gått från att vara en "hur vet man att man är gravid"-tråd till att bli en vänskapstråd!

Här avhandlas allt som rör barn/familj, resor, internet shopping, tråddejter, husdjur, god mat/bak och allt annat man kan tänka sig! Och vi både gläds och gråter med varandra!

Trots att vi är utspridda över hela Sverige (mer eller mindre) så blir det en hel del olika tråddejter i olika konstellationer!

Tempot är för det mesta högt och det kan nog vara lite svårt att hinna med/komma in i tråden, men vi välkomnar alla, men vill då gärna ha en någorlunda presentation, typ var man bor, var i barnkarusellen man befinner sig, skostorlek och vilken favorit choklad man har och vad mer man kan tänkas vilja dela med sig av!

Då kör vi!!

Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3733191.html

• Svar på tråden Livets toppar och dalar
  • passionsblomman

De där Svenskarnas parti var det som fyllde min brevlåda med lappar innan valet. Det var dem jag använde att tända i kakelugnen med.

Krya på dig förretsen Omsan!

• muggles

PB: men jag är rätt osäker på hur toleranta och vidsynta de är i USA. Är det inte risk att man klumpar ihop USA också, precis som vi klumpar ihop hela Afrika. De verkar inte särskilt toleranta i Bibelbältet tex... Däremot i San Fransisco och i NYC. Men de flesta säger att NYC inte alls är representativt för resten av USA, utan är mer "europifierat".

• Lapinette

pb - om du vill ha debatter och diskutera mer - välkommen hem till mig! Jag kan nog tussa ihop dig med min make och en flaska vin så kan ni få diskutera. Jag är inte alls lika diskussionsbenägen.

Jösses vad ont i ryggen jag har idag (efter att ha dansat afro igår). Jag kan knappt röra mig och så sitter maken i köket och gnäller över nackspärr. Vi är verkligen ett vackert par idag. Låter som typ 85 år. Vi får se hur det blir med fredagsspinningen.

• passionsblomman

muggles skrev 2010-10-01 14:23:34 följande:
    PB: men jag är rätt osäker på hur toleranta och vidsynta de är i USA. Är det inte risk att man klumpar ihop USA också, precis som vi klumpar ihop hela Afrika. De verkar inte särskilt toleranta i Bibelbältet tex... Däremot i San Fransisco och i NYC. Men de flesta säger att NYC inte alls är representativt för resten av USA, utan är mer "europifierat".  

Ja, absolut! Jag instämmer. Det handlar nog en del om vad det är man pratar om för tolerans också. Och vad som anses "fint" och "fult" tex. Som min kompis som har reflekterat mycket över hur otroligt laddat ämnet pengar är i Sverige och att man liksom ska vara lite lagom allihop. "mellanmjölkens" land du vet. Det är lite fult att tjäna pengar, eller det pratas iallafall gärna lite sådär "ja DÄR finns det minsann stålar" och man är rätt missunsam jämfört med USA, där hon upplever att det istället är så att folk gillar när någon lyckas och att man framhäver entreprenörer och egenföretagare som förebilder på ettt annat vis.

Så det kommer nog väldigt an på vad det är man pratar om.

Jag tror faktiskt tyvärr att något ganska grundläggande i vår mänskliga hjärna är att vi sorterar vår värld mycket i vi och dem, egna barn och andras ungar, svarta och vita, muslimer och kristna, män och kvinnor, överklass och underklass och så vidare.

Kanske har det i grunden i viss mån medöverlevnad att gra? Att man ska kunna identifiera sin grupp och avslöja finder och vilka som får vara i grottan och inte. och de som hindrar, sinkar eller förstör gruppen måste bort för att säkra stammen på något vis. Hänger du med i grottmänniskorfunderingen?

Jag tänker att det i såfall är logiskt för oss att "inte vilja blanda upp vår ras, få hit för många av de där, låta såna där ta över" eller att för udda och oliktänkande hotar och stör, eller att män vill ha det som de är vana på sina gubbväldeställen, för att det nya är obekvämt osv. Men att man med sin lite mer 2000-talshjärna måste göra plats för att välja helt andra tänk och vägar, där murar kan rivas istället för att byggas och där man vågar ge plats för mer än bara det man själv känner igen och är bekväm med. och kanske tillochmed förändras en del själv.

Jag vet inte hur jag nu lyckades formulera de här olika tankespåren. Det är definitivt inga färdigtänkta slutsatser, bara funderingar.

• BrudSommar2006

Men Omsan, är du på jobbet med 39 graders feber?! Jag skulle inte kunna ta mig ur sängen. Jobbigt att gå och vänta på provsvar men jag hoppas att det löser sig för dig hur som. Vilken otur att du måste ta dusten med dottern och stressen med jobbet och familjeförsörjningen och alltihop på en gång.

Lapinette, det är likadant hos oss, maken är väldigt diskussionsbenägen men inte jag. Ibland blir jag galen på honom och, gissningsvis, han på mig!

Mugglan, jag håller tummarna så de blir blå här att det här ska gå vägen.

• Lapinette

BS - har faktiskt pratat med någon på Öland idag men glömde fråga - hur är vädret?

• BrudSommar2006

Vi har bra väder här och vad jag förstår varmare än ni har. Idag har vi varit ute och ätit lunch utan barnen, första gången vi haft barnvakt till Astrid, det gick bra. Fast vi tog lunch istället för middag eftersom hon är väldigt grinig och vill ligga och snutta mycket på kvällarna än så länge, men snart så!

• BrudSommar2006

Iris bakar pepparkakor med sin mormor, hon har tjatat och tjatat om att få göra pepparkakor så nu har de hållit på i två dagar.

• BrudSommar2006

Ikväll tänkte vi åka en vända men då tar vi nog med oss Astrid, fast Iris slipper vi i alla fall.

Apropå pepparkakor så är det Pippi Långstrump firar jul på tv så julstämning kommer från alla håll här!

Annars känns det verkligen att det är höst nu tycker jag. Fast djuren går ute fortfarande och fast här inte finns några gula löv på träden än.

• Lapinette

Vad skönt med en lunch på tu man hand och vackert väder. Här i Stockholm är det också jättefint och enligt väderprognosen så ska det vackra vädret fortsätta ända över nästa helg också . Härligt med klara, vackra höstdagar.

Svar på tråden Livets toppar och dalar