• MSW

Livets toppar och dalar

I den här tråden har det "tjötats" en hel del genom åren (planeringen för nästa sommars femårsjubileum har redan påbörjats), allt eftersom har den gått från att vara en "hur vet man att man är gravid"-tråd till att bli en vänskapstråd!

Här avhandlas allt som rör barn/familj, resor, internet shopping, tråddejter, husdjur, god mat/bak och allt annat man kan tänka sig! Och vi både gläds och gråter med varandra!

Trots att vi är utspridda över hela Sverige (mer eller mindre) så blir det en hel del olika tråddejter i olika konstellationer!

Tempot är för det mesta högt och det kan nog vara lite svårt att hinna med/komma in i tråden, men vi välkomnar alla, men vill då gärna ha en någorlunda presentation, typ var man bor, var i barnkarusellen man befinner sig, skostorlek och vilken favorit choklad man har och vad mer man kan tänkas vilja dela med sig av!

Då kör vi!!

Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3733191.html

• Svar på tråden Livets toppar och dalar
  • BrudSommar2006

Oj vad det skrivits och debatterats om amning här, själv har jag nog inga speciella åsikter om saken, jag har inga starka känslor själv vad det gäller amning och har inte tänkt så mycket på det mer än att jag har förstått att det är ett laddat ämne för många andra. I övrigt tycker jag att Koko skrivit mycket bra här.

AM och Cicci, vad tråkigt att ni är fortsatt sjuka. Vi går också och släpar runt på en förkylning och det är segt att vi aldrig blir helt friska men vi är heller inte jättesjuka, mest lite rethosta.

Aleta, det måste väl kännas bra att ni inte helt stängt dörren för ett barn till, det lät så slutgiltigt tidigare när det vara det här försöket eller inget som gällde.

Igår var vi på pumpautställning. Det måste tagit på krafterna för idag ville Iris sova eftermiddag. Får se om vi kommer iväg på någon aktivitet i eftermiddag då beroende på när hon vaknar.

MSW, hoppas att värdena inte sjunkit nu igen när du tar prover imorgon.

• muggles

Jag ringde min klinik ang plusset och de erbjuder VUL då jag är patient hos dem - bara det att jag får betala 1000(!) kr för det. Det var dyrt! Måste försöka via landstinget el BMG. Men de sa att de skulle hålla tummarna och sedan hälsade de till min man med namn (hon såg det nog i journalen men ändå). Himla gulligt!

• BrudSommar2006

Här på Öland ligger min favoritskoaffär. Har aldrig varit i en så bra affär, de har verkligen allt. Inte jättebilligt i och för sig men det får gå. Hittade vinterskor till Iris och höstskor till mig där. Passar på att handla det jag och barnen behöver varje gång vi är här nere.

Måste komma till skott och skicka efter overall till Iris bara.

Muggles, efter drygt ett års amning var man ju rätt trött på det och det kändes skönt att få sluta.

• Lapinette

Jösses, diskuterar ni fortfarande amning här inne. Som sagt inget ämne som sätter igång några diskussiontriggar hos mig.  

• BrudSommar2006

Muggles, hoppas att ni slipper betala så mycket för ert tidiga VUL. Känns inte rätt att man ska behöva göra det tycker jag.

• BrudSommar2006

Lapinette, nej inget ämne för mig heller, har helt enkelt inte tillräckligt starka åsikter åt något håll för det.

Har ni hittat någonstans att åka på utflykt än då? Har flera förslag på sommarfik i Sörmland men de har ju stängt nu.

• passionsblomman

muggles skrev 2010-09-29 14:03:00 följande:
    PB: jag ber om ursäkt! Jag är ju helt förvirrad. Jag VET ju att du inte sprayar än. Herregud vad jag snurrar till det... Kängu: och am(m)en - fniss! Jag tycker att det är självklart att man ska få amma på stan/caféer/parkbänkar mm. Själv vill jag dölja så mkt det går med filt/amningströja etc men mår inte illa om ngn annan är mindre pryd. Jag undrar varför vi reagerar så starkt på det här med amning av större barn? Är det för att vi associerar det till ngt sexuellt? Varför känns det inte "normalt" för vissa? Jag känner själv att jag inte skulle vilja amma ett barn mer än till kanske 1-1,5 år absolut max (inte för att jag hade ngn option...). Hur kommer det sig att min gräns ligger där när ngn annans ligger vid 4 år?

Jamen precis! Vad är det som gör att allmänåsikterna blir allmänåsikterna? Och hur har de blivit det?

Jag tycker det är högst intressant att fundera över i väldigt många sammanhang.

Jag hoppas all har märkt att är det någon som tycker att man ska känna sig stolt och glad för sitt moderskap alldeles oavsett hur man gör med amning eller ej, så är det jag. Jag blir vansinnig när folk ska pressa kvinnor att de måste försöka mer eller inte duger om de inte ammar.

Men det är ändå en stor skillnad på att ge uttryck för åsikter som att;
    "Det är så vidrigt att det borde vara olagligt"
    "Sådant ska fan anmälas" och
    "Det är sjukt, onormalt och äckligt och perverst"
    "Det är ju fan incest"
    (OBS att det här citaten nu gäller saker jag sett och hört sammantaget, inget annat.)

För i det första fallet anser man ju att den som inte ammat borde gjort det, vilket är jobbigt nog att höra tror jag de som mötts av åsikterna tycker.
    Men i det andra fallet så anklagar man ju faktiskt andra mödrar för att ägna sig åt perversa saker. Det är tillräckligt hemskt för folk att få slängt i ansiktet för att många många kvinnor verkligen tiger om hur de egentligen lever, för att de blir skuldbelagda.

Just när det kommer till den andra sidan av saken. Nämligen att amma länge.
    Eftersom jag mött de åsikterna i många år nu, så är det en sak jag verkligen reflekterar över och undrar varför det blir en sådan äcklad reaktion.
    Jag undrar också vad det egentligen innebär att vi har för syn på kvinnor i övriga världen och hur de gör.

• muggles

BS: speciellt inte när man har haft ett MA känner iaf jag. Men jag ska försöka få det på Sahlgrenska, ev går det iom att jag haft ett MA vilket de kan se i min journal. Jag har inte ens kontaktat MVC än för inskrivning, tänkte att jag avvaktar ett VUL först. Det känns så jobbigt att behöva avboka de där tiderna (kommer ihåg när jag fick avboka RUL ). Jag har inte heller kollat upp BF-datum, det avvaktar jag också med.

Aleta: du får svara om du vill. Har vården sagt ngt om varför kroppen inte själv avslutade din graviditet? Jag menar, med de svåra skadorna så känns det som att det borde ha blivit MF? Tror man att det är ngn glitch i systemet (som i fallet MA)? Du kanske inte har diskuterat detta med dem. Kroppen brukar ju sortera bort livsodugliga (förlåt uttrycket) foster menar jag.

• Lapinette

BS - vi får se vart vi åker men senast kollade jag upp slott runt Mälaren... om vi nu ska ta den svängen.

• passionsblomman

muggles skrev 2010-09-29 14:09:28 följande:
    Jag ringde min klinik ang plusset och de erbjuder VUL då jag är patient hos dem - bara det att jag får betala 1000(!) kr för det. Det var dyrt! Måste försöka via landstinget el BMG. Men de sa att de skulle hålla tummarna och sedan hälsade de till min man med namn (hon såg det nog i journalen men ändå). Himla gulligt!

Så fick jag också betala när jag behövde få klarhet i om jag haft ÄL eller ej inför FET förut. En tydlig påminnelse om hur mycket saker egentligen kostar när de inte subventioneras.
    I USA är det tydligen vanligt att kvinnor inte åker till sjukhuset utan föder hemma för de har inte råd ifall de inte är tillräckligt försäkrade.

Svar på tråden Livets toppar och dalar