• MSW

Livets toppar och dalar

I den här tråden har det "tjötats" en hel del genom åren (planeringen för nästa sommars femårsjubileum har redan påbörjats), allt eftersom har den gått från att vara en "hur vet man att man är gravid"-tråd till att bli en vänskapstråd!

Här avhandlas allt som rör barn/familj, resor, internet shopping, tråddejter, husdjur, god mat/bak och allt annat man kan tänka sig! Och vi både gläds och gråter med varandra!

Trots att vi är utspridda över hela Sverige (mer eller mindre) så blir det en hel del olika tråddejter i olika konstellationer!

Tempot är för det mesta högt och det kan nog vara lite svårt att hinna med/komma in i tråden, men vi välkomnar alla, men vill då gärna ha en någorlunda presentation, typ var man bor, var i barnkarusellen man befinner sig, skostorlek och vilken favorit choklad man har och vad mer man kan tänkas vilja dela med sig av!

Då kör vi!!

Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3733191.html

• Svar på tråden Livets toppar och dalar
  • kängu

Hjälp vad mycket fint det finns på Babyshop! Mitt klickfinger ha spårat ur...

• _koko_

Aleta skrev 2010-09-29 13:19:19 följande:
    Och angående amningen, jag förstår verkligen PB för jag tror att hon känner samma rädsla som jag för att det naturliga ska tryckas ner och sopas under mattan. Ammande mammor ej välkomna är inget konstigt alls numera.  När jag ammade mitt första barn så ammade jag överallt, med dagens kläder så behöver man inte visa en gnutta hud när barnet får mat. Har man en dessutom en sjal så har inte folk knappt en aning om att det ammas. Vi gick hela mammagruppen och fikade ett par gånger i veckan och några ammade vid bordet, andra gav ersättning. Inga ögonbryn höjdes. Med mitt andra barn endast tre år senare så märktes det att klimatet hade blivit hårdare och fördömande. En mycket olycklig tillbakagång som tvingar kvinnor att gömma sig och hålla sig hemma. Är det verkligen fel att göra det som är biologiskt naturligt? 

Jag känner tack och lov inte alls igen det där (min barn är snart 3 och 1, så jag har ammat en del de senaste åren). Om det beror på att min omgivning inte reagerat så eller för att jag inte lagt märke till det vet jag inte, och ärligt talat skiter jag i det. Om folk inte har viktigare saker att irritera sig på än att jag ammar mitt barn tycker jag synd om dem. Att visa hänsyn är för mig inte att stanna hemma med mitt barn, men däremot att skyla mig och barnet när det äter.

Sen tror jag man projicerar sina komplex oerhört mycket på andra också! Om jag te x tycker att jag har en platt, ful rumpa är det lätt att tro att alla som tittar på mig tänker "usch vilken platt rumpa hon har", medan de kanske i verkligheten tänkte "vilka snygga ben hon har" eller "vilken snäll blick"...  Fattar ni hur jag menar?

• _koko_

kängu - Och dyyyyyrt!! Brukar handla där när de har rea, och så har jag köpt mina grobags där.

• kängu

Kokosen, jag slängde precis iväg en beställning... blev aningens dyrare än vad jag tänkt mig Men å andra sidan var det praktiskt saker som overall etc. Men shit vad mycket fint dem hade!!

• muggles
    kängu skrev 2010-09-29 13:28:53 följande:
    OM jag kan amma nästa barn (vilket jag hoppas), så tänker jag amma till både höger och vänster, bak och fram och upp och ner och in your face! Och den som säger nåt om det kommer jag att spruta ner med mjölk!!    
    HAHA!
  • kängu

Tipsar om alla om att Lindex har rea på sina ytterkläder för barn i webshoppen (härligt att jag såg det nu, EFTER jag precis beställt från Babyshop )

• muggles

PB: jag ber om ursäkt! Jag är ju helt förvirrad. Jag VET ju att du inte sprayar än. Herregud vad jag snurrar till det...

Kängu: och am(m)en - fniss!

Jag tycker att det är självklart att man ska få amma på stan/caféer/parkbänkar mm. Själv vill jag dölja så mkt det går med filt/amningströja etc men mår inte illa om ngn annan är mindre pryd.

Jag undrar varför vi reagerar så starkt på det här med amning av större barn? Är det för att vi associerar det till ngt sexuellt? Varför känns det inte "normalt" för vissa? Jag känner själv att jag inte skulle vilja amma ett barn mer än till kanske 1-1,5 år absolut max (inte för att jag hade ngn option...). Hur kommer det sig att min gräns ligger där när ngn annans ligger vid 4 år?

• passionsblomman

Koko, jag fattar det första stycket, men det andra om komplexen får du gärna utveckla. Tänker du att man väntar sig negativa reaktioner runt amningen och då också får det eller?

• kängu

Jösses vad Ru sover... han har börjat sova ute igen efter att inte ha gjort det i några månader, verkar som att det gillas

Shit vad jag spammar tråden, bara att scrolla...

Svar på tråden Livets toppar och dalar