• Uppsalabrud2010

Jaha, ingen brudöverlämning då, men...

...hur går man in annars då? Har varit på många bröllop i Sverige, men aldrig varit på något bröllop som ej haft brudöverlämning. Blev ju sådant ramaskri så jag antar att vi inte kommer att ha det på bröllopet ändå. Vilken ordning går man in?

• Svar på tråden Jaha, ingen brudöverlämning då, men...
  • spunge

Bellson skrev 2010-05-27 10:26:01 följande:
    Jag tytcker att det är lustigt att alla blir så upprörda över just brudöverlämningen. Ingen som har funderat på att brudklänningens symbolik? Vit = OSKULD. Är det en bra symbolik eller? Är dom som klagar på brudöverlämningen oskulder? Det går ju säkert att hitta 1000 exempel på kvinnoförnedrande i bröllopet och kyrkan. Dom som klagar kanske inte borde gifta sig överhuvudtaget?? 

håller me massor!

• spunge

såhär skriver svenska kyrkan...

Brudkronan
    Att bruden bär en krona är en tradition som går tillbaka till medeltiden. Kronan symboliserar jungfru Maria, både som himmelsdrottning och som den kyska kvinnan.För att få använda brudkrona var det förr väldigt viktig att bruden verkligen var oskuld. Om hon bröt mot detta kunde hon bli bötfälld. Det finns också en mängd skrock förknippat med brudkronor och okyska brudar.

Brudslöjan
    Brudslöjan är också en traditionell symbol för brudens oskuld. 

då undrar ja hur många av er som e emot brudöverlämning som ska ha krona och/eller slöja???????????????????

• Duchess

spunge skrev 2010-05-27 10:37:42 följande:
    såhär skriver svenska kyrkan... BrudkronanAtt bruden bär en krona är en tradition som går tillbaka till medeltiden. Kronan symboliserar jungfru Maria, både som himmelsdrottning och som den kyska kvinnan.För att få använda brudkrona var det förr väldigt viktig att bruden verkligen var oskuld. Om hon bröt mot detta kunde hon bli bötfälld. Det finns också en mängd skrock förknippat med brudkronor och okyska brudar. BrudslöjanBrudslöjan är också en traditionell symbol för brudens oskuld.  då undrar ja hur många av er som e emot brudöverlämning som ska ha krona och/eller slöja???????????????????

Jag hade varken krona eller slöja. Vi gav inte varandra morgongåvor, hade inget färgtema, vi hade inte tärnor och marsalkar eller ringbärare.

Däremot hade vi duktiga musiker och psalmer som handlade om Jesus.

• Sebastiána
    såhär skriver svenska kyrkan... BrudkronanAtt bruden bär en krona är en tradition som går tillbaka till medeltiden. Kronan symboliserar jungfru Maria, både som himmelsdrottning och som den kyska kvinnan.För att få använda brudkrona var det förr väldigt viktig att bruden verkligen var oskuld. Om hon bröt mot detta kunde hon bli bötfälld. Det finns också en mängd skrock förknippat med brudkronor och okyska brudar. BrudslöjanBrudslöjan är också en traditionell symbol för brudens oskuld.  då undrar ja hur många av er som e emot brudöverlämning som ska ha krona och/eller slöja???????????????????
    På vilket sätt ger krona och brudslöja samma kvinnobild som brudöverlämning. Det är snarare en form av bedrägeri (man visar att man är oskuld fast man inte är det).
  • Sebastiána
    ...man visar inte upp att man är förtryckt utan att man är oskuld, vilket man i de allra flsta fall inte är.
  • spunge

ja mena bara att det ska va så jävla rätt å bra å jämnställt å riktigt.. tjejer vill inte bli lämnade av pappa, men kan ha på sig en slöja.. icke-troende gifter sig i kyrka osv. blir trött av att det "ska" vara si el så

• Sebastiána
    spunge skrev 2010-05-27 11:05:02 följande:
    ja mena bara att det ska va så jävla rätt å bra å jämnställt å riktigt.. tjejer vill inte bli lämnade av pappa, men kan ha på sig en slöja.. icke-troende gifter sig i kyrka osv. blir trött av att det "ska" vara si el så
    Jag tycker iofs det är anmärkningsvärt att vilja gifta sig i kyrkan om man inte är medlem.
  • spunge

Sebastiána skrev 2010-05-27 11:04:28 följande:
    ...man visar inte upp att man är förtryckt utan att man är oskuld, vilket man i de allra flsta fall inte är.

ok, så du menar att du vill inte gå in med din far, för att visa att du klarar dig själv å e likställd din man.. men du kan ha slöja som ska visa din oskuld, fast du inte är det? så en tradition är inte jämlik den andra?

• mrsJR

Jag ska varken ha slöja eller krona! 

Dels för att jag (och även min blivande man) inte tycker att det är snyggt med ett tygstycke hängande i håret men också för att jag inte vill ha något som är en så tydlig symbol för brudens oskuld och att hon har "sparat" den åt mannen. Jag är inte oskuld, jag bor ju tillsammans med min blivande så kan nog inte lura någon men skulle jag vara det är det min privatsak som inte angår någon annan. I USA är det vanligt med slöjor som täcker ansiktet och som sen brudens far eller brudgummen lyfter av, detta tycker jag är rent ut sagt förnedrande. Som att mannen täcker av kvinnan och nu får chansen att "göra henne oren", jag tror nog dessutom att majoriteten av de brudarna är allt annat än oskuld. Men å andra sidan gillar amerikanerna brudöverlämningar också så vad kan man vänta sig?

Dock förstår jag inte riktigt parallellen mellan brudslöja och brudöverlämning. Att bära slöja har ju varit en tradition även i sverige vilket brudöverlämningar inte alls har varit. 

• Aleta
    spunge skrev 2010-05-27 11:05:02 följande:
    Jag tror att du missförstår!

Det ska inte vara si eller så, men skrämmande många struntar fullständigt i jämlikhetsfrågor idag överlag. Se på media!
    Det har blivit fint att vara en bröstopererad bimbo, då är man en riktig kvinna minsann. 

Att så många reagerar just mot brudöverlämning är att den precis som Burre Präst beskrev ovan är en liten del i helheten av samhället vi formar. Den har oftast ingenting alls att göra med den som genomför brudöverlämningen just då (ibland har den det) men den hjälper ändå till att förstärka ojämlikheter.

Det går att ta fram massor med kvinnoförnedrande symboler helt enkelt eftersom kvinnor var en andraklassens medborgare förr. Många med mig tycker att det är oerhört onödigt att importera ytterligare en sådan symbol när vi faktisk är nästan ensamma i världen om att ha en jämlik symbol som dessutom är uråldrig.

När man brinner för något och kämpar mot gamla symboler som är svåra att få bort så är det inte konstigt att man sparkar bakut när det plötsligt är på väg att införas en ny symbol som är så starkt negativ. Då blir det ju bara ännu mer att jobba att kämpa emot.

Svar på tråden Jaha, ingen brudöverlämning då, men...