• Uppsalabrud2010

Jaha, ingen brudöverlämning då, men...

...hur går man in annars då? Har varit på många bröllop i Sverige, men aldrig varit på något bröllop som ej haft brudöverlämning. Blev ju sådant ramaskri så jag antar att vi inte kommer att ha det på bröllopet ändå. Vilken ordning går man in?

• Svar på tråden Jaha, ingen brudöverlämning då, men...
  • Duchess

spunge skrev 2010-05-27 11:05:02 följande:
    ja mena bara att det ska va så jävla rätt å bra å jämnställt å riktigt.. tjejer vill inte bli lämnade av pappa, men kan ha på sig en slöja.. icke-troende gifter sig i kyrka osv. blir trött av att det "ska" vara si el så

Jag förstår inte heller varför man vill gifta sig i kyrkan om man inte är kristen. Jag har dock ingenting emot att man gör det, så länge man respekterar att kyrkans vigsel är en gudstjänst vars utformning ska ske inom ramarna för kyrkohandbokens riktlinjer. Det är också prästen som har sista ordet om allt (inklusive brudöverlämningens vara eller icke vara).

• Aleta
    spunge skrev 2010-05-27 11:06:51 följande:
      ok, så du menar att du vill inte gå in med din far, för att visa att du klarar dig själv å e likställd din man.. men du kan ha slöja som ska visa din oskuld, fast du inte är det? så en tradition är inte jämlik den andra?
    Ytterligare en missuppfattning. Symboler visar inte bara vad som gäller för en själv personligen. Det är bara en lite del i det hela. Det viktiga är att man oavsett om man är jämlik eller inte sänder ut signaler om att kvinnor överlag är underställda männen. Det spelar då ingen roll hur jämställd personen i fråga är.

Jämför med vilken symbol som helst. Om jag går omkring med ett stort kors kring halsen så kommer de flesta att se det som en symbol för kristendom oavsett om jag personligen tycker att det enbart är en snygg pryl eller vill visa att jag tycker att muslimer är bra eller vilken annan innebörd som helst som är omöjlig för omgivningen att uppfatta.

• Sonja68

spunge skrev 2010-05-27 10:37:42 följande:
    såhär skriver svenska kyrkan... BrudkronanAtt bruden bär en krona är en tradition som går tillbaka till medeltiden. Kronan symboliserar jungfru Maria, både som himmelsdrottning och som den kyska kvinnan.För att få använda brudkrona var det förr väldigt viktig att bruden verkligen var oskuld. Om hon bröt mot detta kunde hon bli bötfälld. Det finns också en mängd skrock förknippat med brudkronor och okyska brudar. BrudslöjanBrudslöjan är också en traditionell symbol för brudens oskuld.  då undrar ja hur många av er som e emot brudöverlämning som ska ha krona och/eller slöja???????????????????

Jag hade varken krona eller slöja när jag gifte mig. Jag och min man hade då två döttrar på 4 och 6 år så någon oskuld var det svårt att hävda att jag var.

• Sebastiána
    spunge skrev 2010-05-27 11:06:51 följande:
      ok, så du menar att du vill inte gå in med din far, för att visa att du klarar dig själv å e likställd din man.. men du kan ha slöja som ska visa din oskuld, fast du inte är det? så en tradition är inte jämlik den andra?
    Jag vet inte om jag ska ha brudkrona eller slöja.
  • fibobs

för att svara på TS så går ev. brudfölje in först. Brudnäbbar först för att följas av Best man och tärna.
    Sist ni...eller har jag fel?

• kikel

Vi kommer att göra så att min m2b och hans två bestman väntar vid altaret sen har vi inte bestämt om tärnor eller brudnäbbarna ska gå in först och sits in kommer jag och pappa.. Sen kan alla motsträvare till detta tycka vad dom vill

• Sebastiána

... i och för sig... när jag tänker efter var en sorts oskuld när jag träffade min BM. Jag hade aldrig haft ett riktigt långt och stabilt förhållande innan och jag hade heller aldrig bott ihop med någon innan - dessutom blev jag plötsligt bonusmamma. Så i överförd bemärkelse var jag oskuld då. Är det inte nu då.

Jag tror inte att jag kommer att ha slöja (men har inte bestämt mig) eftersom den klänning jag funderar på har en detalj i nacken som skulle göra att det blev väldigt mycket tårta på tårta. Troligtvis kommer jag att ha krona dock eftersom det klär mig bättre än diadem och eftersom jag har en som jag kan låna gratis av min mor (gratis är extra gott när man försöker få ihop bröllopsbudgeten).

• Sebastiána

Man kan säga att jag vill gifta mig tradiononellt svenskt, så som mina föräldrar gjorde

Det blir alltså inget kastande av brudbuketten eller "something old, something new..." heller.

• Sonja68

Sebastiána skrev 2010-05-27 11:27:42 följande:
    Man kan säga att jag vill gifta mig tradiononellt svenskt, så som mina föräldrar gjorde Det blir alltså inget kastande av brudbuketten eller "something old, something new..." heller.

Det var nån som frågade mig när jag skulle kasta brudbuketten?? Eeehhh?! "Typ aldrig"

• shakynose

Jag håller faktiskt med om att symboliken i både kronan och slöjan är unken på samma sätt som överlämningen. Det handlar ju om att kontrollera kvinnans sexualitet, och även om det är en inhemsk tradition att bära krona o slöja så tycker jag att man gott kan välja bort dom. Dock är det inte lika illa som att vilja importera en tråkig sed som brudöverlämning, ifall man nu ändå skulle vilja ha krona och slöja.

Svar på tråden Jaha, ingen brudöverlämning då, men...