• Uppsalabrud2010

Jaha, ingen brudöverlämning då, men...

...hur går man in annars då? Har varit på många bröllop i Sverige, men aldrig varit på något bröllop som ej haft brudöverlämning. Blev ju sådant ramaskri så jag antar att vi inte kommer att ha det på bröllopet ändå. Vilken ordning går man in?

• Svar på tråden Jaha, ingen brudöverlämning då, men...
  • Dolly84

Men det är väldigt överdrivet att skylla den ojämna jämställdheten på brudöverlämning. Jag tycker att vi kvinnor ska sluta bete oss som offer hela tiden, börjar stå på oss och nå de mål vi vill. Då kommer vi komma rätt tillslut. Det rätta är inte att undvika saker man verkligen vill (tex "överlämningen"), utan stå för vad man gör och förklara varför. Bort med alla "så får man inte göra" som finns överallt, hela tiden. Gör det du själv känner är rätt.

• 100703 M och B

BlackWingedAngel:

Jag kommer uppfostra mina barn så jämställt jag kan och jag kommer få slåss med min blivande man om att vara hemma, hade han kunnat föda och amma själv så hade han gjort det.
    Jag kommer inte att hindra min eventuella dotter om hon vill att hennes pappa ska föra fram henne till altaret (om hon nu tänker gifta sig i kyrkan). Likaväl så kommer jag inte hindra henne om hon vill göra på något annat sätt.

Men att påstå att mitt val är det som påverkar hela samhället och nästa generation är nog att tillskriva mig lite väl mycket makt Visst har vi alla ett ansvar. Men vad jag gör på mitt bröllop påverkar inte så särskilt mycket på andra sidan jorden.

Jag tycker bara det är märkligt att dessa diskussioner blåses upp till såna oproportioneliga dimensioner. Prata gärna om jämställdhet och lika för alla, men att dra det till sin spets som det ofta görs i dessa diskussioner tycker jag förlöjligar hela ämnet. Och det är nog det som är mest synd.

Ska vi lägga det på den nivån så tycker jag att alla borde gifta sig för 1000kr och lägga resten på välgörenhetsarbete som arbetar för t ex utsatta flickor i u-länderna.

• BlackWIngedAngel

Jag tycker faktiskt inte att det är att tillskriva någon för mycket ansvar eller att dra det till sin spets. Det är väl snarare så att just den inställningen hos den stora massan gör att det problemen kvarstår. Jag tänker snarare; Jag kan inte göra MER än att börja med mig själv. Det samhället jag pratar om ligger inte på andra sidan jorden, utan är min direkta omgivning och de val jag gör påverkar den. Jag tror inte att något händer på andra sidan jorde varje gång jag gör ett val, men jag försöker tänka på de små sakerna jag kan förändra och som kan göra stora skillnad om alla gör likadant. Men om jag skulle låta bli att ta mitt ansvar för att jag inte kan förändra samhället så väljer jag ju att vara del av problemet.

100703 M och B skrev 2010-04-09 10:05:20 följande:

BlackWingedAngel:Jag kommer uppfostra mina barn så jämställt jag kan och jag kommer få slåss med min blivande man om att vara hemma, hade han kunnat föda och amma själv så hade han gjort det. Jag kommer inte att hindra min eventuella dotter om hon vill att hennes pappa ska föra fram henne till altaret (om hon nu tänker gifta sig i kyrkan). Likaväl så kommer jag inte hindra henne om hon vill göra på något annat sätt.Men att påstå att mitt val är det som påverkar hela samhället och nästa generation är nog att tillskriva mig lite väl mycket makt Visst har vi alla ett ansvar. Men vad jag gör på mitt bröllop påverkar inte så särskilt mycket på andra sidan jorden.Jag tycker bara det är märkligt att dessa diskussioner blåses upp till såna oproportioneliga dimensioner. Prata gärna om jämställdhet och lika för alla, men att dra det till sin spets som det ofta görs i dessa diskussioner tycker jag förlöjligar hela ämnet. Och det är nog det som är mest synd.Ska vi lägga det på den nivån så tycker jag att alla borde gifta sig för 1000kr och lägga resten på välgörenhetsarbete som arbetar för t ex utsatta flickor i u-länderna.
  • BlackWIngedAngel

Men jag tycker att offer ska göras inom rimliga gränser. Jag tycker ex inte att alla måste åka utomlands och göra volontärarbete med svårt utsatta människor för att de ska leva rätt.

Däremot tycker jag om jag har problem med att kvinnor och män inte behandlas lika så måste jag göra det jag kan i min vardag för förändra det. Visst är brudöverlämningen och bröllopet bara en dag, men det är en dag som sparas i folks minne mer än de flesta dagar och alla små val spelar roll.

• Soldemor
    lydice skrev 2010-04-08 22:37:06 följande:
    .Väldigt vanligt idag är att tärna och marskalk står framme i trappen om en sådan finns eller nära där brudparet skall stå. Är det yngre barn kan de gärna gå före in, annars går oftast brudföljet efter brudparet.
    Skulle nog snarast säga, att det vanigaste är att tärna och marskalk faktiskt går in med brudparet
  • 100703 M och B

BlackWingedAngel: Jag håller med om att all förändring faktiskt startar med en själv. Men det är ju att tvinga folk att välja bort något som har en helt annan betydelse för henne (eller honom) bara för att det finns inskränkta människor som inte förstår bättre.

Det är därför jag vägrar gifta mig kyrkligt för jag tror att mycket av det onda som händer/har hänt i världen har med religion att göra. Eller nej, fel av mig, inte religionen i sig utan vad den har använts till i årtusenden. Att fördöma, jaga, mörda, stjäla och förtrycka. Det är mitt bidrag till förändring i världen

• Soldemor

100703 M och B skrev 2010-04-09 10:59:16 följande:
    [citat]
    BlackWingedAngel: Jag håller med om att all förändring faktiskt startar med en själv. Men det är ju att tvinga folk att välja bort något som har en helt annan betydelse för henne (eller honom) bara för att det finns inskränkta människor som inte förstår bättre.Det är därför jag vägrar gifta mig kyrkligt för jag tror att mycket av det onda som händer/har hänt i världen har med religion att göra. Eller nej, fel av mig, inte religionen i sig utan vad den har använts till i årtusenden. Att fördöma, jaga, mörda, stjäla och förtrycka. Det är mitt bidrag till förändring i världen
    [/citat
    Religion kan också användas som en täckmanten för att rättfärdiga maktbegär. Låter liksom lite bättre att föra ett krig i religiöst syfte än att man exempelvis vill ha makt över ett landområde.

• 100703 M och B

Soldemor: Ja det var lite det jag menade. Religionen i sig har nog lärt många bra värderingar etc, men det är missbruket som jag vänder mig emot.

(En annan aspekt är att jag tycker det känns lite som hyckleri att stå i en kyrka och lova inför gud och hela församlingen att man ska älska varandra i nöd och lust, om jag inte tror på gud.
    Även om jag själv inte tror så respekterar jag de som gör det. Tillräckligt mycket för att inte ljuga i deras "hus".)

• Aleta

Vilka otroligt kloka ord!

BlackWIngedAngel skrev 2010-04-09 09:43:36 följande:
    Du väljer inte bara för dig själv. Du väljer samhälle för nästa generation också.
  • Rufsas

100703 M och B skrev 2010-04-09 08:23:50 följande:

Ju mer jag läser alla dessa diskussioner om vad man får och inte får, ska och inte ska och vad kyrkan säger, hur det ses av prästen osv.. Desto lyckligare blir jag för att vi gifter oss borgeligt!Vi får göra PRECIS som vi vill, jag kan bli överlämnad av en elefant om jag så skulle vilja
Svar på tråden Jaha, ingen brudöverlämning då, men...