Jag tycker faktiskt inte att det är att tillskriva någon för mycket ansvar eller att dra det till sin spets. Det är väl snarare så att just den inställningen hos den stora massan gör att det problemen kvarstår. Jag tänker snarare; Jag kan inte göra MER än att börja med mig själv. Det samhället jag pratar om ligger inte på andra sidan jorden, utan är min direkta omgivning och de val jag gör påverkar den. Jag tror inte att något händer på andra sidan jorde varje gång jag gör ett val, men jag försöker tänka på de små sakerna jag kan förändra och som kan göra stora skillnad om alla gör likadant. Men om jag skulle låta bli att ta mitt ansvar för att jag inte kan förändra samhället så väljer jag ju att vara del av problemet.
100703 M och B skrev 2010-04-09 10:05:20 följande:
BlackWingedAngel:Jag kommer uppfostra mina barn så jämställt jag kan och jag kommer få slåss med min blivande man om att vara hemma, hade han kunnat föda och amma själv så hade han gjort det. Jag kommer inte att hindra min eventuella dotter om hon vill att hennes pappa ska föra fram henne till altaret (om hon nu tänker gifta sig i kyrkan). Likaväl så kommer jag inte hindra henne om hon vill göra på något annat sätt.Men att påstå att mitt val är det som påverkar hela samhället och nästa generation är nog att tillskriva mig lite väl mycket makt Visst har vi alla ett ansvar. Men vad jag gör på mitt bröllop påverkar inte så särskilt mycket på andra sidan jorden.Jag tycker bara det är märkligt att dessa diskussioner blåses upp till såna oproportioneliga dimensioner. Prata gärna om jämställdhet och lika för alla, men att dra det till sin spets som det ofta görs i dessa diskussioner tycker jag förlöjligar hela ämnet. Och det är nog det som är mest synd.Ska vi lägga det på den nivån så tycker jag att alla borde gifta sig för 1000kr och lägga resten på välgörenhetsarbete som arbetar för t ex utsatta flickor i u-länderna.