• Uppsalabrud2010

Jaha, ingen brudöverlämning då, men...

...hur går man in annars då? Har varit på många bröllop i Sverige, men aldrig varit på något bröllop som ej haft brudöverlämning. Blev ju sådant ramaskri så jag antar att vi inte kommer att ha det på bröllopet ändå. Vilken ordning går man in?

• Svar på tråden Jaha, ingen brudöverlämning då, men...
  • wiicky
    OomphGirl skrev 2010-04-08 20:39:55 följande:
    I min åsikt borde politiska partier inte höra hemma i kyrkovalet, de har agendor som itne har något med det som kyrkan egentligen handlar om att göra.
    Det är politiska partier som ställer upp i valen genom att några engagerade inom partiet bildar en nomineringsgrupp. De frågor de väljer att driva i kyrkovalet är en agenda för sig som inte har något att göra med partiets övriga agenda.
  • Dolly84

Det är ganska konstigt att BT är det enda stället jag har "hört" negativa kommentarer angående brudöverlämningen. ALLA andra jag har pratat med, privat, skolan osv (många vet inte ens att jag ska gifta mig), tycker inte att det är ett dugg fel eller konstigt med att tralla in med sin pappa ;) Och väldigt många har varit på bröllop där det har varit så. Jag ska iallafall så småningom prata med vår präst och se vad han/hon tycker om saken.

• Pyttsan
    BlackWIngedAngel skrev 2010-04-08 19:38:52 följande:
    För att vara lite petig då så går tärnorna in med MARSKALKERNA. ;)
    Taget! =)
  • OomphGirl
    wiicky skrev 2010-04-08 21:03:06 följande:
    Det är politiska partier som ställer upp i valen genom att några engagerade inom partiet bildar en nomineringsgrupp. De frågor de väljer att driva i kyrkovalet är en agenda för sig som inte har något att göra med partiets övriga agenda.
    håller inte direkt med. då hade de itne jobbat under sina partinamn, men jag kan ha fel.

dock vet jag tex att en bekant fick ett fint blad från sverigedemokraterna när hon gick ur kyrkan en påsk för några år sedan.. dessa hade fina ord som "vi vill skapa en traditionell Svensk kyrka" och liknande. bakomliggande åsikter syns iaf igenom där. (ironsikt nog var hon som fick bladet inte ett dugg 'svensk' enligt deras standard..)
  • lydice

Oj spännande. Om du fortfarande vill gå in tillsammans med din pappa så hör efter med den präst som skall viga er. Kan vara så att kyrkoherden/chefen sagt till sina präster att de bör säga nej. Men det är inte alls säkert. Tala om för prästen hur ni ser på saken och att du/ni är medvetna om hur det var förr, vilken betydelse det hade då. Skall säkert gå om ni vill.

Väldigt vanligt idag är att tärna och marskalk står framme i trappen om en sådan finns eller nära där brudparet skall stå. Är det yngre barn kan de gärna gå före in, annars går oftast brudföljet efter brudparet.

Något man kan göra om man vill gå med sin far är att brudgummen väntar halvvägs i mittgången och tar över redan där.

• Sebastiána
    Dolly84 skrev 2010-04-08 21:07:14 följande:
    Det är ganska konstigt att BT är det enda stället jag har "hört" negativa kommentarer angående brudöverlämningen. ALLA andra jag har pratat med, privat, skolan osv (många vet inte ens att jag ska gifta mig), tycker inte att det är ett dugg fel eller konstigt med att tralla in med sin pappa ;) Och väldigt många har varit på bröllop där det har varit så. Jag ska iallafall så småningom prata med vår präst och se vad han/hon tycker om saken.
    För mig är det tvärtom. Jag hade aldrig träffat någon som blivit överlämnad förrän jag blev medlem på BT. Jag trodde bara det var några enstaka få, och att dessa gjorde det för att de var överromantiska på något sätt (eller Hollywoodifierade).
  • Aleta

För mig är det precis som Sebastiana säger. Jag trodde att det bara var ett mycket försvinnande fåtal, eller inga alls som höll på med brudöverlämning och att dessa inte visste något om det utan hade sett för mycket på Hollywoodfilmer.

Och frågar man t ex min mamma eller andra gamla tanter här i byn så blir de jätteupprörda. Jag har hört dem diskutera efter ett sådant bröllop, jag var inte inblandad så det var garanterat ingen som hängde på BT med i den diskussionen. De gav sig till och med på prästen och skällde lite på honom för att han inte hade fått denna trevliga flicka att inse vad det var frågan om. Han försökte försvara sig och sa att han hade förklarat hur kvinnoförnedrande det är, men de fnyste och sa typ: "Du kan omöjligt ha förklarat tillräckligt tydligt, X är en trevlig flicka och skulle aldrig göra något sådant om hon förstod vad det innebar."
    Som sagt, de har aldrig hängt på BT och hört argumenten. "Det var förr." "Det gäller inte mig." "Det är min dag." osv. osv.

Jag hörde dem också komma överens om att aldrig säga något till X, för de ville inte göra henne ledsen och förstöra minnet av hennes bröllop. De kommer alltid att vara helt övertygade om att X inte alls förstod symboliken.

Dolly84 skrev 2010-04-08 21:07:14 följande:
  • Andelle

Tycker bara det är så märkligt att "låna" inslag från en annan kultur och tradition om man inte har någon anknytning till den, ex familj eller släkt från ett land där brudöverlämning är tradition.

Ännu märkligare är att ingen pratar om att låna inslag från andra länders bröllopskultur. Exempelvis hennamålade händer som i Indien eller rida på en elefant till kyrkan. Krossa glas under foten som i den judiska bröllopscermonin osv.

Och om det inte kommer från amerikanska filmer, vart kommer det ifrån?

• 100703 M och B

Ju mer jag läser alla dessa diskussioner om vad man får och inte får, ska och inte ska och vad kyrkan säger, hur det ses av prästen osv.. Desto lyckligare blir jag för att vi gifter oss borgeligt!

Vi får göra PRECIS som vi vill, jag kan bli överlämnad av en elefant om jag så skulle vilja

Jämställdhet och feminism i all ära, men om jag skulle välja att min pappa ska gå vid min sida upp till min blivande man så betyder det något helt annat för mig. Det betyder verkligen inte att jag anser att min pappa äger mig och att han lämnar över mig som en ärv ägodel till min man.

Det betyder att jag ber min käre far som står mig väldigt nära att gå med mig fram till min blivande man. Hade min mamma stått mig lika nära på det sättet så hade jag bett henne. Eller min bror. Eller min moster.

Och om min blivande man skulle vilja gå fram med sin mamma, sin pappa, sin bror, sin kusin eller sin bästa tjejkompis - Varsågod!

Är så fascinerad över hur stora proportioner detta får.

• BlackWIngedAngel

100703 M och B: Det folk blir upprörda är väl att det kommer ur en tradition som handlade om att kvinnor inte kunde ta hand om sig själva. Det var ju bara män som kunde ge bort dem. Vissa saker behöver ibland försvinna för att skapas om med en ny innebörd. Det där med att det inte är "din" symbolik är inte alltid helt relevant eftersom man då offrar samhällets helhetsbild.

Att vara föräldrarledig är ett sådant exempel. Kvinnors löneutveckling (eller brist på) kan i många hänseende ledas till att de är hemma mer med barnen. De tar ut större delen av förädraledigheten och är hemma mer med sjuka barn. Därför är missar de mer arbetstid vilket både arbetsplatsen och deras egen karriär drabbas av. I och med att barnen var kvinnans ansvar på den tiden kvinnor inte arbetade, så har denna tradition skapat en tankegång i samhället om att barnen i första hand är kvinnans ansvar. Många kvinnor är dessutom föräldrarlediga mer tid eftersom familjen förlorar mer ekonomiskt på att mannen är ledig, eftersom han tjänar bättre, vilket är ironiskt eftersom det är just därför att männen inte är hemma som de tjänar mer.
    Därför bör man fundera lite på vad man tycker är viktigast i alla sådana här situationer. Varje kvinna som får ett barn (kanske särskilt en dotter) bör fundera på vilket som betyder mest; Å ena sidan kan hon få lite fler dagar hemma med sitt barn (även om detta då blir dagar som pappan förlorar) och en något bättre ekonomisk situation. Å andra sidan, genom att dela lika på föräldrarledighet och sjukdagar, så ger hon inte bara barnet en större möjlighet att skapa tidiga band till båda sina föräldrar. Hon ger dessutom sin dotter möjligheten att växa upp i ett samhälle med mer lika löner och en mer jämställd syn på ansvaret för barnbarnen.

Så länge det är en brudöverlämning och inte en brudparsöverlämning och så länge majoriteten som ges bort är kvinnor, av sina fäder, så måste man inse att det man gör inte bara är en "fin gest" utan ett ställningstagande om samhällets helhetsbild. Vi har valfrihet i Sverige och gör naturligtvis som vi vill allihop. Men detta är ju varför det får så stora proportioner och man måste faktiskt förstå att de val man gör, inte bara är ens egna val och inte bara för just den gången. Du väljer inte bara för dig själv. Du väljer samhälle för nästa generation också.

Svar på tråden Jaha, ingen brudöverlämning då, men...