För mig är det precis som Sebastiana säger. Jag trodde att det bara var ett mycket försvinnande fåtal, eller inga alls som höll på med brudöverlämning och att dessa inte visste något om det utan hade sett för mycket på Hollywoodfilmer.
Och frågar man t ex min mamma eller andra gamla tanter här i byn så blir de jätteupprörda. Jag har hört dem diskutera efter ett sådant bröllop, jag var inte inblandad så det var garanterat ingen som hängde på BT med i den diskussionen. De gav sig till och med på prästen och skällde lite på honom för att han inte hade fått denna trevliga flicka att inse vad det var frågan om. Han försökte försvara sig och sa att han hade förklarat hur kvinnoförnedrande det är, men de fnyste och sa typ: "Du kan omöjligt ha förklarat tillräckligt tydligt, X är en trevlig flicka och skulle aldrig göra något sådant om hon förstod vad det innebar."
Som sagt, de har aldrig hängt på BT och hört argumenten. "Det var förr." "Det gäller inte mig." "Det är min dag." osv. osv.
Jag hörde dem också komma överens om att aldrig säga något till X, för de ville inte göra henne ledsen och förstöra minnet av hennes bröllop. De kommer alltid att vara helt övertygade om att X inte alls förstod symboliken.
Dolly84 skrev 2010-04-08 21:07:14 följande:
Det är ganska konstigt att BT är det enda stället jag har "hört" negativa kommentarer angående brudöverlämningen. ALLA andra jag har pratat med, privat, skolan osv (många vet inte ens att jag ska gifta mig), tycker inte att det är ett dugg fel eller konstigt med att tralla in med sin pappa ;) Och väldigt många har varit på bröllop där det har varit så. Jag ska iallafall så småningom prata med vår präst och se vad han/hon tycker om saken.