• Uppsalabrud2010

Jaha, ingen brudöverlämning då, men...

...hur går man in annars då? Har varit på många bröllop i Sverige, men aldrig varit på något bröllop som ej haft brudöverlämning. Blev ju sådant ramaskri så jag antar att vi inte kommer att ha det på bröllopet ändå. Vilken ordning går man in?

• Svar på tråden Jaha, ingen brudöverlämning då, men...
  • Aleta
    fibobs skrev 2010-05-27 11:19:25 följande:
    för att svara på TS så går ev. brudfölje in först. Brudnäbbar först för att följas av Best man och tärna.Sist ni...eller har jag fel?
    Ja, traditionellt så går brudnäbbarna först, sedan brudparet och efter dem alla tärnor och marskalkar (om man nu har flera). Några "best men" har man inte alls.
  • spunge

Sebastiána skrev 2010-05-27 11:26:17 följande:
    ... i och för sig... när jag tänker efter var en sorts oskuld när jag träffade min BM. Jag hade aldrig haft ett riktigt långt och stabilt förhållande innan och jag hade heller aldrig bott ihop med någon innan - dessutom blev jag plötsligt bonusmamma. Så i överförd bemärkelse var jag oskuld då. Är det inte nu då. Jag tror inte att jag kommer att ha slöja (men har inte bestämt mig) eftersom den klänning jag funderar på har en detalj i nacken som skulle göra att det blev väldigt mycket tårta på tårta. Troligtvis kommer jag att ha krona dock eftersom det klär mig bättre än diadem och eftersom jag har en som jag kan låna gratis av min mor (gratis är extra gott när man försöker få ihop bröllopsbudgeten).

nån sorts oskuld? antingen är man det eller inte...

• spunge

skulle det jämna ut sig för er som är emot brudlämnandet om min m2b går in med sin mor?

• Aleta
    spunge skrev 2010-05-27 12:26:19 följande:
    skulle det jämna ut sig för er som är emot brudlämnandet om min m2b går in med sin mor?
    Sannolikt ja om man bara är emot det pga de ojämlika signaler det sänder. 

Antagligen nej om det är mer att man tycker att kyrkoordningen ska följas.

• kikel

Vit kläning då? kommer ni inte bära det? är också en symbol för oskuld

• Sonja68

spunge skrev 2010-05-27 12:26:19 följande:

Jag tycker man ska följa kyrkoordningen och gå in tillsammans! Men om man nu absolut inte vill det (vilket för mig verkar konstigt, varför vill man inte gå in med sin älskade som man ska dela livet med, men okej det är inte min ensak) och måste ha nå'n sorts egen, enskild entré så sänder det ut bättre signaler om din man går in med sin mor och du med din far. OM prästen går med på det förstås! 
    Men jag tycker fortfarande att det är lite löjligt att vuxna människor måste ledas av sina föräldrar till altaret. Förstår inte det fina i den kråksången liksom?

• Duchess

kikel skrev 2010-05-27 12:52:39 följande:

Nej, det är en statussymbol. Står mer om det tidigare i tråden.

• mrsJR

Den vita klänningen är i grunden ingen symbol för oskuld. Det var ett bevis på att man hade mycket pengar och hade råd att köpa en klänning som man bara använde en gång. De mindre bemedlade köpte istället en svart klänning till bröllopet för att då kunde de använda den även efteråt. Att bära vit klänning blev ett mode som spred sig till andra samhällsklasser och idag har det modet blivit tradition. 

Kan tilläggas att till en början bar även männen vitt. 

• Sonja68

kikel skrev 2010-05-27 12:52:39 följande:

Vit klänning är väl inte enbart en symbol för oskuld? Det har man ju på studenten, sommarfester, mm. Jag tänker inte när jag ser en tjej med vit klänning att hon är oskuld. Ej heller i samband med vigsel.
    Jag hade kunnat gifta mig i en annan färg, men jag tycker vitt är elegant och festligt och jag passar rätt bra i vitt. Min make hade svart kostym och jag gillar kombinationen svart och vitt.
    Vit är bara en färg, brudöverlämning är en handling, något man gör.
    Att jag tar på mig vit klänning fastän jag inte är oskuld är väl inget som skadar någon annan eller strider mot kyrkoordningen och jag tycker inte det kan ses som ett hån mot människor som kämpar, och har kämpat, för människors lika värde, kvinnoförtryck eller kvinnors rätt att få gifta sig med den dom vill heller.
    Men det finns säkert någon som tycker det.

• Aleta

Vit klänning = jag är rik och har råd med opraktiska kläder.

Kanske inte så trevligt att vara skrytig heller?

Svar på tråden Jaha, ingen brudöverlämning då, men...