• Uppsalabrud2010

Jaha, ingen brudöverlämning då, men...

...hur går man in annars då? Har varit på många bröllop i Sverige, men aldrig varit på något bröllop som ej haft brudöverlämning. Blev ju sådant ramaskri så jag antar att vi inte kommer att ha det på bröllopet ändå. Vilken ordning går man in?

• Svar på tråden Jaha, ingen brudöverlämning då, men...
  • Flotten

Jag har förmånen att jobba i en församling där man tar det för självklart att följa svenska traditionen där brudparet går in tillsammans skulle vilja säga en sak som inte har med vare sig politik eller religion (dock inget fel i dessa ämne).

Det finns inget finare än precis innan brudparet skall gå in i kyrkan från vapenhuset, när de står och tittar på varandra, fnissar, torkar en tår, undrar lite vad de gett sig in på TILLSAMMANS, tar varandras händer och ofelbart frågar prästen eller vaktmästaren, "hur skall man hålla i varandra"?
    Allt det här hör till VI-känslan.

• BlackWIngedAngel

Jag skyller naturligtvis inte alltihop på just den punkten, men alla små val vi gör påverkar ju helheten.

Dolly84 skrev 2010-04-09 09:56:27 följande:
    Men det är väldigt överdrivet att skylla den ojämna jämställdheten på brudöverlämning.
  • Aleta

Jättebra att du berättar detta. Det är så många som aldrig har varit på en vigsel eller vet hur en svensk vigsel går till och därför missar vilka fina inslag som man missar när man väljer andra seder.

Flotten skrev 2010-04-09 16:05:59 följande:
    Jag har förmånen att jobba i en församling där man tar det för självklart att följa svenska traditionen där brudparet går in tillsammans skulle vilja säga en sak som inte har med vare sig politik eller religion (dock inget fel i dessa ämne).Det finns inget finare än precis innan brudparet skall gå in i kyrkan från vapenhuset, när de står och tittar på varandra, fnissar, torkar en tår, undrar lite vad de gett sig in på TILLSAMMANS, tar varandras händer och ofelbart frågar prästen eller vaktmästaren, "hur skall man hålla i varandra"?Allt det här hör till VI-känslan.
  • Wine

Min blivande man är Amerikan och van vid att bruden blir inledd av sin far. Och att han står och väntar vid altaret.

Men jag vill inte att min pappa ska leda mej in. Det är inte min tradition. Jag ska gå in själv. Först ska en av mina systrar gå, som är brudtärna och sen min andra syster som också är tärna. Precis innan jag går in går min brudnäbb och kastar blommor på gången. allt detta till en melodi va har bestämt. Sen börjar Brudmarshen och jag kommer in.

Min blivande har två bestmen som står och väntar på varsin brudnäbb vid altaret och sen går dom och ställer sig på varsin sida. Sen när jag ska gå in står min blivande där själv och väntar på mej. Sen går vi och ställer oss framför prästen ihop!

Alla gör precis som dom vill. Och jag tycker vi har gjort en bra deal iom att både jag och min blivande får som vi vill. Han vill ju stå och vänta liksom.. Det är hans tradition.

Lycka till!

• snurrigajag

Min pappa skall gå fram med mig o detta för att JAG vill det....

Tycker detta e en fin tradition i vår familj, prästen var oxå helt ok med det
    han sa att det va ca 50/50 som hade det så.

Tycker faktiskt att det överhuvud taget blivit en ganska löjlig debatt om detta
    för alla ska väl göra som den vill.

Kramizar

• danicalifornia

jag tycker att alla ska få göra som dom själva vill, tradition eller inte!! vill man att ens far ska lämna över en så kan man väl få göra så vill man gå in med sin blivande får man det!! jag o min blivande kommer gå in tillsammans för det funkar för oss! jag förstår att man måste respektera prästens bestämelser men kan inte dom oxå respektera brudparets önskan??? man måste kanske inse att det bildas nya traditioner i alla generationer och religioner!

• Sebastiána
    snurrigajag skrev 2010-05-03 11:40:12 följande:
    Min pappa skall gå fram med mig o detta för att JAG vill det....Tycker detta e en fin tradition i vår familj, prästen var oxå helt ok med dethan sa att det va ca 50/50 som hade det så.Tycker faktiskt att det överhuvud taget blivit en ganska löjlig debatt om dettaför alla ska väl göra som den vill.Kramizar
    Det är väl ingen som tvivlar på att det är brudarna själva som vill bli överlämnade, snarare tvärtom. Det är mycket JAG, JAG, JAG!
  • Dolly84

Det mesta i livet handlar ju om sig själv, vad man gör, vill göra och kan göra. Efter alla diskussioner om det här med brudöverlämning, förstår jag fortfarande inte vad som är så fel med det. Ingen påverkas på något sätt av att man går in i kyrkan med sin far. Ingen far illa. Och gör man det inte så är det ingen där ute som får ett bättre liv. Ingen av de stackars kvinnorna eller männen som är tvingade till äktenskap kommer att få det sämre för att man går in med sin pappa. Ska man låta bli för att visa någon sorts respekt för de intvingade, så kan man ju börja fundera på om det är rätt att gifta sig. Vi MÅSTE ju faktiskt inte gifta oss. Vi kan låta bli och ha ett alldeles underbart liv ändå. Vi kan visa våra nära och kära att vi inte gifter oss, för att vi inte behöver, och då tro att det kommer att framföras till dem som inte har den friheten. Tror ni att de mår bättre då? Det gör inte jag. Tror faktiskt inte alls att det spelar någon roll vem vi går in i kyrkan med. Sedan att det inte är en svensk tradition... ja, vad ska jag säga? Tycker inte att så mycket jag lever efter är så traditionellt för Sverige. Vissa saker är, andra inte. Det stör mig inte det minsta, trivs med att blanda! 

• knyttan

BlackWIngedAngel: Det var det bästa jag har läst på länge, tack tack! Önskar bara att fler förstod att se sig själv och sina "personliga" val i ett större perspektiv. Jag tycker faktiskt inte att "alla kan göra precis som man vill". Vi ingår alla i ett sammanhang där symbolhandlingar och ritualer (som ett bröllop tex!!) får betydelse genom hur vi kollektivt tolkar det. Man kan inte ta en liten bit av det och säga att just den här delen vill JAG välja att tolka på det här sättet när ingen annan (eller bara ett fåtal) gör det. Bröllopet som ritual står för att två människor väljer att förena sina liv, och vi tolkar det så gemensamt, det är därför det får den tyngd det har. Man kan inte göra precis som man vill (om man gifter sig i kyrkan åtminstone) för man väljer genom att gifta sig att ingå i en urgamal ritual och man väljer det för att det tillhör vår tradition och kultur. Beslutet att gifta sig har sin grund i att man tillhör en kultur där man gifter sig för att markera att man hör ihop. Om "alla gör precis som man vill" så kan man väl lika gärna hitta på någon egen liten cermoni och sen hävda att det är juridiskt bindande, eller påstå att i ens egen religion som man själv har hittat på så tillämpas månggifte, etc... Vi är bundna vid en mängd saker, juridiskt, kulturellt, religiöst, som formar våra val, det är inte bara att tota ihop något efter eget tycke o smak...

• BlackWIngedAngel

Dolly84 förstår inte felet med brudöverlämning. Jag förstår inte hur en vuxen människa ( jag gissar, utifrån forumets upplägg samt siffran i namnet) kan säga att ingen påverkas av brudöverlämning. Självklart påverkas samhället i stort av något som många gör. Traditionen i sig kommer från en förlegad kvinnosyn som man slagits i generationer för att bli fri ifrån och som vi fortfarande inte är helt fria ifrån. 

En dag kanske det är annorlunda, när fördomarna om kvinnors behov att bli skyddad och omhändertagna är borta och män förs in av sina mammor o samma utsträckning som kvinnor av sina fäder och då kanske vi kan skapa en helt ny tradition som inte står för alla de gamla värderingarna. Men fram tills dess måste vi inse att de beslut vi fattar ger signaler till omvärlden. 

Sedan kan man ju fråga sig, om det nu inte är en fråga om jämlikhet, varför är det då en så stor majoritet kvinnor som tycker att detta är "fint" och varför finns det inte lika många män som tycker att det är "fint" att bli inledd av sin mamma? Personligen tror jag att det handlar om en, möjligen omedveten, dröm om att leva ut sin prinsessdröm för en dag. Att man faktiskt vill vara omhuldad och beskyddad för en dag. Men man kan inte leva så en dag utan att det får konsekvenser för hur man behandlas övriga dagar. 

Svar på tråden Jaha, ingen brudöverlämning då, men...