Dolly84 förstår inte felet med brudöverlämning. Jag förstår inte hur en vuxen människa ( jag gissar, utifrån forumets upplägg samt siffran i namnet) kan säga att ingen påverkas av brudöverlämning. Självklart påverkas samhället i stort av något som många gör. Traditionen i sig kommer från en förlegad kvinnosyn som man slagits i generationer för att bli fri ifrån och som vi fortfarande inte är helt fria ifrån.
En dag kanske det är annorlunda, när fördomarna om kvinnors behov att bli skyddad och omhändertagna är borta och män förs in av sina mammor o samma utsträckning som kvinnor av sina fäder och då kanske vi kan skapa en helt ny tradition som inte står för alla de gamla värderingarna. Men fram tills dess måste vi inse att de beslut vi fattar ger signaler till omvärlden.
Sedan kan man ju fråga sig, om det nu inte är en fråga om jämlikhet, varför är det då en så stor majoritet kvinnor som tycker att detta är "fint" och varför finns det inte lika många män som tycker att det är "fint" att bli inledd av sin mamma? Personligen tror jag att det handlar om en, möjligen omedveten, dröm om att leva ut sin prinsessdröm för en dag. Att man faktiskt vill vara omhuldad och beskyddad för en dag. Men man kan inte leva så en dag utan att det får konsekvenser för hur man behandlas övriga dagar.