• Uppsalabrud2010

Jaha, ingen brudöverlämning då, men...

...hur går man in annars då? Har varit på många bröllop i Sverige, men aldrig varit på något bröllop som ej haft brudöverlämning. Blev ju sådant ramaskri så jag antar att vi inte kommer att ha det på bröllopet ändå. Vilken ordning går man in?

• Svar på tråden Jaha, ingen brudöverlämning då, men...
  • spunge

nu ska ju inte jag gifta mig i kyrkan.. eftersom jag är emot allt vad religion och vad religion gör mot människor..massa ont!
    tycker att det är löjligt att vuxna människor som inte är troende lovar nån som kanske inte finns nåt som dom inte är säkra på att dom kan hålla...
    men ja antar att ni som har kyrkovigslar är djupt religiösa??

• Sonja68

Aleta skrev 2010-05-27 13:34:45 följande:
    Vit klänning = jag är rik och har råd med opraktiska kläder. Kanske inte så trevligt att vara skrytig heller?

Nä, förmodligen inte. Men det är smällar man får ta. En riktig hycklare är vad jag är, för jag är varken rik eller oskuld

• Aleta

Men hu då!

Sonja68 skrev 2010-05-27 13:40:51 följande:
      Nä, förmodligen inte. Men det är smällar man får ta. En riktig hycklare är vad jag är, för jag är varken rik eller oskuld
  • Sonja68

spunge skrev 2010-05-27 13:40:13 följande:
    nu ska ju inte jag gifta mig i kyrkan.. eftersom jag är emot allt vad religion och vad religion gör mot människor..massa ont! tycker att det är löjligt att vuxna människor som inte är troende lovar nån som kanske inte finns nåt som dom inte är säkra på att dom kan hålla...men ja antar att ni som har kyrkovigslar är djupt religiösa??

Jag är kristen och medlem i Svenska kyrkan. Hur djupt religiös jag är kan vara svårt att definiera, vad är måttstocken för det?
    Jag går inte i kyrkan varje söndag, men jag är där vid de större kyrkliga högtiderna eftersom jag sjunger i kyrkokören och så även mina barn.

• Sonja68

Spunge: Jag tycker du gör helt rätt som inte gifter dig i kyrkan när du känner så inför religion. Du har min fulla respekt där.

• mrsJR
    nu ska ju inte jag gifta mig i kyrkan.. eftersom jag är emot allt vad religion och vad religion gör mot människor..massa ont! tycker att det är löjligt att vuxna människor som inte är troende lovar nån som kanske inte finns nåt som dom inte är säkra på att dom kan hålla...men ja antar att ni som har kyrkovigslar är djupt religiösa??
    Nu vet jag inte om jag tycker man måste vara djupt religiös, vad betyder det överhuvudtaget?  Man det klart att man bör ha en tro om man gifter sig i kyrkan, annars är det ju lite som att gifta sig i en synagoga om man inte är jude. 

Jag tror på Gud och känner mig bekväm med att ge mitt löfte inför honom och vill att han välsignar mitt äktenskap. Sen skulle jag inte kalla mig djupt religiös, det begreppet är mer något jag förknippar med fanatism och sekter. 

• Sonja68

mrsJR skrev 2010-05-27 13:46:23 följande:
    Jag tror på Gud och känner mig bekväm med att ge mitt löfte inför honom och vill att han välsignar mitt äktenskap.

Så känner jag också.

• Duchess

Jag vet inte om jag är djupt religiös. Jag går inte i kyrkan varje söndag, eller ens varje månad, men jag betecknar mig själv som kristen och ville ha Guds välsignelse över mitt äktenskap.

• Rufsas

Men jag måste fråga om vita klänningar. Var kommer det ifrån att det visar att man är oskuld? är det en skröna? Har aldrig hört den andra betydelsen som ni presenterar ovan.

• Aleta
    Rufsas skrev 2010-05-27 14:50:09 följande:
    Men jag måste fråga om vita klänningar. Var kommer det ifrån att det visar att man är oskuld? är det en skröna? Har aldrig hört den andra betydelsen som ni presenterar ovan.
    Ja, det är en skröna, precis som att röd klänning inte skulle passa sig på bröllopet för att man har haft ihop det med brudgummen är en skröna.

• BlivandeFruPettersson

Rufsas skrev 2010-05-27 14:50:09 följande:

Handlar det inte om att kvinnor började ha vita klänningar för att visa att de hade det så bra ställt att de hade råd att köpa en klänning för just bröllopet, istället för svarta klänningar som var vanligt innan? Eller är jag helt ute och cyklar nu? Jag är i alla fall som Sonja68 skrev ovanför varken rik (vem är det som student?) eller oskuld, så jag vet inte riktigt vad jag ska förklara det valet med (ironi, ja {#lang_emotions_wink}).

• Rufsas
    Aleta skrev 2010-05-27 15:01:14 följande:
    Ja, det är en skröna, precis som att röd klänning inte skulle passa sig på bröllopet för att man har haft ihop det med brudgummen är en skröna.  
    Men denna skrönan är väl ändå "värre"? Vet inte hur många trådar jag läst där blivande brudar skriver: "jag ska ha en blå klänning och alla vet ju ändå att vi haft ihop det i sänghalmen..."

Men okej, jag är inte den som är den. Jag är rik och därför köpte jag en vit klänning som kostade 2 500:-.

• Lantlolla

BlivandeFruPettersson skrev 2010-05-27 15:52:50 följande:
      Handlar det inte om att kvinnor började ha vita klänningar för att visa att de hade det så bra ställt att de hade råd att köpa en klänning för just bröllopet, istället för svarta klänningar som var vanligt innan? Eller är jag helt ute och cyklar nu? Jag är i alla fall som Sonja68 skrev ovanför varken rik (vem är det som student?) eller oskuld, så jag vet inte riktigt vad jag ska förklara det valet med (ironi, ja ).

Jo,det är åtminstone den gängse förklaringen!! På Svenska kyrkans hemsida finns bra förklaringar till symböliken på olika attribut.

Jag hade vinröd klänning, jag vet att jag och brudgummen hade tagit ut fröjderna i förskott. Vi döpte dessuon barn 2, en gosse, samtidigt. Barn 1 var näbb.

Svar på tråden Jaha, ingen brudöverlämning då, men...