happylove skrev 2010-05-26 21:46:24 följande:
Hej! Jag gifter mej i år i aug och min pappa kommer gå med mej in och sen möta upp min blivande man.. Jag ser det som hedrande av min far att han vill gå in med mej och att det är vackert... Jag älskar min far och min blivande man. Jag ser det inte som att han ska ge mej viadre för att min blivande ska försörja mej eller att det inte är jämlikt,, Jag har ju själkv bestämt att jag vill ha det så. Jag ser det som att min pappa ger sitt samtycke till att lita på den man jag valt kan se efter mig och mina behov,, Alltså vad jag menar är att han är omtänksam , trygg och pålitlig.. jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva utan att det blir en massa påhopp.. Vi går ju ut tillsammans som man och hustru.. summa sumarum... det är så fånigt tänk på 2000 talet,, varför ska kyrkan bli jämlikt tänkande och fortfarande hänga upp sig om en sed som haft en betydelse långt bak i tiden, Varför kan man inte få en ny syn på det hela om man nu ska vara så jämlik??? Har för mig att kyrkan alltid förespråkat att äktenskapet består av en man och en kvinna men se hur det har gått frammåt! Vilket jag är otroligt glad över.
Roligt att du är glad, men du säger att det är några saker du inte förstår, jag ska försöka klargöra så gott jag kan.
Att bli förd till altaret av en man till en annan man är en utländsk tradition (har aldrig funnits i Sverige) som kommer från den tid då kvinnan var omyndig och inte hade något att säga till om. Symboliken i detta är väldigt stark och tydlig fortfarande, det är dessutom en realitet för merparten av världens kvinnor, det finns till och med ungdomar i Sverige som blir bortgifta mot sin vilja.
Att du eller någon annan väljer att göra detta betyder inte att just du har problem med jämställdheten, det är det ingen som tror. Det som däremot händer är att du medverkar i en ceremoni som sänder ut signaler som andra tolkar oavsett hur du själv vill se på saken. Dessa signaler gör att samhället i stort påverkas vad gäller synen på kvinnan och detta påverkar i framtiden våra barn.
Vi har fått ett enormt arv av tidigare generationers kvinnor (och givetvis män) som har kämpat för lika rättigheter. Vi har idag en skyldighet att förvalta detta så att nästkommande generationer också får ta del av det. Om vi slösar bort allt för att vi tycker att vi har råd så tar vi inte vårt ansvar. Vi är inte så jämställda som vi vill tro och vi har inte varit det så länge, det kan ändras åt andra hållet också.
Många har inte tänkt på detta tidigare och det är flera som efter att ha fått reda på vad det hela innebär har valt att ändra sig och gå in med sin blivande istället. De som vill ses först vid altaret har valt att ses på kyrktrappan och få den känslan där för att sedan gå vidare in tillsammans.
En annan aspekt är förstås respekt gentemot svenska kyrkan, om det nu är där man vill vigas, eftersom de uppenbarligen inte tycker om detta och symboler är väldigt viktiga inom religionen.