• Uppsalabrud2010

Jaha, ingen brudöverlämning då, men...

...hur går man in annars då? Har varit på många bröllop i Sverige, men aldrig varit på något bröllop som ej haft brudöverlämning. Blev ju sådant ramaskri så jag antar att vi inte kommer att ha det på bröllopet ändå. Vilken ordning går man in?

• Svar på tråden Jaha, ingen brudöverlämning då, men...
  • Mymlan16

Nu har jag inte läst allt som skrivits här, men jag har inte uppfattat att ramaskriet vid överlämning kommer av att bruden hamnar i centrum, utan symboliken i att bli överlämnad? Vilken väl bygger på att man lämnas över från fadern till den blivande äkta mannen; i gamla tider ett tecken/symbolik för att man "byter ägare". Inte så modernt eller jämställt i sig alltså... Men å andra sidan; vit klänning står för oskuld, och det är det ju få som är det när de gifter sig? Så mycket i själva bröllopsritualen bygger ju på gamla förutsättningar och ritauler som med tiden förvandlats till seder, där innebörden inte längre är lika betydelsefull? man måste ju göra som man själv vill och trivs... =) ?!

• Kärleken9

Jag har också läst att svenska kyrkan i många fall inte tillåter brudöverlämning men varför vet jag inte om det är för att det är att se ner på bruden, så tolkar inte jag det. Är väl mer att det är en mer amerikansk sed än svensk.

Vi kommer att gå in på var sida om bänkrader, kyrkan är byggd så. Sen förenas vi framför dessa bänkar, fattar varandras händer, och går altargången fram tillsammans. Före oss kommer vår säckpipeblåsare att gå, är en hemlighet som ingen vet före själva vigseln. Efter oss kommer tärna och marskalk och även min systerson. Systersonen och tärnan håller varsitt barn i handen, våra näbbar och barn. Detta för att vi vet inte hur de reagerar dels på säckpipan dels pga allt folk osv på detta sätt slipper vi hålla koll på barnen och koncentrera oss på vad vi ska göra. Sist kommer prästen. Känns mycket bra. Just det med att vi först går in sida vid sida men med bänkarna i mellan symboliserar våra liv före vi träffade varandra och sen då förenas. Hade redan före bestämt att vi ville gå in tillsammans. Min syster blev överlämnad av vår far och det var fint det med på sitt sätt. Och kändes förövrigt inte alls förnedrande eller nedklankande.

• OomphGirl
    ascensionday skrev 2010-03-25 11:09:11 följande:
    Det kanske vore enklast för alla om Svenska Kyrkan tog ett beslut i den här omdebatterade frågan.
    Jag tycker istället kyrkan borde bli mindre av en instutition. Svenska kyrkan, specielly i ett så liberalt land som sverige är så förvånansvärt stel och ritualiserad.

Mer borde lämnas upp till enskilda präster, de är de som tar sig tid att lyssna till gud. vilket bör vara drivande i hur kyrkan drivs, inte byråkratiska beslut..
  • sarafalk
    OomphGirl skrev 2010-03-25 19:43:51 följande:
    Jag tycker istället kyrkan borde bli mindre av en instutition. Svenska kyrkan, specielly i ett så liberalt land som sverige är så förvånansvärt stel och ritualiserad. Mer borde lämnas upp till enskilda präster, de är de som tar sig tid att lyssna till gud. vilket bör vara drivande i hur kyrkan drivs, inte byråkratiska beslut..
    Håller helt med!!!
  • 090208
    sandraniklas skrev 2010-03-24 21:26:51 följande:
    o alla blickar till mig ;)
    Och ingen bryr sig om brudgummen..?
  • wiicky
    OomphGirl skrev 2010-03-25 19:43:51 följande:
    Jag tycker istället kyrkan borde bli mindre av en instutition. Svenska kyrkan, specielly i ett så liberalt land som sverige är så förvånansvärt stel och ritualiserad. Mer borde lämnas upp till enskilda präster, de är de som tar sig tid att lyssna till gud. vilket bör vara drivande i hur kyrkan drivs, inte byråkratiska beslut..
    De enskilda prästerna har stor frihet, men de måste ju hålla sig till gällande regler och till det som står i handboken när det gäller vigslar och andra förrättningar. Allt som står där och övrigt som bestäms i Svenska kyrkan är för övrigt bestämt i demokratiska beslut tagna av folkvalda representanter. Dessa har du troligtvis själv röstat fram om du har röstat i kyrkovalen.

När det gäller brudöverlämning finns det inget bestämt, men man avråder från det.
  • Pyttsan

Har inte läst hela tråden, men traditionellt går ev näbbar först (ev med någon tärna om de är små) sedan brudparet och efter dem tärnor och bestmän. Prällen kommer allra sist, men oftast står han framme vid altaret nuförtiden.

OM ni väljer att gå annorlunda, så att ni kommer in sist själva, se till att lämna MYCKET utrymme till tärnor och bestmän. Annars syns ni kanske jättedåligt och det är svårt att ta bra bilder.

Man gifter sig inte för bilderna, men det är trist när man märker efteråt att det är ett huvud eller någons axel på alla bilderna från kyrkan. Den som går först har uppmärksamheten på sig, det bara blir så! Annars skulle jag låta alla som går före gå ända fram och sedan göra egen entré.

mvh

• BlackWIngedAngel

För att vara lite petig då så går tärnorna in med MARSKALKERNA. ;)

Pyttsan skrev 2010-04-07 20:19:42 följande:
    Har inte läst hela tråden, men traditionellt går ev näbbar först (ev med någon tärna om de är små) sedan brudparet och efter dem tärnor och bestmän. Prällen kommer allra sist, men oftast står han framme vid altaret nuförtiden.OM ni väljer att gå annorlunda, så att ni kommer in sist själva, se till att lämna MYCKET utrymme till tärnor och bestmän. Annars syns ni kanske jättedåligt och det är svårt att ta bra bilder.Man gifter sig inte för bilderna, men det är trist när man märker efteråt att det är ett huvud eller någons axel på alla bilderna från kyrkan. Den som går först har uppmärksamheten på sig, det bara blir så! Annars skulle jag låta alla som går före gå ända fram och sedan göra egen entré.mvh
  • pingst2010

Vi ska ha prästen framme och även tärna och bestman. Sedan kommer hans två småtjejer gå in före oss och efter oss kommer mina tonåringar. När vi väl kommer fram ska mina och hans barn sätta sig i första bänken.

• OomphGirl
    wiicky skrev 2010-03-30 16:50:11 följande:
    De enskilda prästerna har stor frihet, men de måste ju hålla sig till gällande regler och till det som står i handboken när det gäller vigslar och andra förrättningar. Allt som står där och övrigt som bestäms i Svenska kyrkan är för övrigt bestämt i demokratiska beslut tagna av folkvalda representanter. Dessa har du troligtvis själv röstat fram om du har röstat i kyrkovalen.När det gäller brudöverlämning finns det inget bestämt, men man avråder från det.
    I min åsikt borde politiska partier inte höra hemma i kyrkovalet, de har agendor som itne har något med det som kyrkan egentligen handlar om att göra.
Svar på tråden Jaha, ingen brudöverlämning då, men...