• Uppsalabrud2010

Jaha, ingen brudöverlämning då, men...

...hur går man in annars då? Har varit på många bröllop i Sverige, men aldrig varit på något bröllop som ej haft brudöverlämning. Blev ju sådant ramaskri så jag antar att vi inte kommer att ha det på bröllopet ändå. Vilken ordning går man in?

• Svar på tråden Jaha, ingen brudöverlämning då, men...
  • KatjaB

egentligen så är väl det vanliga att tärnor och marskalk går efter brudparet, men vi tänkte att det är ju vi som är "huvudakten" så vi går nog in sist.. tror jag iallafall
    Så näbbar och ena tärnan, andra tärnan o marskalken ihop, och sist vi

• Sebastiána
    KatjaB skrev 2010-03-25 09:23:06 följande:
    egentligen så är väl det vanliga att tärnor och marskalk går efter brudparet, men vi tänkte att det är ju vi som är "huvudakten" så vi går nog in sist.. tror jag iallafallSå näbbar och ena tärnan, andra tärnan o marskalken ihop, och sist vi
    Jag har också haft liknande funderingar, men mer för att jag undrar om den lilla brudnäbben (4 år) verkligen vill och klarar att gå först. Hon kanske blir nervös. Då kan det vara bättre om hon går tillsammans med tärnan.
  • Cylt
    sandraniklas skrev 2010-03-25 09:17:21 följande:
    inge ego alls, men man karl vill stå där framme o se när jag kommer gående mot han, inge fel alls i det, o definitivt inte EGO....
    Min BM vill också stå framme vid altaret och se när jag kommer in i kyrkan. Då han och hans killar kommer att vara i allas blickfång tills dess att det ansluter mer folk, förstår jag inte heller tanken bakom att bruden skulle vara ego för att hon hamnar i fokus när hon kommer? Hela bröllopet är ju en egotillställning eftersom det handlar om oss, vår kärlek och vårt precis påbörjade äktenskap?
    För att svara på TS fråga;
    Min son som förhoppningsvis inte fegar ur sitt näbberi går in före mig (alternativt med mig) mina tjejer går förmodligen bakom - men det vet jag inte säkert, det har vi inte pratat om än.
  • Sebastiána
    Cylt skrev 2010-03-25 09:40:18 följande:
    Min BM vill också stå framme vid altaret och se när jag kommer in i kyrkan. Då han och hans killar kommer att vara i allas blickfång tills dess att det ansluter mer folk, förstår jag inte heller tanken bakom att bruden skulle vara ego för att hon hamnar i fokus när hon kommer? Hela bröllopet är ju en egotillställning eftersom det handlar om oss, vår kärlek och vårt precis påbörjade äktenskap? För att svara på TS fråga; Min son som förhoppningsvis inte fegar ur sitt näbberi går in före mig (alternativt med mig) mina tjejer går förmodligen bakom - men det vet jag inte säkert, det har vi inte pratat om än.
    Hur gammal är din son?
  • Cylt

Sju!
    Han vill (om han får ha på sig sin stormtrooperdräkt), men vågar inte - så vi får se.

• Duchess

Men det här är ju ett diskussionsforum. Folk tycker olika, oavsett om det gäller matchande elementöverdrag, valet av solosånger, brudöverlämning, barn på bröllop, kuvertavgifter och Gud vet vad.

Poängen med ett diskussionsforum är att man ska få möta åsikter som skiljer sig från ens egen, och få tankar och idéer som man kanske annars aldrig hade fått.

Jag tycker inte att ett diskussionsforum fungerar som det ska om man bara stryker medhårs och skriver kjam till alla andra.

Chris24 skrev 2010-03-25 08:18:34 följande:
    Okej, den/dem som klankar ner direkt på både ts och även andra som vill stå i centrum eller inte, låt dem va. Det räcker nu med varje jäkla tråd som startas som inte passar feministerna, ska klankas ner på. Det är inte kul för den som skriver att känna att man har "skrivit fel" eller sagt fel.Om man vill gå en utbildning om vad som är fel eller rätt, så kan man det, om ens föräldrar inte har lärt dem det förstås. Om man vill ha ens pappa som går in med det och ens präst går med på det (för ja,det finns dem som är för det fortf, och inte för att bridezillan har gråtit eller skrikit då nej.. och jag tror inte präster skiter i kyrkans regler eller hur det ska va) så får man väl ändå ha det och framföra sin åsikt här inne utan att några enstaka personer, samma personer varje gång för den delen, alltid ska trycka ner hon/han för att NI inte tycker så? FINE, ni gör inte det, DEM ANDRA gör det. Vill dem som sagt, lära sig att det ÄR fel, så frågar dem och sen är det FORTFARANDE upp till dem om dem tycker det är fel eller inte.Ni kan INTE tvinga folk att tycka precis som ni gör alltså, det är kanske svårt och förstå men ibland får man ge sig.Ni får ha era åsikter, precis som dem andra får ha sina.Ni behöver inte heller komma med dumma kommentarer, det är bara onödigt, och dumt.Så GE ER.
  • ascensionday

Det kanske vore enklast för alla om Svenska Kyrkan tog ett beslut i den här omdebatterade frågan. Som någon skrivit här tidigare, och förmodligen bättre uttryckt, så har många kommit att betrakta kyrkan som någon sorts Folkets Hus där man får göra vad man vill, och styra och ställa med ordningen efter eget huvud. Ingen skulle få för sig att behandla en synagoga eller moské på det viset! Det finns inget förbud mot brudöverlämning, däremot finns det andra tydliga regler för ordningen som en del ändå verkar tro att man kan göra om efter tycke och smak; ta bort psalmer, 'skippa gudsnacket' och så vidare. Är man inte troende, och vill man inte följa den givna ordningen, får man gifta sig borgerligt, och det är bra att det alternativet finns.

Jag bryr mig inte så mycket om ifall andra vill bli överlämnade, så länge de har klart för sig vad det symboliserar. Man kan ju, som flera skrivit, strunta i symboliken, eller se sin egen. Men jag lider med prästerna som inte får något klart besked från sin arbetsgivare, utan hamnar i en situation där de ska bestämma, vilket nog ofta är en obekväm sits. Det är trevligt med en liberal kyrka, men i värdefrågor kan det vara bra att enas.

Tycker jag iallafall, men min är, som andras, endast en åsikt

• Sebastiána
    Cylt skrev 2010-03-25 09:57:06 följande:
    Sju!Han vill (om han får ha på sig sin stormtrooperdräkt), men vågar inte - så vi får se.
    Sju låter som att det kan bli lättare än med "vår" fyraåring.
  • KatjaB

ja, våra näbbar får gå in med ena tärnan, så hon har lite koll på att de går åt rätt håll o så. De är rätt små, o kanske inte ens vill sen när det väl är dags. Då får de sitta med mormor elelr farmor istället och hoppa över näbbandet just vid vigseln.

Sebastiána skrev 2010-03-25 09:35:52 följande:
    Jag har också haft liknande funderingar, men mer för att jag undrar om den lilla brudnäbben (4 år) verkligen vill och klarar att gå först. Hon kanske blir nervös. Då kan det vara bättre om hon går tillsammans med tärnan.
  • bobods

Ordning för ingång, kopierat härifrån BT (för kyrklig vigsel):

"När alla gäster tagit plats inne i kyrkan och man hör ljudet av kyrkklockorna så tågar brudparet in i kyrkan till ingångsmarschen, bruden till vänster och brudgummen till höger. Gå inte i takt med musiken utan "sväva" istället fram och sträck på er, håll brudbuketten i midjehöjd. Tärnan går efter bruden och marskalken efter brudgummen. Eventuella brudnäbbar går före brudparet. Vigselförrättaren går antingen efter brudföljet eller står längst fram i kyrkan vid altaret. Det vanligaste nuförtiden i Sverige är att brud och brudgum går in i kyrkan tillsammans."

Vi har inga näbbar och gifter oss ute i det fria, så vår ordning blir såhär:

Vigselförrättare går fram först, innan musiken början
    Jag och min älskling tillsammans fram till musik
    Tärnan och marskalken strax efter oss

Svar på tråden Jaha, ingen brudöverlämning då, men...