• Uppsalabrud2010

Jaha, ingen brudöverlämning då, men...

...hur går man in annars då? Har varit på många bröllop i Sverige, men aldrig varit på något bröllop som ej haft brudöverlämning. Blev ju sådant ramaskri så jag antar att vi inte kommer att ha det på bröllopet ändå. Vilken ordning går man in?

• Svar på tråden Jaha, ingen brudöverlämning då, men...
  • wiicky

Ja, ni kan ju går in bredvid varandra och ev. brudfölje efter. Näbbet, om ni har något, tror jag går före. Ni kan annars göra en som om ni hade brudöverlämning, fast du går in själv ev. med dina tärnor/din tärna.

• El amor

Tillsammans med den man vill dela sitt liv med såklart Vi kommer att ha våra barn först sedan vi och efter oss tärnan och bestman tror jag. För mig är det självklart att jag tillsammans med min man går genom kyrkan och vi tillsammans får allas blickar mot oss.

• TheSecret

Vi ska gå så här:

Först m2b typ 5-10 min innan mig.

Sen kommer våra två näbbar och jag följer med efter 1-2 m bakom.

Hade jag haft tärnor hade dom gått mellan näbbarna o mig.

Men om du vill ha brudöverlämning, varför har du inte det då? Ska nån annan bestämma över er om hur NI vill ha det?
    Jag hade skitit blanka f*n i det ska jag säga. Är det någon av era gäster som skulle ha emot detta?
    Hade min pappa levt hade jag garanterat haft honom för jag tycker det är en sån fin gest. 'Pappas flicka'.....

Hoppas ni får det som ni vill, lycka till!

• Sebastiána

Klassisk svensk ingång är väl:

Först kommer eventuell brudnäbb
    Därefter brudparet
    Efter brudparet kommer tärna och marskalk

• Sebastiána
    TheSecret skrev 2010-03-24 20:56:29 följande:
    Vi ska gå så här:Först m2b typ 5-10 min innan mig.Sen kommer våra två näbbar och jag följer med efter 1-2 m bakom. Hade jag haft tärnor hade dom gått mellan näbbarna o mig. Men om du vill ha brudöverlämning, varför har du inte det då? Ska nån annan bestämma över er om hur NI vill ha det? Jag hade skitit blanka f*n i det ska jag säga. Är det någon av era gäster som skulle ha emot detta? Hade min pappa levt hade jag garanterat haft honom för jag tycker det är en sån fin gest. 'Pappas flicka'.....Hoppas ni får det som ni vill, lycka till!
    Man kan inte "skita i det" eller ge "blanka f*n" i det om man vill gifta sig i kyrkan. Kyrkan är ingen kuliss utan ett heligt rum och vigseln där är en vigselgudstjänst. Svenska kyrkan är emot brudöverlämning. Vill man ha denna unkna sed är det fritt fram OM MAN GIFTER SIG BORGERLIGT.
  • rottizz1

Jag gifte mig för ca 2 år sen, gick då in med min pappa. Verkar som att saker o ting ändrat sig sen dess- eller så hade vi bara en superbra präst =)

• att säga ja

kan man inte se brudöverlämning som att pappan följer med sin dotter en bit på vägen mot hennes nya liv. alltså inte att han ger bort henne (som en ägodel) utan bara som att han älskar sin dotter och finns med henne på denna viktiga dag i hennes liv?

• wiicky

att säga ja skrev 2010-03-24 21:13:30 följande:

kan man inte se brudöverlämning som att pappan följer med sin dotter en bit på vägen mot hennes nya liv. alltså inte att han ger bort henne (som en ägodel) utan bara som att han älskar sin dotter och finns med henne på denna viktiga dag i hennes liv?
    Visst kan man det, men i det här fallet har det att göra med att den svenska traditionen är att brudparet går in i kyrkan tillsammans och en präst kan därför säga nej om man vill ha det.
  • Sebastiána

att säga ja skrev 2010-03-24 21:13:30 följande:

Och brudgummens mamma kan inte följa honom en bit på vägen mot hans nya liv eller?
  • sandraniklas

min pappa sa i fredags att han ej pallade att lämna över mig vid altaret....trist....men ja kommer gå in själv, mina tärnor går in före mig, sen kommer jag själv, de blir lite pirrigt, men kommer känna mig så fin när ja går in i kyrkan själv....o alla blickar till mig ;)

Svar på tråden Jaha, ingen brudöverlämning då, men...