• TheQofLnB

Är ni överens om efternamn???

Vi ska gifta oss nu till försommaren och har börjat prata om det här med namnfrågan. Jag ahr tagit upp frågan ganska många gånger men nu måste vi prata om det.
    Jag har ingen jäääättevanligt namn men inte heller ovanligt och det låter hur som helst ganska ordinärt, det är fint men just ordinärt. Min Fästman har ungefär samma namn. Eller ett namn i precis samma kategori.

Jag har liksom sett fram emot att byta namn men inte till hans. Eller gärna till min fästmans namn om det hade varit ett annat.

Hur gör ni? Är alla bara sådär romatniskt överens eller?
    Jag är ganska flexibel, tycker jag själv och kan fundera på flera olika alternativ och jag ber inte honom att byta till mitt nuvarande namn men han vill prompt ha kvar sitt eget och jag vill inte byta för att byta till ett likadant som jag redan har...

Snälla säg att det finns nåååågon som sitter i samma dilemma...

• Svar på tråden Är ni överens om efternamn???
  • fialotta82

Jag kommer att ta min sambos namn. Vi har båda namn där våra släkter är ensamma om att heta så. Det som fäller avgörandet för mig är två saker:

I hans släkt är dom bara 6-7 personer kvar med namnet och i min släkt är vi över hundra.

Mitt namn är långt och krångligt och man får alltid hjälpa till att stava det och det blir ändå jämt fel. Medans hans namn är kort och lätt. :)

• Aeternum

Som det ser ut idag kommer vi inte behålla någons namn, utan vi kommer ta min sambos gamla namn,(hans mammas flicknamn som han själv hette fram tills hans föräldrar gifte sig) Vi har även övertagit föräldragården, & i daglig mun kallas den som vårt blivande efternamn.

Ska bli roligt då jag aldrig gillat mitt efternamn =) Dessutom klingar det bättre ihop med våra barns namn, istället för mitt som de har idag. Deras namn ihop med efternamnet han har idag låter inte klokt

• scimmietta

Jag kommer ta min pojkväns efternamn... lite roligare med ett italienskt namn än mitt vanliga -son namn
    Han var lite förvånad över det iom att kvinnor i Italien behåller sitt efternamn även vid giftermål. Men samtidigt tycker han nog det är roligt...

• Ne11ie

Vi gjorde så att vi tog varandras efternamn, så att vi båda numera har två efternamn. (Eller rättare sagt, mitt namn har blivit ett mellannamn)

• Twid

Både jag och min sambo är så jäklans etablerade i våra nuvarande efternamn! Jag heter Widing och han heter Ivarsson. Många tycker att vi så klart ska byta till Widing eftersom att det är ganska ovanligt. Och att Ivarsson är ett vanligt -son namn! Men det har ju en historia det oxå! Så jag/vi vill bevara hans namn oxå! Vårabarn heter Widing Ivarsson i efternamn så vi kommer helt enkelt att ta samma efternamn som dom! Vi kör dubbel namn! Vi vet att det kommer bli långt och krångligt! Men vi vill inte ge upp något av namnen! Theres Widing Ivarsson/Jens Widing Ivarsson låter ju inte så pjåkigt det heller!!;) Jag gillar det!=D

• pettan

har en liten fundering - har alla skickat in blanketten om namnbyte samtidigt som hindersprövningen eller gett den till prästen o låtit denna lämna in den? Någon som vet om man kan skicka in blanketten om namnbyte efter man fått tillbaka hindersprövningen? (står ju på hinderprövningen att man inte skickat in namnlappen)

• Kattpoet

Blanda ett typsik svensk efternamn som är ett svenskt ord ihop med ett scotsk efternamn som också är ett ord, blir rena mentala tungvrickingen så därför blir det hans namn.

• Sanna2010

Jag tar min sambos efternamn, har typ sveriges vanligaste efternamn som e sååå tråkigt...han har lite ovanligare namn, så det kändes bra för båda

• BlackWIngedAngel

Inte dubbelnamn utan ett mellannamn och efternamn. ;)
    Nu har ju ni redan barn, men era skulle ni få fler barn så kommer dessa bara heta Ivarsson eftersom mellannamn inte går att ärva.

Twid skrev 2010-02-22 12:10:49 följande:
    Både jag och min sambo är så jäklans etablerade i våra nuvarande efternamn! Jag heter Widing och han heter Ivarsson. Många tycker att vi så klart ska byta till Widing eftersom att det är ganska ovanligt. Och att Ivarsson är ett vanligt -son namn! Men det har ju en historia det oxå! Så jag/vi vill bevara hans namn oxå! Vårabarn heter Widing Ivarsson i efternamn så vi kommer helt enkelt att ta samma efternamn som dom! Vi kör dubbel namn! Vi vet att det kommer bli långt och krångligt! Men vi vill inte ge upp något av namnen! Theres Widing Ivarsson/Jens Widing Ivarsson låter ju inte så pjåkigt det heller!!;) Jag gillar det!=D
  • sockersmulan

Vi kommer att ta min mammas flicknamn, det är ganska ovanligt och jättevackert. Valde mellan det och m2b:s mammas flicknamn (också vackert och kanske ännu ovanligare), men valet föll till slut på min mammas eftersom det klingade bättre med våra förnamn.

Svar på tråden Är ni överens om efternamn???