• TheQofLnB

Är ni överens om efternamn???

Vi ska gifta oss nu till försommaren och har börjat prata om det här med namnfrågan. Jag ahr tagit upp frågan ganska många gånger men nu måste vi prata om det.
    Jag har ingen jäääättevanligt namn men inte heller ovanligt och det låter hur som helst ganska ordinärt, det är fint men just ordinärt. Min Fästman har ungefär samma namn. Eller ett namn i precis samma kategori.

Jag har liksom sett fram emot att byta namn men inte till hans. Eller gärna till min fästmans namn om det hade varit ett annat.

Hur gör ni? Är alla bara sådär romatniskt överens eller?
    Jag är ganska flexibel, tycker jag själv och kan fundera på flera olika alternativ och jag ber inte honom att byta till mitt nuvarande namn men han vill prompt ha kvar sitt eget och jag vill inte byta för att byta till ett likadant som jag redan har...

Snälla säg att det finns nåååågon som sitter i samma dilemma...

• Svar på tråden Är ni överens om efternamn???
  • KatjaB

man kanske skulle försöka få igenom bernadotte fast med stavningen bärnadått, annars går det väl aldrig igenom

Lelay skrev 2010-01-21 09:43:46 följande:
    Men värst är väl ände de som hittar på egna nya namn. Som låter adelsaktiga. Får rysningar när jag hör folk som plötsligt heter Månepil, Af Ängelsöga och Löfengrip. Gaaaahhhh, det är så vidrigt. Det känns om folk leker att de är någon annan, någon lite finare.Nä, jag behåller mitt namn, han behåller sitt. Det gör oss inte mindre gifta, inte mindre samhörighet eller något annat tjafs.
  • jaao

jag har alltid sagt att jag ska behålla mitt efternamn, det är ovanligt, fint och ja...jag gillar det helt enkelt. Min blivande vill gärna bli av med sitt så ja, vi hade inte några problem.

Enda jobbiga blir att berätta det för hans föräldrar, de kommer inte gilla det...men men så kan det gå.

• Sebastiána
    KatjaB skrev 2010-01-21 22:17:59 följande:
    man kanske skulle försöka få igenom bernadotte fast med stavningen bärnadått, annars går det väl aldrig igenom
    Hihi

...men jag tror inte att det går igenom ändå.
  • Kattpoet

¨Jag ahr hittat den ultimata botoxen ;) när det kommer till namn.

Jag kommer heta Young, I never be old, I allways be young....
    hehehehhehee..

Och så kanske jag slipper få pappren i fel namn, vilket jag får nu, mitt namn är nära namnet på ett stort företag och atomatisk rättning tycker de är helt korrekt och att mitt namn är fel, så jag kan ibland inte hämta ut post utan att begå brott.

Tackar.

Det ska bli skönt med namnbyte.

• uppochhoppa

Det här kan bli tuffa diskussioner - jag hoppas att ni klarar ut dem och att det inte blir trist stämning varje gång ni försöker lösa frågan. Usch vad jobbigt!

Jag har lite flyt här känner jag. Jag heter ett hyfsat ovanligt namn som jag förvisso är nöjd med, men min blivande har ett namn som bara de i hela Sverige heter och ett namn jag gillar. Därför är valet lätt för mig att jag tar hans namn. Ska bli lite spännande faktiskt när jag tänker på det!

• GrodanoJag2010

Jag kommer att ta min blivandes efternamn då jag har mammas och pappas nu. Mammasefternamn som mellannamn. vet ni hur det funkar med mellan namn när mna gifter sig+ Vill ju inte heta mammas efternamn och m2bs efternamn..

• BlackWIngedAngel

Mellannamn försvinner ju inte av sig själva, men man kan ju ta bort det precis närsomhelst. Du får ju inte automatiskt din blivandes efternamn bara för att du gifter dig heller utan det är också något man måste meddela.

GrodanoJag2010 skrev 2010-02-21 10:00:38 följande:
    Jag kommer att ta min blivandes efternamn då jag har mammas och pappas nu. Mammasefternamn som mellannamn. vet ni hur det funkar med mellan namn när mna gifter sig+ Vill ju inte heta mammas efternamn och m2bs efternamn..
  • HelenaO

Jag kommer att behålla mitt efternamn och min M2B byter. Det har kännts naturligt för oss båda hela tiden. Och ingen i vår omgivning har opponerat sig emot det.

• kikel

Jag kommer att ta min m2b namn. Det var vi helt överrens om. Jag kommer bli en mrs stewart =)

• Gnistra mera
    Kattpoet skrev 2010-02-21 00:57:37 följande:
    ¨Jag ahr hittat den ultimata botoxen ;) när det kommer till namn.Jag kommer heta Young, I never be old, I allways be young....hehehehhehee..Och så kanske jag slipper få pappren i fel namn, vilket jag får nu, mitt namn är nära namnet på ett stort företag och atomatisk rättning tycker de är helt korrekt och att mitt namn är fel, så jag kan ibland inte hämta ut post utan att begå brott.Tackar.Det ska bli skönt med namnbyte.
    En av mina gamla skolfröknar hette Mrs. Young...det lustiga var när hon blev rikigt gammal...
Svar på tråden Är ni överens om efternamn???